Mediación informal: un primer paso para la resolución de conflictos en Educación Primaria

  1. Carlos Monge López
  2. Patricia Gómez Hernández
Journal:
Cuadernos de pedagogía

ISSN: 0210-0630 2386-6322

Year of publication: 2023

Issue: 548

Type: Article

More publications in: Cuadernos de pedagogía

Abstract

This is an experience developed under the research project «School coexistence based on innovative experiences of mediation and peer help in Primary Education» (ref. 076-042940), financed by the Vice-Rector’s Office for Research of the National University of Distance Education (UNED). It is the first step to work on conflict management in an Early Childhood and Primary Education Center. In this context, a series of actions and activities have been developed aimed at the informal mediation of school conflicts to, in the future, move to formal mediation.

Bibliographic References

  • Boqué, M.C. (2018). La mediación va a la escuela. Narcea Ediciones.
  • Fuertes, M., Vieira, M.J. y Ferreira, C. (2022). Evaluación de un programa de mediación educativa en Educación Primaria: M-Educa. Infancia y Aprendizaje, 45(1), 140-165. https://doi.org/10.1080/02103702.2021.1928949
  • Galtung, J. (2018). La cultura de la mediación para la transformación de conflictos. En J.C. Torrego, L. Rayón, Y. Muñoz-Martínez y P. Gómez (Eds.), Inclusión y mejora educativa (pp. 82-88). Universidad de Alcalá.
  • Ibarrola-García, S. e Iriarte, C. (2012). La convivencia escolar en positivo: mediación y resolución de conflictos. Ediciones Pirámide.
  • Monge, C., Herrero, R. y Torrego, J.C. (2022). Estrategias centradas en la mejora de la convivencia escolar y la inclusión desde un modelo integrado. En C. Monge y P. Gómez (Coords.), Innovación e investigación para la inclusión educativa en distintos contextos formativos (pp. 167-189). Ediciones Pirámide.
  • Torrego, J.C. (Coord.) (2003). Resolución de conflictos desde la acción tutorial. Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid.
  • Torrego, J.C. (2012). De la investigación a la innovación en mejora de la convivencia y viceversa. En M.T. Castilla y V.M. Martín (Coords.), Buenas prácticas en educación intercultural y mejora de la convivencia (pp. 285-300). Wolters Kluwer.