Poder i submissió a la lírica cortesa medieval provençal, catalana i valenciana
ISSN: 0214-8188
Argitalpen urtea: 2013
Zenbakia: 54
Orrialdeak: 9-32
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Caplletra: revista internacional de filología
Laburpena
La qüestió dels orígens i el desenvolupament de la lírica cortesa a les corts occitanes durant les últimes dècades del segle xi i al llarg del xii continua ocupant la crítica literària. Alguns dels estudis que s’hi han dedicat han identificat les claus de l’èxit d’aquesta lírica amb alguns aspectes que consideren innovadors per al públic de l’època, com ara l’exaltació de l’amor humà i la posició de poder en la qual apareix la dona. Aquest argument resulta poc convincent per dues raons: d’una banda, no considera la varietat de la casuística amorosa que presenta la lírica trobadoresca; d’una altra banda, no té en compte que aquests motius ja eren presents en altres manifestacions líriques. En aquest article mostrem que l’atractiu de la lírica cortesa per a la seva audiència no raïa en aquests trets, sinó en altres aspectes exclusius d’aquesta manifestació i, per tant, innovadors. També afirmem que la sobirania que s’ha atribuït a la dona en la lírica cortesa és, en realitat, fictícia. Il·lustrem aquests arguments amb textos dels trobadors provençals i dels poetes catalans i valencians dels segles xiv i xv que van donar continuïtat a la tradició trobadoresca.
Erreferentzia bibliografikoak
- Febrer, A. (1951) Poesies, ed. de M. de Riquer, Barcelona, Barcino («Els Nostres Clàssics», A 68).
- March, A. (1997) Obra completa, ed. de R. Archer, 2 vol., Barcelona, Barcanova.
- Ventadorn, B. de (1966) Bernard de Ventadour: Chansons d’amour, ed. de M. Lazar, París, Klincksieck.
- Carmina Burana (1979) Carmina Burana: Die Lieder der Benediktbeurer Handschrift Zweisprachige Ausgabe, Munic, Deutscher Taschenbuch.
- Faidit, G. (1965) Les poèmes de Gaucelm Faidit, troubadour du xiie siècle, ed. de J. Mouzat, París, Nizet.
- Próixita, G. de (1954) Poesies, ed. de M. de Riquer, Barcelona, Barcino («Els Nostres Clàssics», A 76).
- Borneil, G. de (1989) The cansos and sirventes of Giraut de Borneil: a critical edition, ed. R. V. Sharman, Cambridge, Cambridge University Press.
- Ussel, G. d’ (1922) Les poésies des quatre troubadours d’Ussel publiées d’après les manuscrits, ed. de J. Audiau, París, [s. ed.]; reimpr. Ginebra, Slatkine, 1973.
- Saint-Didier, G. de (1956) Poésies du troubadour Guillem de Saint-Didier, ed. d’A. Sakari, Hèlsinki, Société Néophilologique.
- Aramon i Serra, R., ed. (1938) Cançoner dels Masdovelles (Manuscrit n. 11 de la Biblioteca de Catalunya), Barcelona, Institut d’Estudis Catalans / Biblioteca de Catalunya.
- Roís de Corella, J. (1983) Obra profana, ed. de J. Carbonell, València, Eliseu Climent.
- Requesens, L. de, et alii (2009) Sis poetes del regnat d’Alfons el Magnànim, ed. de J. Torró, Barcelona, Barcino («Els Nostres Clàssics», B 29).
- Vidal, P. (1960), Poesie. Edizione critica e commento a cura di D’Arco Silvio Avalle, 2 vol., Milà, Riccardo Ricciardi.
- Torroella, P. (2004) Obra completa, ed. de R. Archer, Soveria Mannelli, Rubbettino.
- Miraval, R. de (1971) Les poésies du troubadour Raimon de Miraval, ed. de L. T. Topsfield, París, Nizet.
- Miraval, R. de (1985) The cansos of Raimon de Miraval: a study of poems and melodies, ed. de M. L. Switten, Cambridge, Massachusetts, The Medieval Academy of America.
- Saint-Circ, U. de (1913) Poésies de Uc de Saint-Circ, publiées avec une introduction, une traduction et des notes par A. Jeanroy et J. J. Salverda de Grave, Tolosa, Privat.
- Alfonsi, S. R. (1986), Masculine Submission in Troubadour Lyric, Nova York, Peter Lang.
- Archer, R. & I. de Riquer (1998) Contra las mujeres: poemas medievales de rechazo y vituperio, Barcelona, Quaderns Crema.
- Aurell, M. (2006) «Fin’amor, wadd et féodalité dans la lyrique des troubadours», dins L’espace lyrique méditerranéen au Moyen Âge: Nouvelles approches, Tolosa, Presses Universitaires du Mirail, pp. 77-88.
- Bezzola, R. R. (1958-1966) Les origines et la formation de la littérature courtoise en Occident (500-1200), 5 vol., París, Champion.
- Blamires, A. (1997) The Case for Women in Medieval Culture, Oxford, Clarendon Press.
- Bloch, R. H. (1991) Medieval Misogyny and the Invention of Western Romantic Love, Chicago, University of Chicago Press.
- Boase, R. (1977) The Origin and Meaning of Courtly Love: A Critical Study of European Scholarship, Manchester, Manchester University Press.
- Bourgain, P., ed. (2000) Poésie lyrique latine du Moyen Âge, París, Librairie Générale Française.
- Dronke, P. (1968) Medieval Latin and the Rise of European Love-Lyric, 2 vol., Oxford, Clarendon Press. [2a ed.]
- Ferrante, J. M. (1980) «Cortes’Amor in Medieval Texts», Speculum 55 (4), pp. 686-695.
- Finke, L. A. (1992) Feminist Theory, Women’s Writing, Ithaca/Londres, Cornell University Press.
- Galmés de Fuentes, A. (1996) El amor cortés en la lírica árabe y en la lírica provenzal, Madrid, Cátedra.
- Gaunt, S. (1995) Gender and Genre in Medieval French Literature, Cambridge, Cambridge University Press.
- Goldin, F. (1975) «The Array of Perspectives in the Early Courtly Love Lyric», dins J. M. Ferrante & G. D. Economou (eds.), In Pursuit of Perfection: Courtly Love in Medieval Literature, Port Washington, Kennicat Press, pp. 51-100.
- Köhler, E. (1964) «Observations historiques et sociologiques sur la poésie des troubadours», Cahiers de Civilisation Médiévale, 7, pp. 27-51.
- Montero Cartelle, E., ed. (2001) Carmina Burana: los poemas de amor, Madrid, Akal.
- Ovidi Nasó, P. (1977) Art amatòria, text revisat i traducció de J. Pérez i Durà amb la col·laboració de M. Dolç, Barcelona, Fundació Bernat Metge.
- Paterson, L. M. (1997) El mundo de los trovadores: la sociedad occitana medieval (entre 1100 y 1300), Barcelona, Península.
- Parramon i Blasco, J. (1995) «Roís de Corella i l’enigma de Caldesa», dins Miscel·lània Germà Colón 3, Estudis de Llengua i Literatura Catalanes 30, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, pp. 69-79.
- Pérès, H. (1990) Esplendor de Al-Andalus. La poesía andaluza en árabe clásico en el siglo xi. Sus aspectos generales, sus principales temas y su valor documental, trad. de M. García-Arenal, Madrid, Hiperión.
- Puig Rodríguez-Escalona, M. (1995) Poesía misógina en la Edad Media latina (ss. XI-XIII), Barcelona, Publicacions de la Universitat de Barcelona.
- Riddy, F. (1994) «Engendering Pity in the Franklin’s Tale», dins R. Evans & L. Johnson (eds.), Feminist Readings in Middle English Literature: the Wife of Bath and All her Sect, Londres / Nova York, Routledge, pp. 54-71.
- Rubiera Mata, M. J. (2004) Literatura hispanoárabe, Alacant, Publicacions de la Universitat d’Alacant.
- Schultz, J. A. (2006) Courtly Love, the Love of Courtliness, and the History of Sexuality, Chicago, University of Chicago Press.
- Szövérffy, Joseph (1992-1995) Secular Latin Lyrics and Minor Poetic Forms of the Middle Ages: A Historical Survey and Literary Repertory from the Tenth Century to the Early Thirteenth Century, 4 vol., Concord, Classical Folia Editions.