Luces y Sombras del Proceso de Acreditación a Catedrático de Universidad: El Caso delas Áreas de Educación (2018-2022)

  1. Marta Ruiz-Corbella 1
  2. Blanca Arteaga-Martínez 1
  3. Ernesto López-Gómez 1
  4. Arturo Galán 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revista:
REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

ISSN: 1696-4713

Año de publicación: 2023

Volumen: 21

Número: 4

Páginas: 65-85

Tipo: Artículo

DOI: 10.15366/REICE2023.21.4.004 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

In recent decades, the competitive selection and promotion processes for university teaching staff have placed the evaluation premium on the accumulation of research papers in high-impact journalsin WoS and Scopus. This paper explores whether this evaluation policy in Spain has incentivized and shaped new publication patterns and behaviors by academics. A descriptive analysis of data from the ACADEMIA 3.0 program in the period 2018-2022 is presented, focused on the category of University Professor and the Education-related areas. Results reveal the evolution of success rates over time, discrepancies in those rates according to the knowledge area and to the specific higher education institution, among other analyses. One of the main findings is a strong tendency to publish articles in journals clearly away from any specific fieldof educational research. These belong to new publishing companies such as MDPI, which allow for swift review and publication in open access while also being positioned in the top quartiles of WoS and Scopus. Finally, the paper points to the methodologicallimitations of the study due to data availability and encourages to carry out new studies that can help improve the current evaluation system of academic staff in Spanish Higher Education

Referencias bibliográficas

  • Aliaga, F. M. (2020). Evolución de la edición científica en revistas de Ciencias Sociales y determinación de Latinoamérica como ecosistema característico. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 26(2), art M1. https://doi.org/10.7203/relieve.26.2.19206
  • ANECA. (2021). Análisis bibliométrico e impacto de las editoriales Open-Access en España. https://www.aneca.es/documents/20123/48615/210930_Openaccess.pdf/ec4d9d10-4704-f72e-1ae4-e1ce26f80b58?t=1666942928086
  • Corona, C. (2021). Análisis de las dinámicas de producción de conocimiento científico bajo el sistema de evaluación de la calidad de la educación superior y la ciencia [Tesis Doctoral]. Programa de Doctorat en Ciències Socials, Universitat de València.
  • Delgado López-Cózar, E. y Martín-Martín, A. (2022). Detectando patrones anómalos de publicación científica en España: Más sobre el impacto del sistema de evaluación científica [Informe]. https://bit.ly/3RycPzb
  • Delgado López-Cózar, E., Ràfols, I. y Abadal, E. (2021). Medidas insuficientes para un cambio en la evaluación de la investigación en España: Glosando las nuevas directrices de la ANECA. RECERCA. Revista de Pensament i Anàlisi, 27(2), 1-10. https://doi.org/10.6035/recerca.6308
  • DORA-The Declaration on Research Assessment. (2012). San Francisco declaration on research assessment. DORA.
  • Galán, A. (2023). Tiempos convulsos para la ética y el uso de las métricas. Educación XX1, 26(2), 9-14. https://doi.org/10.5944/educxx1.37562
  • Galán, A., González-Galán, M. A. y Rodríguez-Patrón, P. (2014). La evaluación del profesorado universitario en España. Sistema nacional y divergencias territoriales. Revista de Educación, 366, 136-164. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-366-279
  • Galindo, R. y Arguimbau, L. (2016). El nuevo sistema de acreditación para el acceso a los cuerpos de profesorado universitario. Revista de Educación y Derecho, 14, 3-18. https://doi.org/10.1344/re&d.v0i14.16773
  • Grossmann, A. y Brembs, B. (2021). Current market rates for scholarly publishing services. F1000Research 2021, 10(20), 1-25. https://doi.org/10.12688/f1000research.27468.2
  • Herzog, B., Percout, J. y Hernández, F. J. (2015). La dialéctica de la excelencia académica. De la evaluación a la medición de la actividad científica. ArXius de Ciències Socials, 32, 69-82.
  • Hoffman, A. J. (2022). The engaged scholar: Expanding the impact of academic research in today’s world. Stanford University Press.
  • Lee, S. J. (2023). Academics' commitment and job satisfaction: Tenurevs. non-tenure-track in South Korea. Higher Education Quarterly, 77, 65-82. https://doi.org/10.1111/hequ.12370
  • Macfarlane, B. (2012). Intellectual leadership in higher education. Routledge.
  • Ministerio de Universidades. (2023). Estadística de personal de las universidades (EPU). Ministerio de Universidades.
  • Olavarrieta, S. (2022). Using single impact metrics to assess research in business and economics: why institutions should use multi-criteria systems for assessing research. Journal of economics, Finance and Administrative Science, 27(53), 6-33. https://doi.org/10.1108/JEFAS-04-2021-0033
  • Ortiz de Urbina Criado, M. y Mora-Valentín, E. M. (2013). El sistema de acreditación del profesorado a través del Programa ACADEMIA: Evolución y cambios. Revista Española de Documentación Científica, 36(1), en004. https://doi.org/10.3989/redc.2013.1.971
  • Quaderi, N. (2023, 20 de marzo). Supporting integrity of the scholarly record: Our commitment to curation and selectivity in the Web of Science. https://clarivate.com/blog/supporting-integrity-of-the-scholarly-record-our-commitment-to-curation-and-selectivity-in-the-web-of-science/
  • Repiso, R., Berlanga, I., Said-Hung, E. y Castillo-Esparcia, A. (2020). Titularidad y cátedras en comunicación en España (2000-2019). Distribución, ritmos de promoción, transferencia entre universidades y endogamia. El Profesional de la Información, 29(4), e290422. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.22
  • Repiso, R., Merino-Arribas, A. y Cabezas-Clavijo, A. (2021). El año en que nos volvimos insostenibles: Análisis de la producción española en Sustainability (2020). El Profesional de la Información, 30(4), e300409. https://doi.org/10.3145/epi.2021.jul.09
  • Ruiz-Corbella, M., López-Gómez, E., Arteaga-Martínez, B. y Galán, A. (2020). Visibilidad, impacto y transferencia del conocimiento en revistas científicas de educación: la experiencia de Aula Magna 2.0. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 26(2), art. M2. http://doi.org/10.7203/relieve.26.2.17616
  • Ruiz-Corbella, M., López-Gómez, E., Galán, A. y Velaz-de-Medrano, C. (2023). Radiografía de una década de revistas científicas de educación españolas (2011-2020). Revista de Educación, 400, 133-160. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-399-573
  • San Segundo, M. J. (2005). Promoción y remuneración del profesorado universitario. De la LRU a la LOU. Hacienda Pública Española. Revista de Economía Pública, 172, 93-117.
  • Sánchez-Marín, A. L. (2017). La selección del profesorado universitario en Europa. Revista de la Facultad de Derecho, 43, 235-257. https://doi.org/10.22187/rfd2017n2a9
  • Santos-Ortega, A., Muñoz-Rodríguez, D. y Poveda, M. (2015). En cuerpo y alma. Intensificación y precariedad en las condiciones de trabajo del profesorado universitario. ArXius Ciències Socials, 32, 13-44.
  • Saura, G. y Bolívar, A. (2019). Sujeto académico neoliberal: Cuantificado, digitalizado y bibliometrificado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(4), 9-26. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.4.001
  • Torrado, J. M. y Duque-Calvache, R. (2023). Universidad y precariedad. Orígenes y consecuencias del modelo laboral de las universidades públicas españolas del siglo XXI. Educación XX1, 26(1), 47-69. https://doi.org/10.5944/educxx1.33510