Analysis of the Impact of an Emotional Development Program on Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder

  1. Cabello-Sanz, Sandra 1
  2. González-Benito, Ana 1
  3. Muñoz-Parreño, Julián Alfonso 2
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), España
  2. 2 Universidad Isabel I de Burgos, España
Revue:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Année de publication: 2024

Titre de la publication: September 2024

Volumen: 17

Número: 36

Pages: 1-11

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V17I36.9741 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Espiral. Cuadernos del profesorado

Résumé

A characteristic symptom of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is difficulty in controlling emotions due to alterations in the prefrontal and amygdalar areas of the brain (Faraone et al., 2019). Objective: to design, implement, and evaluate the effectiveness of an Emotional Education Program in individuals with ADHD. Method: a quasi-experimental pretest/posttest design with two groups was used in a sample of 66 students aged 8 to 12 diagnosed with ADHD (37 in the experimental group and 29 in the control group). The Emotional Development Questionnaire (9-13) (CDE 9-13) (López-Cassà and Pérez-Escoda, 2009), the Emotional Competence Questionnaire for Primary Education (CCEEP), developed ad hoc for this research, and three questionnaires to assess satisfaction with the Program by students and their families (adapted from Álvarez González et al., 2011) and the implementer (Pérez-González, 2008) were used. Results: after the implementation of the Program, there was a significant improvement in emotional awareness, emotional regulation, emotional autonomy, social competence, life skills, and well-being, as well as in overall emotional competence. Conclusions: the Program has a positive impact on the emotional development of students with ADHD.

Références bibliographiques

  • Agulló Morera, M. J., Filella Guiu, G. Soldevila Benet, A., & Ribes Castells, R. (2011). Evaluación de la educación emocional en el ciclo medio de la Educación Primaria. Revista de Educación, 354, 765-783.
  • Alpízar-Velázquez, A. (2019). Desregulación emocional en población con TDAH; una aproximación teórica. Revista Costarricense de Psicología, 38(1), 17-36. http://dx.doi.org/10.22544/rcps.v38i01.02
  • Álvarez González, M., Bisquerra, R., Filella, G., Fita, E., Martínez, F., & Pérez, N. (2011). Diseño y evaluación de programas de educación emocional. Wolters Kluwer.
  • American Psychiatric Association - APA. (2022). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5-TR. Editorial Médica Panamericana.
  • Barkley, R. A. (2022). Treating ADHD in children and adolescents. Guilford Publications.
  • Bednarz, H. M., Stavrinos, D., Svancara, A. M., Sherrod, G. M., McManus, B., Deshpande, H. D. & Kana, R. K. (2022). Executive function brain network activation predicts driving hazard detection in ADHD. Brain Topography, 35(2), 251–267. https://doi.org/10.1007/s10548-021-00877-7
  • Bisquerra, R. & Pérez, N. (2007). Las Competencias emocionales. Revista Educación XXI, 10(1), 61-82. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297
  • Bisquerra, R., Pérez-González, J. C., & García Navarro, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Síntesis.
  • Cabello-Sanz, S. (2024a). Cocinando Emociones. Programa de Educación Emocional para Educación Primaria. Sanz y Torres.
  • Cabello-Sanz, S., González-Benito, A., & Otero-Mater, A. (2024b). El sabor de las emociones. Cuentos para trabajar las competencias emocionales. Sanz y Torres.
  • Filella-Guiu, G., Pèrez-Escoda, N., Agulló Morera, M. J., & Oriol Granados, X. (2014). Resultados de la aplicación de un programa de educación emocional en Educación Primaria. Estudios sobre Educación, 26, 125-147.
  • Hernández Martínez, M., Pastor Hernández, N., Pastor Durán, X., Boix Lluch, C., & Sans Fitó, A. (2017). Calidad de vida en niños con trastorno por déficit de atención con o sin hiperactividad (TDAH). Revista Pediatría de Atención Primaria, 19(73), 31-39.
  • Llanos Lizcano, L. J., García Ruíz, D. J., González Torres, H. J., & Puentes Rozo, P. (2019). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en niños escolarizados de 6 a 17 años. Revista Pediatría de Atención Primaria, 21(83), 101-108.
  • López-Cassà, E., & Pérez-Escoda, N. (16-18 de febrero de 2009). Cuestionario de desarrollo emocional CDE (9-13) [Comunicación de Congreso]. II Congreso Internacional de Inteligencia Emocional, Santander.
  • Martinhago, F., Lavagnino, N. J., Folguera, G., & Caponi, S. (2019). Factores de riesgo y bases genéticas: el caso del trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Revista de Saúde Colectiva, 15, 1-17. https://doi.org/10.18294/sc.2019.1952
  • Nolen-Hoeksema, S., & Aldao, A. (2011). Gender and age differences in emotion regulation strategies and their relationship to depressive symptoms. Personality and Individual Differences, 51, 704-708.
  • Organización de las Naciones Unidas. (2015). Agenda 2030. ONU.
  • Organización Mundial de la Salud (2022). Clasificación Internacional de Enfermedades. Undécima Revisión CIE-11.
  • Pérez, N., & Filella, G. (2019). Educación emocional para el desarrollo de competencias emocionales en niños y adolescentes. Praxis & Saber, 10(24), 23-44. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8941
  • Piqueras Rodríguez, J. A., Ramos Linares, V., Martínez González, A. E., & Oblitas Guadalupe, L. A. (2009). Emociones negativas y su impacto en la salud mental y física. Suma Psicológica, 16(2), 85-112.
  • Rueda Carcelén, P. M. (2016). El programa de educación emocional happy 8-12 para la resolución asertiva de conflictos. Tendencias Pedagógicas, 28, 153-166. https://doi.org/10.15366/tp2016.28.011
  • Rusca-Jordán, F. & Cortez-Vergara, C. (2020). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Una revisión clínica. Revista de Neuro-Psiquiatría, 83(3), 148-156. https://doi.org/10.20453/rnp.v83i3.3794
  • Salazar, H., Salas, S., González, M., & Araya, A. (2021). Funciones ejecutivas en escolares con y sin TDAH según padres y profesores. Logos, Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 31(1), 138-155. http://dx.doi.org/10.15443/rl3108
  • Sánchez, M., Lavigne, R., Romero, J. F., & Elósegui, E. (2019). Emotion regulation in participants diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder, before and after an emotion regulation intervention. Frontiers in Psychology, 10, 449483. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01092
  • Sánchez-Calleja, L., García-Jiménez, E., & Rodríguez-Gómez, G. (2016). Evaluación del diseño del programa AedEM de Educación Emocional para Educación Secundaria. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 22(2), 1-25. http://dx.doi.org/10.7203/relieve.22.2.9422
  • Sanz, E., Martín, P., Urchaga, J. D., & Irurtia, M. J. (2020). Estudio longitudinal de la escritura en estudiantes con Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH). Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 34(3). https://doi.org/10.47553/rifop.v34i3.77972
  • Terol, E. H., Tiangco, C. F., Echivarre, R.-G., & Engay, B. Q. (2023). Applied psychology researchers' reflections on conducting indigenous people’s psychological studies in the Philippines. International Perspectives in Psychology: Research, Practice, Consultation, 12(2), 75-84. https://doi.org/10.1027/2157-3891/a000069
  • Vacher, C., Goujon, A., Romo, L., & Purper-Ouakil, D. (2020). Efficacy of psychosocial interventions for children with ADHD and emotion dysregulation: a systematic review. Psychiatry Research, 291, 113151. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113151
  • Venegas, V., De Pablo, J. M., & Olbrich, C. (2020). Características clínicas del trastorno de déficit de atencional e hiperactividad en epilepsia. Medicina, 80(2), 58-62.
  • Zahn-Waxler, C., Shirtcliff, E., & Marceau, K. (2008). Disorders of childhood and adolescence: gender and psychopathology. Annual Review of Clinical Psychology, 4, 275-303.