Estudio cualitativo sobre los sentimientos e incertidumbres del profesorado especialista en atención a la diversidad durante la pandemia del Covid-19

  1. Carmen María Caballero García
Journal:
REIF: revista de educación, innovación y formación

ISSN: 2659-8345

Year of publication: 2021

Volume: 5

Pages: 23-41

Type: Article

More publications in: REIF: revista de educación, innovación y formación

Abstract

The situation experienced by the Covid-19 pandemic has caused, at a global and international level, multiple challenges and changes in all social spheres, one of the most affected being the educational and training systems. With the aim of continuing to offer quality education, it has been necessary to implement methodological strategies by all teachers, who have not had the optimal planning time or sufficient precedents for effectiveness. The teachers specializing in attention to diversity have undergone this process of transformation in an intense way, since they have had to attend to students with very diverse characteristics, such as those with disabilities or with other specific needs for educational support, which they may need extensive and generalized support in different areas of the curriculum. The objectives of this study are: to know the feelings perceived by the specialist teachers in attention to diversity during the Covid-19 pandemic and to analyze the aspects of the educational process that cause a situation of uncertainty for teachers in the face of the academic progress of the students. The design of this research has been qualitative. The technique used has been the semi-structured interview. The participants in this study were 15 specialist teachers in attention to diversity from the Region of Murcia and the data were analyzed with the Atlas.Ti program (V.8 for Windows).

Bibliographic References

  • Ayda, N. K., Bastas, M., Altınay, F., Altinay, Z., y Dagli, G. (2020). Distance education for students with special needs in primary schools in the period of COVID-19 epidemic. Propósitos y representaciones, 8(3), 43.
  • Cifuentes-Faura, J. (2020). Consecuencias en los niños del cierre de escuelas por Covid-19: El papel del gobierno, profesores y padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-12.
  • De la Cruz, G. (2020). El hogar y la escuela: lógicas en tensión ante la COVID19. En J. Girón-Palau (Ed.), Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 39-46). UNAM.
  • Extremera, N., Rey, L., y Pena, M. (2010). La docencia perjudica seriamente la salud. Análisis de los síntomas asociados al estrés docente. Boletín de psicología, 100(1), 43-54.
  • Gómez-Dávalos, N. R. y Rodríguez-Fernández, P. (2020). Estrés en docentes en el contexto de la pandemia de COVD-19 y la educación, fenob una: - Filial Coronel Oviedo. AcademicDisclosure, 1(1), 216–234.
  • López, J. M., Ocampos, Adorno, A. E., y Cárdenas, A. B. C. (2021). Estrés percibido por docentes de nivel escolar básico y medio del Paraguay durante la pandemia de Covid-19. Revista Virtual de la Sociedad Paraguaya de Medicina Interna, 8(2), 67-75.
  • Martínez-Otero, V. (2003). Estrés y ansiedad en los docentes. Pulso: revista de educación, 26, 9-22.
  • Rodríguez, P. (2020). Alumnos de Necesidades Educativas Especiales, en Casa por el Covid-19. Experiencias que nos Descubren Vidas. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 1-13.
  • Ruiz-Olabuénga, J. I. (1999). Metodología de la Investigación Cualitativa. Deusto.
  • Tarabini, A. (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 145-155.
  • Torres-Ramírez, C. (2021). El cierre de escuelas provocado por la Covid-19: consecuencias y condiciones para la reapertura. Temas estratégicos, 91, 1-15.
  • Vega, V., Navarro, M., Pérez, L. y Guerrero, D. (2020). Impacto de la COVID19 en el aprendizaje de estudiantes con discapacidad. Orbis: revista de Ciencias Humanas, 16(46), 5-17.
  • Verdugo, M. A. y Rodríguez, A. (2012). La inclusión educativa en España desde la perspectiva de alumnos con discapacidad intelectual, de familias y de profesionales. Revista de Educación, 358, 450-470.