Breves apuntes jurídicos sobre el término alumna, a propósito del monumento funerario de Lutatia Lupata en Augusta Emerita

  1. Perea Yébenes, Sabino 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Zeitschrift:
Florentia Iliberritana: Revista de estudios de Antigüedad Clásica

ISSN: 1131-8848

Datum der Publikation: 2023

Nummer: 34

Seiten: 33-47

Art: Artikel

DOI: 10.30827/FLORIL.V34I.28277 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Florentia Iliberritana: Revista de estudios de Antigüedad Clásica

Zusammenfassung

The famous inscription of Lutatia Lupata, in Mérida (roman Augusta Emerita) is reexamined, where she, the deceased, is represented with a stringed musical instrument. Here attention is focused on the Latin term alumna that appears in her epitaph, indicating her status in the inscription, as opposed to the more widespread version that relates this term to the learning of the musical art.

Bibliographische Referenzen

  • ALONSO ALONSO, Mª A. (2015), “Profesionales de la educación en la Hispania romana”, Gerión 33: 285-310.
  • ALVAR EZQUERRA, A., EDMONDSON, J., RAMÍREZ SÁDABA, J. L. & HIDALGO MARTÍN, L. Á. (2021), Si muero, no me olvides. Miradas sobre la sociedad de Augusta Emerita a través de la epigrafía funeraria. Alcalá de Henares, Editorial Universidad de Alcalá.
  • BLANCO RODRÍGUEZ, Mª L. (1991), Testamentum Parentum inter liberos. Valladolid, Universidad de Valladolid.
  • BOSWELL, J. (1998), The Kindness of Strangers: The Abandonment of Children in Western Europe from Late Antiquity to Renaissance. Chicago, Chicago University Press.
  • BRANCATO, N. G. (2015), Una componente trasversale nella società romana: gli alumni. Inscriptiones latinae ad alumnos pertinentes commentariumque. Roma, ARTECOM-onlus.
  • CIDONCHA REDONDO, F. (2021), El concubinato y el contubernio en la sociedad romana) siglos I a.C.- III d.C.). Sevilla, Editorial Universidad de Sevilla.
  • CILAE: Corpus Inscriptionum Latinarum Augustae Emeritae. On line: https://cil2di-gital.web.uah.es/
  • CLE: BÜCHELER, F. & LOMMATZSCH, E. (1930), Carmina Latina Epigraphica. Leipzig, Teubner.
  • D’ORS, A. (coord.) (1968-1975), Digesto, I-III. Pamplona, Aranzadi.
  • EDMONDSON, J., NOGALES BASARRATE, T. & TRILLMICH, W. (2010), Imagen y memoria. Monumentos funerarios con retratos en la Colonia Augusta Emérita. Madrid, Real Academia de la Historia y Museo Nacional de Arte Romano. Bibliotheca Archaeologica Hispana, 10.
  • GARCÍA Y BELLIDO, A. (1957), “Viaje arqueológico por Extremadura y Andalucía”, Archivo Español de Arqueología 30: 242-243.
  • HERNÁNDEZ TEJERO, F. (coord.) (1990), Gayo, Instituciones. Edición bilingüe. Madrid, Editorial Civitas.
  • HERNÁNDEZ TEJERO, F. (1961), Instituciones de Justiniano. Madrid, CSIC.
  • HUMBERT, G. (1877), “Expositio”, Dictionnaire des Antiquités grecques et romaines, II.1. Paris, Hachette: 930-939.
  • LECLERCQ, H. (1907), “Alumni”, Dictionnaire d’archéologie chrétienne et de liturgie, 1. Paris, Letouzey et Ané: 1288-1306.
  • MANDER, J. (2013), Portraits of children on Roman funerary monuments. Cambridge, University Press.
  • NIELSEN, H. S. (1997), “Interpreting Epithets in Roman Epitaphs”, in: B. Rawson & P.R.C. Weaver (eds.), The Roman Family in Italy: Status, Sentiment, Space. Canberra-Oxford, University Press: 169-204.
  • NIELSEN, H. S. (1999), “Quasi-Kin, Quasi-Adoption and the Roman Family”, en M. Corbier (ed.), Adoption and Fosterage. Paris, de Boccard: 249-262.
  • NIELSEN, H. S. (1987), “Alumnus: a term of relation denoting Quasi-Adoption”, Classica et Mediaevalia 38: 141-188.
  • NOGALES BASARRATE, T. (1997), El retrato privado en Augusta Emerita. Badajoz, Diputación Provincial de Badajoz.
  • ORTOLÁN, M. (1976), Instituciones de Justiniano. Edición bilingüe. Buenos Aires, Editorial Heliasta S.R.L
  • RAWSON, B. (1992), “Children in the Roman Familia”, en B. Rawson (ed.), The Familiy in Ancient Rome. New Perspectives. Routledge, London-New York, Cornell University Press: 170-200 (1ª ed. 1986).
  • RUIZ SÁNCHEZ, M. (1998), “El motivo de la loba romana en Propercio y en la poesía satírica neolatina”, Veleia 15: 369-384.
  • SEGUÍ MARCO, J. J. (2015), “La docencia femenina en la Hispania romana: una in-fundada conjetura”, Historia de la educación 34: 191-205.
  • VEYNE, P. (1990), La sociedad romana. Madrid, Mondadori.