Active aging with leisure and free time activities for a better quality of life
- María José Flores Tena 1
- Yolanda Deocano-Ruiz 2
- Fátima LLamas-Salguero 2
- Jorge Jiménez Morales 3
-
1
Universidad Camilo José Cela
info
-
2
Universidad de Extremadura
info
-
3
Universidad Nacional de Educación a Distancia
info
ISSN: 1579-1726, 1988-2041
Any de publicació: 2024
Número: 51
Pàgines: 1496-1501
Tipus: Article
Altres publicacions en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación
Resum
The objective of this research was to study the relationship between the participation of the elderly in learning programs in cultural activities developed in senior centers. The research was quantitative, cross-sectional and relational; a probabilistic sample was applied to select 340 elderly people over 65 years of age, corresponding to a senior center in Madrid. The instrument used to collect information consisted of 20 questions grouped into 4 dimensions. The results indicate that the elderly are satisfied with the new cultural learning offered by the senior centers. 72% of the people surveyed, contribute to improve learning through these activities. The research provides possible improvements to prevent loneliness, improving the quality of life. It is suggested to improve the learning programs in cultural activities to achieve greater participation in society. This research suggests possible improvements in areas that will help prevent dependency, such as those where there is greater demand from users. Specific plans to increase the participation of men in the workshops held in the senior centers are suggested as suggestions for improvement.
Referències bibliogràfiques
- Águila C. (2007). Sobre el ocio y la posmodernidad. Sevilla: Wanceulen.
- Breheny, M. & Stephens C. (2017) Spending time: The discursive construction of leisure in later life. Annals of Leisure Research, 20(1), 39-54. https://doi.org/ 10.1080/11745398.2016.1191360
- Bairero, M. (2017). El estrés y su influencia en la calidad de vida. Multimed, 21(6), 971-982.
- Bruno, F., Alemán J.A. (2016). Vejez y sociedad en México: Las visiones construidas desde las Ciencias Sociales. Forum Sociológico, Série II(29), 7-20. https:/ /doi.org/10.4000/sociologico.1453
- Caprara, M., Molina, M.A., Schettini, R., Santacreu, M., Orosa,T., Mendoza-Núñez,V.M., Rojas, M., & Fernández-Ballesteros, R. (2013). Active ageing promotion: results from the Vital Ageing Program. Current Gerontology and Geriatrics Research, Volume 2013,Article ID 817813,. https://doi.org/ 10.1155/2013/817813
- Castañeda-Lechuga, C. H., Macias-Ruvalcaba, S., Gallegos-Sánchez, J. J. & Villarreal-Angeles, M. A. (2020). Mejora de constructos físicos en adultos mayores de la zona norte de México (Improvement of physical fitness components in older adults from northern Mexico). Retos, 37, 258–263. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.62258
- Castellanos-Vega, R. del P. & Cobo-Mejía, E. A. (2023). Efectos de la actividad física en la calidad de vida relacionada con la salud en personas mayores con diabetes mellitus. Revisión sistemática de la literatura y meta análisis (Effects of physical activity on health-related quality of life in elderly people with diabetes mellitus. Systematic literature review and meta-analysis). Retos, 47, 859–865. https://doi.org/10.47197/retos.v47.96068
- Castro, L. E., Galvez, A. Y., Guzman, G. A. & Garcia, A. I. (2019). Fuerza explosiva en adultas mayores, efectos del entrenamiento en fuerza máxima (Explosive strength in older adults, training effects on maximum strength). Retos, 36, 64–68. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.66715
- Chavero-Tapia , R. M. de los A. (2020). Los cuatro pilares de la educación. Conciencia Boletín Científico De La Escuela Preparatoria, 7(13), 11-15.
- Escarbajal De Haro, A., Martínez de Miguel López, S., & Salmerón Aroca, J.A. (2015). La percepción de la calidad de vida en las mujeres mayores y su envejecimiento activo a través de actividades socioeducativas en los centros sociales. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 471–488. https:// doi.org/10.6018/rie.33.2.213211
- De Frutos, X. R., Isla, J. R. S., Leguina, A. S., Guereño, P. L., Sáez Gomez de Cadiñanos, I., & Coca, A. (2022). Valores de referencia de la veloci-dad de la marcha en mayores de 65 años (Reference values for gait speed in elderly over 65 years of age). Retos, 45, 936–942. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.92924
- Delors, J. (Coord.) (1996). Learning: The Treasure Within. UNESCO.
- Dumitrache,C.G.,Rubio Rubio, L., Bedoya,I., & Rubio Herrera, R. (2017). Promoviendo el envejecimiento activo en entornos rurales: un programa de intervención implementado en Orense, España. Universitas Psychologica, 16(3),1-12. https://doi.org/ 10.11144/Javeriana.upsy16-3.paar
- Escotorin P, Roche R (2011). Cómo y por qué prosocializar la atención sanitaria: reflexiones, desafíos y propuestas. Conclusiones del Proyecto Europeo. Change. La Edicions Fundació Martí L’Humà.
- Fernández-Ballesteros, R. (2009). Envejecimiento activo. Madrid: Pirámide, D.L.
- Fernández-Ballesteros R. (2011) Limitaciones y posibilidades de la edad. In Libro Blanco del envejecimiento activo (pp. 113-148). IMSERSO.
- Fernandez-Ballesteros R., Olmos R., Santacreu M., Bustillos A., & Molina, M.A. (2017). The role of perceived discrimination on active ageing. Archives of Gerontology an Geriatrics,71, 14-20. https:// doi.org/10.1016/j.archger.2017.02.004
- Ferro, E. F., Escobar Ruiz, N., Jara Rojas, P., Maureira Cid, F.,Gutiérrez Duarte, S., Cárdenas Begazo, S., Muñoz Lara, M., & Díaz Magallanes,V. (2020).Análisis del perfil de egreso de la carrera de pedagogía en educación física de Chile: un estudio cuantitativo. Retos, 39,532-538.
- Flores-Tena, M.J; Sousa Reis (2023). Contribuciones para la comprensión de la interculturalidad intergeneracional. Ediciones Uni-versidad de Salamanca.
- Flores-Tena, M.J., Navas, C. O. & Reis, C.; (2018) Active ageing and emotional intelligence in elderly.Salamanca. Familia, v(n), x-y.
- George, D., Mallery., P. (2003). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update (4th ed). Boston: Allyn and Bacon.
- Gu, M.K. (2018). Factors Affecting the Participation in Leisure Activities by Elderly Women Living Alone. Journal of Korean Academy of Commu-nity Health Nurse, 29(3), 257-266. http://doi.org/ 10.12799/jkachn.2018.29.3.257
- Rodríguez, G. H. (2009). Jubilación y alternativas para un ocio creativo. In J. Giró (coord.), Envejecimiento, tiempo libre y gestión del ocio (pp.43-64). La Rioja: Universidad de La Rioja.
- Hulya,T. D., Sevi,Y., Serap,A.&Ayse, O. (2015). Factors affecting the benefits of a six-month supervised exercise program on community-dwelling older adults: interactions age, gender and participation Journal of Physical Therapy Science, 27(5), 1421-1427.
- Levy, B.R., & Myers, L.M. (2004). Preventive health behaviors influenced by self-perceptions of ageing. Preventive Medicine, 39(3):625-9.
- Lima, A., Marques, A., Peralta, M., Henriques-Neto, D., Bordado, J., Faber, M., & Gouveia, E. R. (2021). Functional fitness in older people: a popula-tion-based cross-sectional study in Borba,Amazonas, Brazil. Retos, 39, 731-736.
- Limón M., & Chalfoun, M. (2017). La Biblioteca como agente social en el proceso de empoderamiento de los adultos mayores en un ambien-te intergeneracional e intercultural. Congreso Internacional de Pedagogía Social. Sevilla.
- Lobo, A., Saz P., & Marcos, G. (2002). MMSE Examen Cognoscitivo Mini-Mental. Madrid: Tea Ediciones.
- Monteagudo, A. M. R., García, M.Y., & Ramos, M. Á. M. (2016). El envejecimiento activo: importancia de su promoción para sociedades envejecidas. Revista Archivo Médico de Camagüey, 20(3), 330-337.
- García, I. M, Mínguez, J. G., & Moreno, M. B. (2011). Ciudadanía activa y personas mayores. Contribuciones desde un modelo de educación expre-siva. Revista Iberoamericana De Educación, 55(5), 1-13. https:// doi.org/10.35362/rie5551567
- Navalón, R. & Martínez, I. (2020). Valoración del grado de deterioro funcional y fragilidad en adultos mayores activos (Assessment of the degree of functional impairment and fragility in active elderly). Retos, 38, 576–581. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.78252
- OMS (2015). Informe mundial sobre el envejecimiento y la Salud. Geneva: Switzerland
- OMS (2002). Active ageing: A policy framework. Geneva: Switzerland.
- Pedrero-García, E., Moreno-Crespo, P., & MorenoFernández, O. (2018). Sexualidad en adultos mayores: Estereotipos en el alumnado univer-sitario del grado de Educación Primaria. Formación universitaria, 11(2), 77-86. https://dx.doi.org/10.4067/ S0718-50062018000200077
- Pérez, I. P.; Valero, X., Alcántara, A., Teulón, M. P. L. (2020). Asociacionismo, participación y animación sociocultural: el caso ANRIE_ASC. Qua-derns d’animació i educació social. Revista semestral para animador@s y educador@s sociales, 31, 1-15. http:// hdl.handle.net/10459.1/67871.
- Pinzón, E.Y., Bustos, S. C. C., & Herrera, M. J. M. (2017) Intereses de ocio y tiempo libre de los adultos mayores del municipio de Guachucal, Nari-ño. Revista Univmar,35(1), 151-162.
- Rodríguez, G., Rodríguez, P., Castejón, P., & Morán, E. (2013). Las personas mayores que vienen. Autonomía, solidaridad y participación social. Madrid. Fundación Pilares para la autonomía personal.
- Mérida-Serrano, R., Olivares-García, M. Á., & Alfaya, M. E G. (2018). Descrubrir el mundo con el cuerpo en la infancia. La importancia de los materiales en la psicomotricidad Infantil. Retos, 34,329-336
- Rosa, M., Marinho, R., Gordo, S., & Pocinho, R. (2022). El juego como sistema de evaluación en ancianos institucionalizados estudio piloto (Game performance to assess elderly people in long term care – a pilot study). Retos, 43, 370–378. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89551
- Rosario Padial-Ruz, R., Ibáñez-Granados, D., Hervás, M. F., & Ubago-Jiménez, J. L. (2019). Proyecto de baile flamenco: desarrollo motriz y emocional en educación infantil. Retos, 35. 396-401.
- Teater, B. (2016). Intergenerational programs to promote active ageing: The Experiences and Perspectives of Older Adults. Activities, Adaptation & Aging, 40(1), 1-19.
- Urquijo, S., Monchietti. A., & Krzemien D. (2008). Adaptación a la crisis vital del envejecimiento: Rol de los estilos de personalidad y de la aprecia-ción cognitiva en adultas mayores. Anales de Psicología, 24(2), 299-311.
- Van Leeuwen, K.M., Van Loon. M.S., Van Nes, F.A., Bosmans, J.E., De Vet, H.C., Ket, J.C., Widdershoven, G.A.M., & Ostelo, R.W. (2019) What does quality of life mean to older adults? A thematic synthesis. Plos One, 14(3). https://doi.org/ 10.1371/journal.pone.0213263
- Vázquez, L. Ángel, Patón, R. N., Álvarez, O. R., Calvo, M. M., & Fuentes, C. L. (2023). Actividad física y calidad de vida de adultos mayores en Argentina: un estudio transversal (Physical activity and quality of life in Argentinian older adults: a cross-sectional study). Retos, 48, 86–93. https://doi.org/10.47197/retos.v48.93321
- World Health Organization (2002). Active ageing: A policy framework. World Health Organization. 02.(8). https://apps.who.int/iris/handle/10665/67215
- Zieliñski, A. (2014). Ageing individuals and ageing populations. Przegl Epidemiol, 68(3):399-404.