Aportaciones de la metodología cualitativa en un estudio Delphi aplicado para validar el modelo CCP (Construcción de la carrera profesional) en Andalucía

  1. Suárez Ortega, Magdalena 1
  2. María Fe Sánchez-García 2
  3. Ana Fernández-García 2
  4. Carolina Romero-García 3
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia - España
  3. 3 Universidad de Sevilla - España
Journal:
New Trends in Qualitative Research

ISSN: 2184-7770

Year of publication: 2022

Issue: 15

Type: Article

DOI: 10.36367/NTQR.15.2022.E712 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: New Trends in Qualitative Research

Abstract

The current labor situation, mediated by different and recent social, labor and, in new times, health crises, forces people to be in constant adaptation and professional reinvention, needing learning that allows better self-management and self-regulation of their labor possibilities. Personal and work trajectories are increasingly unstable, discontinuous, intermittent, and people access to a greater extent precarious, insecure jobs with minimal quality conditions and, not infrequently, maladapted to the level of professional qualification that they have. A clear case is that of the group of guidance professionals, a qualified profile and/or in constant training that fulfills an essential social function, especially in complex times like the ones we live in. Specifically, in this work we are interested in validating the functionality of the CCP model in the training of guidance professionals, identifying the most significant qualitative elements that they perceive. A qualitative design is selected into a Delphi study, through the application of an interview protocol with open questions of a narrative nature. The data is analyzed by traditional procedures of qualitative content analysis, with the support of the NVivo computer software in its version 12. The findings found reveal that the CCP model allows the development of career management skills in the process of configuration of professional projects, especially regarding exploratory skills on self-knowledge, decision-making and career project. The functionality of the model is concluded, highlighting its possibilities of self-application through mixed virtual systems with professional accompaniment and resource support. Likewise, it is concluded that the qualitative-narrative methodology allows to obtain meanings and understanding about the scope of the model in the initial and continuous training of guidance professionals.

Bibliographic References

  • Arráiz-Pérez, A., Sabirón-Sierra, F. & Suárez-Ortega, M. (2020). Personas Emprendedoras: Vidas Ejemplares y Claves Educativas para la Reorientación de la Carrera. Qualitative Research in Education, 9(2), 217-247. https://doi.org/10.17583/qre.2020.5395
  • López Gómez, E. (2018). El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación XXI, 21(1), 17-40. 10.5944/educXX1.20169
  • Martínez García, I., Padilla Carmona, M. T. & Suárez Ortega, M. (2018). Aplicación de la metodología Delphi a la identificación de factores de éxito en el emprendimiento. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 129–146. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.320911
  • Patton, A. & McMahon, M. (2006). Career Development and System Theory (Second Edition). Sense Pub.
  • Reguant Álvarez, M. & Torrado-Fonseca, M. (2016). El mètode Delphi. REIRE Revista d’Innovació I Recerca En Educació, 9(1), 87–102. https://doi.org/10.1344/reire2016.9.1916
  • Sánchez García, M.F. & Suárez Ortega, M. (Coords.) (2018). Orientación para la construcción del proyecto profesional. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Sánchez de Madariaga, I., García López, J. & Sisto, R. (2018). Mirando hacia el future: ciudades sostenibles. Los Objetivos de Desarrollo Sostenible en 100 ciudades españolas. REDS-Red Española para el Desarrollo Sostenible. Disponible en: http://reds-sdsn.es/comunicado-lanzamiento-informe-ods-ciudades
  • Sánchez-Taraza, L. & Ferrández-Berrueco, R. (2022). Aplicación del método Delphi en el diseño de un marco para el219 aprendizaje por competencias. Revista de Investigación Educativa, 40(1), 219-235. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.463611
  • Savickas, M., Nota, L., Rossier, J. Dauwalder, J. Duarte, M., Guichard, J., Soresi, S., Van Esbroeck, R. & Van Vianen, A. (2009). Life design: A paradigm for Career intervention in the 21st Century. Journal of Vocational Behavior, 75, 239-250.
  • Savickas, M. (2012). Life design: A paradigm for Career intervention in the 21st Century. Journal of Counseling and Development, 90, 13-19. http://www.keuzesinloopbaan.nl/wp-content/uploads/2015/05/Life-Design-Counseling.pdf
  • Suárez-Ortega, M. (2018). Fase III del Proyecto Diseño de la carrera y gestión del talento emprendedor. Financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad en la convocatoria de 2013. Plan Estatal I+D 2013-2016 Excelencia (2014- 2017, Ref. EDU2013-45704-P). Web Oriéntate Emprendamos, http://transitions.careers/
  • Suárez-Ortega, M. (Coord.). (En prensa). Oriéntate emprendamos. Programa de formación y orientación para el desarrollo de la carrera emprendedora. UNED.
  • Vasilachis de Gialdino, I. (2006). Estrategias de Investigación cualitativa. Gedisa. http://investigacionsocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/103/2013/03/Estrategias-de-la-investigacin-cualitativa-1.pdf
  • Villa Sánchez, A. (2020). Liderazgo resiliente pertinente para una sociedad cambiante. Foro Educational, 34, 77-103. https://doi.org/10.29344/07180772.34.2361
  • Ynzunza Cortés, C.B. & Izar Landeta, J.M. (2020). Las motivaciones, competencias y factores de éxito para el emprendimiento y su impacto en el desempeño empresarial. Un análisis en las MIPyMES en el estado de Querétaro, México. Contaduría y Administración, 66 (1), 1-26. https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2021.2327