Generación de comunidades de conocimiento el trabajo de la RedTICPraxis

  1. Martín Cuadrado, Ana María 1
  2. Pérez Sánchez, Lourdes 1
  3. Latorre Medina, María José 2
  4. Duarte Freitas, María do Carmo 3
  5. Sgreccia, Natalia 4
  6. González Fernández, María Obdulia 5
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  3. 3 Universidade Federal do Paraná
    info

    Universidade Federal do Paraná

    Curitiba, Brasil

    ROR https://ror.org/05syd6y78

  4. 4 Universidad Nacional de Rosario
    info

    Universidad Nacional de Rosario

    Rosario, Argentina

    ROR https://ror.org/02tphfq59

  5. 5 Universidad de Guadalajara
    info

    Universidad de Guadalajara

    Guadalajara, México

    ROR https://ror.org/043xj7k26

Journal:
Revista Prácticum

ISSN: 2530-4550

Year of publication: 2023

Volume: 8

Issue: 2

Pages: 92-107

Type: Article

DOI: 10.24310/REP.8.2.2023.17737 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Prácticum

Abstract

RedTICPraxis is a network interested in educational innovation linked to pre-professional practice to analyze all aspects related to technologies applied to curricular and extracurricular external practices, of the institutions participating in the network in all its modalities, functions, dimensions (administration, teaching, research) and areas (Sciences, Health Sciences, Social Sciences, Technology, and Humanities) in university and professional qualifications, at international level. It arises during the "XV International Symposium on Practicum and External Practices. Present and Future Challenges" in July 2019. Each biennium a different specific work project is proposed. The second biennium took place in 2021-2023 and the focus of interest was on personal documents: the e-diary of the actors of the Practicum and External Practices. Specifically, the e-diaries of the Practicum actors have been analyzed to understand the learning process followed by the student, from a holistic approach (student, internship tutor-professional and academic-supervisor). The ICT used for the creation, communication, evaluation and reflection on the e-diaries in the Practicum were also presented. Conversely, the experiences at institutional level of the objectives of this project have been shared through video annotations and finally the level of satisfaction with the e-diary methodology, the experience through the network and the use of Coannotation.com was recorded.

Bibliographic References

  • Aranda, E.M., Martín-Cuadrado, A.M. & Corral-Carrillo, M.J. (2020). Diarios de clase: estrategia para desarrollar el pensamiento reflexivo de profesores. Educación y Educadores, 23(2), 243-266. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.5
  • Cano, E., Pons, L. & Lluch, L. (2020). Guía Feedback en la educación superior. Universidad de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/171126
  • Cárdenas Becerril, L., Monroy Rojas, A., Arana Gómez, B. & García Hernández, M.D.L. (2015). Importancia del pensamiento reflexivo y crítico en enfermería. Revista Mexicana de Enfermería Cardiológica, 23(1), 35-41. http://hdl.handle.net/20.500.11799/58142
  • Cebrián Robles, D. (2017). Estudio de la comunicación en la evaluación de los diarios de prácticas que favorecen la argumentación. Prácticum, 2(1), 1-21. https://revistas.uma.es/index.php/iop/article/view/8262/7651
  • Cebrián de la Serna, M., Gallego Arrufat, M.J. & Cebrián-Robles, V. (2021). Multimedia Annotations for Practical Collaborative Reasoning. Journal of New Approaches in Educational Research, 10(2), 264-278. https://doi.org/10.7821/naer.2021.7.664
  • Correa, E. (2009). El supervisor de prácticas: recursos para una supervisión eficaz. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 45(2), 237-254. https://redae.uc.cl/index.php/pel/article/view/25793
  • Feixas, M., Engfer, D., Zellweger, F., Zimmermann, T. & Flepp, G. (2020). Degrees of reflection in academic development: Construction and application of a tool to assess critical reflection in portfolios and projects. Profesorado, 24(2), 98-119. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.15227
  • García-Vargas, S.M. (2021). La identidad profesional de los estudiantes a través de la formación práctica en el grado de educación social [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED]. http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:ED-Pg-Educac-Smgarcia
  • Latorre, M.J., Pérez, M.P. & Blanco, F.J. (2009). Análisis de las creencias que sobre la enseñanza práctica poseen los futuros maestros especialistas en Educación Primaria y en Educación Física. Un estudio comparado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(1), 85-105. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2956730
  • Lavandera Ponce, S., Pérez-Sánchez, L., Mora Jaureguialde, B., Martín-Cuadrado, A.M. & Rubio-Roldán, M.J. (2023). Orientaciones metodológicas para el asesoramiento y acompañamiento. Proceso para la virtualización de asignaturas en modalidad no presencial. Octaedro. https://doi.org/10.36006/09537-1
  • Martín-Cuadrado, A.M. (30 de diciembre de 2021). El aprendizaje horizontal a través de las redes profesionales. La RedTicPraxis, la oportunidad. Prácticum y Prácticas Profesionales. [Blog]. https://gidpip.hypotheses.org/4494
  • Martín-Cuadrado, A.M. (11 de agosto de 2023). El diario de prácticas, instrumento para la práctica reflexiva en el Grado de Educación Infantil. Canal UNED. [Video]. https://canal.uned.es/video/64e5e8b732e2ca0b090c692
  • Martín-Cuadrado, A.M. & Pérez-Sánchez, L. (2023). El e-diario de los actores del Prácticum y Prácticas externas. Una investigación desde la RedTICPraxis. Narcea.
  • Pérez-Torregrosa, A.B., Romero, M.A. & Gallego, M.J. (2020). Los diarios de prácticas como instrumento para promover la reflexión. En M.E. Martínez y M. Raposo (Coords), Kit de supervivencia para el Prácticum de educación infantil y primaria (pp.37-50). Universitas.
  • Pérez Torregrosa, A.B., Cebrián Robles, V. & Cebrián de la Serna, M. (2022). Metodología MAM para la formación inicial y redes profesionales de docentes en educación infantil: Análisis de video-experiencias innovadoras con TIC. En P. Román, R.J. Barragán, J.
  • Gutiérrez y A. Palacios (Coords.), Actas del Congreso Dibujando espacios de futuro inclusivos con TIC en Educación Infantil (pp.643-647). Grupo de Investigación Didáctica. Universidad de Sevilla. https://hdl.handle.net/11441/133493
  • Perrenoud, P. (2007). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y práctica pedagógica (1ra. Ed.). Graó. https://hdl.handle.net/20.500.12365/17427
  • Puig-Cruells, C. (2020). El rol docente del tutor y supervisor de prácticas en Trabajo Social: construcción de la reflexividad y el compromiso durante la formación a través de la supervisión. Prospectiva, (29), 57-72. https://doi.org/10.25100/prts.v0i29.8084
  • Román Soto, D., Lizana Muñoz, V., Barrera Reyes, M., Arancibia Zeballos, J. & Figueroa Espínola, A. (2023). Propuesta didáctica para la construcción de la identidad profesional: trabajando con autobiografías. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. https://doi.org/10.5281/record.8399722
  • Ruiz Rey, F.J., Cebrián Robles, V. & Cebrián de la Serna, C. (2021). Redes profesionales en tiempo de Covid19: compartiendo buenas prácticas para el uso de TIC en el prácticum. Practicum, 6(1), 7-25. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v6i1.12283
  • Sabala Moreno, M.C., Rentería Pérez, E. & Díaz Bambula, F. (2022). Tendencias en la investigación sobre las prácticas profesionales en educación superior: revisión sistemática desde la Psicología Organizacional y del Trabajo - POT. Psicogente, 25(47), 1-25. https://doi.org/10.17081/psico.25.47.4835
  • Serrate González, S., Casillas Martín, S. & Cabezas González, M. (2016). Estudio de los criterios para la selección de centros de prácticas de calidad: Una propuesta de evaluación para mejorar la formación de los pedagogos. Estudios Pedagógicos, 42(3), 369-389. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400020
  • Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.
  • Schön, D. (1993). El profesional reflexivo. Paidós.
  • Valle, J. & Manso, J. (2011). La nueva formación inicial del profesorado de Educación Secundaria: modelo para la selección de buenos centros de prácticas. Revista de Educación, 354, 267-290. https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2011/re354/re354-11.html
  • Vanegas, C. & Fuentealba, A. (2019). Identidad profesional docente, reflexiones y práctica pedagógica: consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 8(1), 115-138. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.1-art.780
  • Zabalza, M.A. (2011). Diarios de clase: un instrumento de investigación y desarrollo profesional (3ra. Ed.). Narcea.
  • Zabalza Beraza, M.A. (2017). El Prácticum y las Prácticas externas en la formación universitaria. Prácticum, 1(1), 1-23. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8254