Volver a ver un Vermeernuestras acciones sobre el cuadro y los efectos que provoca

  1. Montserrat Sobral Dorado 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Calle 14: Revista de investigación en el campo del arte

ISSN: 2145-0706

Year of publication: 2024

Volume: 19

Issue: 35

Pages: 28-39

Type: Article

DOI: 10.14483/21450706.20600 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Calle 14: Revista de investigación en el campo del arte

Abstract

This paper proposes an analysis of Girl Reading a Letter at an Open Window by Johannes Vermeer, taking into account the ontological characteristics of the work and its ability to provide aesthetic values. To do this, we will check what are the relations mediated by the work of art and its impact on the effectiveness of the aesthetic experience. To this end, I will rely on Nicolai Hartmann's ontology, Jordi Claramonte's modal aesthetics, and Alfred Gell's concept of agency

Bibliographic References

  • Alonso, L. 1999. Museología y museografía. Barcelona: Ediciones del Serbal.
  • Aristóteles 2007. Política. Barcelona: Gredos.
  • Aristóteles 2014. Poética. Madrid: Gredos.
  • Aristóteles 2019. Ética a Nicómaco. Ética a Eudemo. Barcelona: Gredos.
  • Berger, J. 2016. La apariencia de las cosas. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Bredekamp, H. 2017. Teoría del Acto Icónico. Madrid: Akal.
  • Cámara, A. et al. Imágenes del poder en la Edad Moderna. Madrid: Ramón Areces.
  • Claramonte, J. 2011. Arte de contexto. San Sebastián: Nerea.
  • Claramonte, J. 2015. Desacoplados. Madrid: UNED.
  • Claramonte, J. 2016. Estética Modal. Libro Primero. Madrid: Tecnos.
  • Claramonte, J. 2017. La República de los Fines. Murcia: CENDEAC.
  • Claramonte, J. 2021. Estética Modal. Libro Segundo. Madrid: Tecnos.
  • Coomaraswamy, A. K. “Sobre la doctrina tradicional del arte” en Archive. 31 de enero de 2022. https://web.archive.org/
  • Elkins, J. 2004. Pictures & Tears: A History of People Who have cried in Front of Paintings. New York: Routledge.
  • Freedberg, D. 2018. El poder de las imágenes. Madrid: Cátedra.
  • Garcés, M. 2017. Nueva Ilustración Radical. Barcelona: Anagrama.
  • Gell, A. 2016. Arte y Agencia: Una teoría antropológica. Buenos Aires: SB.
  • Hartmann, N. 1977. Estética. México DF: UNAM.
  • K. Le Guin, U. Contar es escuchar: sobre la escritura, la lectura y la imaginación. Cuaderno de tiza.
  • Kaehr, R. (2007). “The Book of Diamonds. Glasgow” en Think Art Lab. 31 de enero de 2022. http://www.thinkartlab.com
  • Kaehr, R. “Double Cross Playing Diamonds: Understanding Interactivity In/Between Bigraphs And Diamonds. Glasgow” en Think Art Lab. 31 de enero de 2022. http://www.thinkartlab.com
  • Kant, I. 2017. Crítica del juicio. Barcelona: Espasa.
  • Kauffman, S. 2010. Reinventing the Sacred. Philadelphia: Perseus Book Group.
  • Lihn, E. 2015. Textos sobre arte. Santiago de Chile: Universidad Diego Portales
  • Lloyd, S. 2001. Measures of Complexity a non-exhaustive list. Universe Review. 2 de febrero de 2022. https://universe-review.ca/I01-01-complexity.pdf
  • Lukács, G. 2013. El alma y las formas. Valencia: Universitat de Valencia
  • Lukács, G. 2022. Estética de Heidelberg. Zaragoza: Unizar.
  • Maldonado, C. comp. 2021. Estética y complejidad: Elementos para un estado crítico del arte. Creación – Arte & Ciencia.
  • Ordine, N. 2013. La utilidad de lo inútil. Barcelona: Acantilado.
  • Sontag, S. 2019. Contra la interpretación y otros ensayos. Barcelona: Penguin Random House.
  • Tatarkiewicz, W. 2016. Historia de las seis ideas. Madrid: Tecnos.
  • Tolstói, L. 2012. ¿Qué es el arte? Valladolid: Maxtor.