Educar reconociendo al estudiante. Narrativas desde el desenganche educativo

  1. Morentin-Encina, Javier 1
  2. Ballesteros-Velázquez, Belén 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revue:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Année de publication: 2024

Volumen: 35

Número: 1

Pages: 139-149

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.82902 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista complutense de educación

Objectifs de Développement Durable

Résumé

Dropping out of school is a problem for education policy and practice from which we can learn. Those who drop out can show agency and autonomy through this decision.  Dropping out of school can show students' capacity for agency and autonomy. Their experiences allows us to rethink the school. This is the starting point for this research, in which we propose to improve the school through the reflection of students who drop out. We have worked with 30 life stories of people between 18 and 35 years of age with discontinuous educational trajectories. The analysis allows us to appreciate disengagement as the process and emotion of perceiving oneself as a "bad student", not being recognised within what the school institution promotes and values. Their accounts also highlight good teaching practices as spaces for building common ground, based on the creation of the teacher-pupil bond, facilitating the feeling of belonging to the school. In conclusion, it is necessary to approach education as a space for student recognition, as an opportunity to make their merits visible. Progress in this area should be based on dialogic practices that allow for the construction of a common project.

Références bibliographiques

  • Aguado Odina, T., Ballesteros Velázquez, B. y Mata Benito, P. (2013). El sentido de la escolaridad obligatoria: Igualdad de oportunidades versus selección y competitividad. Avances en Supervisión Educativa, 18, 1-19. https://doi.org/10.23824/ase.v0i18.152
  • Bayón-Calvo, S., Corrales-Herrero, H., y Ogando, O. (2017). Los factores explicativos del abandono temprano de la educación y la formación en las regiones españolas. Investigaciones Regionales. Journal of Regional Research, 37, 99-117.
  • Beneyto Sánchez, S. (2015). Entorno familiar y rendimiento académico. Área de Innovación y Desarrollo, S.L.
  • Biesta, G. J. J. (2017). El bello riesgo de educar. SM.
  • Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1970). La réproduction. Minuit.
  • Bourdieu, P. y Passeron, J.C. (2009). Los herederos: los estudiantes y la cultura. Siglo XXI Editores Argentina.
  • Calderón Almendros, I. (2015). Sin suerte, pero guerrero hasta la muerte. Octaedro Andalucía.
  • Calero, J. y Oriol Escardíbul, J. (2010). Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España: una aproximación a través de un análisis logístico multinivel aplicado a PISA-2006. Revista de Educación, 362, 225-256. https://doi.org.10.4438/1988-592X-RE-2013-362-242
  • Calero, J. y Oriol Escardíbul, J. (2015). Igualdad de oportunidades: inclusión y exclusión educativa en España. Madrid: Fundación Ramón Areces y Fundación Europea Sociedad y Educación.
  • Díaz, R. y Freire, J. (Eds.). (2012). Educación Expandida. ZEMOS98. http://www.zemos98.org/descargas/educacion_expandida-ZEMOS98.pdf
  • Egido Gálvez, I. (2020). La colaboración familia-escuela: revisión de una década de literatura empírica en España (2010-2019). Bordón. Revista De Pedagogía, 72(3), 65-84. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.79394
  • Escudero, J. M. (2005). Fracaso escolar, exclusión educativa ¿De qué se excluye y cómo? Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 9(1), 1-24.
  • Feito, R. (2015). La ESO de adultos. Trayectorias de abandono escolar temprano entre estudiantes con experiencia laboral. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 19(2), 351-371. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/18789
  • Fernández-Herrero, J., Herrero, C., & Soler, Ángel . (2022). Género y territorio en el círculo vicioso del fracaso escolar. Revista De Educación, 398, 219–247. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-398-558
  • Fielding, M. (2012). Beyond Student Voice: Patterns of Partnership and the Demands of Deep Democracy. Revista de Educación, 359, 45-65. https://doi.org.10.4438/1988-592X-RE-2012-359-195
  • Francesch, J.D. (2009). Elogio de la educación lenta. Graó.
  • Freire, P. (1975). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI
  • Garcés, M. (2013). Un mundo común. Bellaterra.
  • García Gracia, M. y Razeto Pavez, A. (2019). ¿Por qué faltan los jóvenes a la escuela? Una exploración de la experiencia escolar del alumnado absentista en Cataluña. Perfiles educativos, 41(165), 43-6. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59015
  • García, M., y Valls, O. (2018). Trayectorias de permanencia y abandono educativo temprano: Análisis de secuencias y efectos de la crisis económica [Educational pathways and early school leaving: Analysis of sequences and effects of the economic crisis]. Metamorfosis. Revista del Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, 8 (junio), 129-143.
  • Gómez , L. y Jodar, F. J. (2002). Escuela, aburrimiento y rebeldía. Athenea Digital, 2. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n2.49
  • González González, M. T. (2006). Absentismo y abandono escolar: una situación singular de la exclusión educativa REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(1), 1-15. https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/5560
  • Gutiérrez-de-Rozas, B., López-Martín, E., & Carpintero Molina, E. (2022). Condicionantes del rendimiento académico: revisión sistemática de 25 años de meta-análisis. Revista De Educación, 398, 39–85. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-398-552
  • Hargreaves, A. (2009). El liderazgo sustentable y el cambio en tiempos de confusión. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 19, 181-195. http://www.espaciosenblanco.unicen.edu.ar/pdf/numerorosanterior/Revista_Espacios_en_Blanco_N19.pdf
  • Hernández, M. Á., y M. Alcaraz, M. (2018). Factores incidentes en el abandono escolar prematuro. Revista de Investigación en Educación, 16(2), 182-195.
  • Jordi Collet-Sabé J., Besalú, J., Feu, J. y Tort, A. (2014). Escuelas, familias y resultados académicos. Un nuevo modelo de análisis de las relaciones entre docentes y progenitores para el éxito de todo el alumnado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 18(2), 7-33. https://www.ugr.es/~recfpro/rev182ART1.pdf
  • LOMCE (202013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf
  • Martínez Valdivia, E. Y Molina Ruiz, E. (2017). Incidencia de factores académicos en el fracaso escolar. Reflexiones derivadas de la experiencia de profesores jubilados. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 21(2), 191-211.
  • Morentin-Encina, J. (2020). Estudios perdidos, aprendizajes encontrados. Análisis de aprendizajes desde el abandono educativo temprano. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 19(3), 103-120, https://doi.org/10.15366/reice2021.19.3.007.
  • Morentin-Encina, J., y Ballesteros Velázquez, B. (2021). Objetivo CINE 3: Análisis del éxito y abandono educativo. Implicaciones para la orientación. REOP - Revista Española De Orientación Y Psicopedagogía, 32(2), 7–26. https://doi.org/10.5944/reop.vol.32.num.2.2021.31275
  • Novo, M. (2009). Hacia una nueva cultura del Tiempo. 3º Foro Saberes para el Cambio. https://vimeo.com/84669961
  • Novo, M. (2010). Despacio, despacio. 20 razones para ir más lentos por la vida. Ediciones Obelisco
  • Plana M. P., Vallejos R. M. y Romero Sánchez E. (2022). Análisis de la práctica docente desde la pedagogía de la alteridad: Un estudio cualitativo y comparado. Revista Complutense de Educación, 33(2), 301-310. https://doi.org/10.5209/rced.74283
  • Rawls J. (2000).Teoría de la Justicia. Fondo de Cultura Económica.
  • Roth Eichin, N. y Volante Beach, P. (2018). Liderando alianzas entre escuelas, familias y comunidades: una revisión sistemática. Revista Complutense de Educación, 29(2), 595-611. https://doi.org/10.5209/RCED.53526
  • Salvà, F., Nadal, J., y Meliá, M. A. (2016). Itinerarios de éxito y rupturas en la educación de segunda oportunidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, 14(2), 1405-1419.
  • Sandel, M. J. (2020). La tiranía del mérito. ¿Qué ha sido del bien común?. Debate.
  • Soler, Á., Martínez Pastor, J. I., López-Meseguer, R., Valdés, M. T., Sancho Gargallo, M. Á., Morillo, B. y de Cendra, L. (2021). Mapa del abandono educativo en España. Informe general. Fundación Europea Sociedad y Educación.
  • Tarabini, A. (2015). La meritocracia en la mente del profesorado: un análisis de los discursos docentes en relación al éxito, fracaso y abandono escolar. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(3), 349-360.
  • Tarabini, A. (2016). La exclusión desde dentro: o la persistencia de los factores push en la explicación del Abandono Escolar Prematuro. Organización y gestión educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 24(3), 8-12.
  • Tarabini, A. y Montes, A. (2015). La agenda política contra el abandono escolar prematuro en España: la LOMCE contra las evidencias internacionales. Avances de supervisión educativa, 23, 1-20.
  • Tarabini, A., Curran, M. y Fontdevila, C. (2015). El habitus institucional: una herramienta teórica y metodológica para el estudio de la cultura escolar. Revista Tempora, 18, 37-58. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/4728/TM_18_%282015%29_02.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Tarabini, A., Curran, M., Montes, A. y Parcerisa, L. (2015). La vinculación escolar como antídoto del abandono escolar prematuro: explorando el papel del habitus institucional. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(3), 196-212.
  • Thoilliez, B. (2019). Vindicación de la escuela como espacio para el desarrollo de experiencias democráticas: aproximación conceptual a las prácticas morales de reconocimiento y respeto. Educación XX1, 22(1), 295-314, https://doi.org/10.5944/educXX1.21657
  • Uribe-Zapata, A. (2018). Concepto y prácticas de educación expandida: una revisión de la literatura académica. El Ágora U.S.B., 18(1), 278-293. https://doi.org/10.21500/16578031.3456.
  • Vázquez (2020). La interseccionalidad como herramienta de análisis del fracaso escolar y del abandono educativo: claves para la equidad. Revista Internacional de Educación Para la Justicia Social, 9(2), 267–283. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.2.013
  • Vázquez, R. (2018) (coord.). Hacia una literacidad del fracaso escolar y del abandono educativo temprano desde las voces de adolescentes y jóvenes. Resistencia, “cicatrices” y destinos. Sello Editorial UCA.
  • Vázquez, R. (2021) (coord.). El profesorado ante el fracaso escolar y el abandono educativo. Dilemas, Desafíos y Propuestas. Octaedro.
  • Wood, L. and Bauman, E. (2017). How Family, School, and Community Engagement Can Improve Student Achievement and Influence School Reform. AIR-Nellie Mae Education Foundation. https://nmefoundation.org/how-family-school-and-community-engagement-can-improve-student-achievement-and-influence-school-reform/
  • Young, I. (2011). Responsabilidad por la justicia. Morata.