Pensamiento computacional y programación visual por bloques en el aula de Primaria

  1. Sáez López, José Manuel 2
  2. Cózar Gutiérrez, Ramón 1
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Aldizkaria:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakien izenburua: Aprendiendo a través de la ludificación

Alea: 53

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 129-146

Mota: Artikulua

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.841 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Educar

Laburpena

Aquest treball aborda la computació creativa a Primària des d’una perspectiva lúdica i activa a través de llenguatges de programació visual utilitzant Scratch amb un enfocament pedagògic. Es plantegen activitats participatives centrades en un aprenentatge basat en el joc. La mostra de l’estudi va consistir en un grup experimental de 109 estudiants que cursen 6è d’Educació Primària. Es comparen mitjanes estadísticament amb un grup de control i anàlisi no paramètric aportant triangulació de dades amb entrevistes grupals. El procés de recerca se centra en la implementació d’una estratègia de recerca basada en el disseny a través de mètodes mixtos i complementaris, analitzant dades i aplicant instruments des d’enfocaments quantitatius i qualitatius. S’aprecia que hi ha millores significatives pel que fa a seqüències per crear música a partir del test U de Mann-Whitney. Se subratllen avantatges en l’ús de conceptes computacionals que permeten treballar amb bucles, elements que permeten execució de paral·lelismes i la possibilitat de crear i jugar amb la música a través de la tecnologia educativa.

Erreferentzia bibliografikoak

  • aDeSe (2012). Anuario de la industria del videojuego 2012. http://www.aevi.org.es/index.php?option=com_mtree&task=att_download&link_id=60&cf_id=30
  • Anderson, T. y Shattuck, J. (2012). Design-based research: a decade of progress in education research? Educational Researcher, 41, 16-25. http://dx.doi.org/10.3102/0013189X11428813
  • Barab, S. A., Dodge, T., Ingram-Goble, A., Peppler, K., Pettyjohn, P. y Volk, C. (2010). Pedagogical dramas and transformational play: Narratively rich games for learning. Mind, Culture, and Activity, 17(3), 235-264. http://dx.doi.org/10.1080/10749030903437228
  • Barab, S. A., Sadler, T., Heiselt, C., Hickey, D. y Zuiker, S. (2007). Relating narrative, inquiry, and inscriptions: A framework for socioscientific inquiry. Journal of Science Education and Technology, 16(1), 59-82. http://dx.doi.org/10.1007/s10956-006-9033-3
  • Barr V. y Stephenson, C. (2011). Bringing computational thinking to K-12: what is involved and what is the role of the computer science education community? ACM Inroads 2(1), 48-54.
  • Basogain, X., Olabe, M. A. y Olabe, J. C. (2015). Pensamiento computacional a través de la programación. Paradigma de aprendizaje. RED. Revista de Educación a Distancia, 46. http://www.um.es/ead/red/46/Basogain.pdf [Consulta: 11-11-2015].
  • Blikstein, P. y Wilensky, U. (2009). An atom is known by the company it keeps: A constructionist learning environment for materials science using multi-agent modeling. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 14(2), 81-119. http://dx.doi.org/10.1007/s10758-009-9148-8
  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives: the classification of educational goals, handbook 1 cognitive domain. Nueva York: David McKay Co. Inc.
  • Blunt, R. (2007). Does Game-Based Learning Work? Results from Three Recent Studies. En Interservice/Industry Training, Simulation y Education Conference (I/ITSEC). Orlando (Florida): NTSA.
  • Brennan, K., Balch, C. y Chung, M. (2014). Creative computing. http://scratched.gse.harvard.edu/guide [Consulta: 5-3-2015].
  • Cebrián, M. (2013). Juegos digitales para procesos educativos. En I. Aguaded y J. Cabero. Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad (pp. 185-210). Madrid: Alianza.
  • Cózar, R., Zagalaz, J. y Sáez-López, J. M. (2015). Creando contenidos curriculares digitales de ciencias sociales para Educación Primaria. Una experiencia TPACK para futuros docentes. Educatio Siglo XXI, 33(3), 147-168. http://dx.doi.org/10.6018/j/240921
  • Dede, C., Ketelhut, D., Whitehouse, P., Breit, L. y McCloskey, E. (2009). A research agenda for online teacher professional development. Journal of Teacher Education, 60(1), 8-19. http://dx.doi.org/10.1177/0022487108327554
  • Demo, G. B., Marciano, G. y Siega, S. (2008). Concrete programming: Using small robots in primary schools. En Proceedings of 8th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (pp. 301-302). Washington: IEEE Computer Soc.
  • European Parliament and Council (2006). Key Competences for Lifelong Learning – A European Framework. Official Journal of the European Union on 30 December 2006. L394. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/2006/l_394/l_39420061230en00100018.pdf [Consulta: 5-3-2015].
  • Fletcher, G. y Lu, J. (2009). Human computing skills: rethinking the K-12 experience. Communications of the ACM, 52(2), 23-25.
  • Furber, S. (2012). Shut down or restart? The way forward for computing in UK schools. Technical report. Londres: The Royal Society.
  • Gee, J. (2004). Situated language and learning: A critique of traditional schooling. Londres: Routledge.
  • Gertrudix, M. y Gertrudix, F. (2013). Aprender jugando. Mundos inmersivos abiertos como espacios de aprendizaje de los y las jóvenes. Revista de Estudios de Juventud, 101, 123-137.
  • Goetz, J. y Lecompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
  • Grover, S. y Pea, R. (2013). Computational thinking in K-12: a review of the state of the field. Educational Researcher 42(1), 38-43. http://dx.doi.org/10.3102/0013189X12463051
  • Guzdial, M. (2008). Paving the way for computational thinking. Communications of the, 51(8), 25-27.
  • International Society for Technology in Education and The Computer Science Teachers Association. (2011). Operational definition of computational thinking for K-12 thinking operational-definition-flyer.pdf. http://csta.acm.org/Curriculum/sub/CurrFiles/CompThinkingFlyer.pdf [Consulta: 5-3-2015].
  • ISTE y CSTA (2011). Computational Thinking Leadership Toolkit. 2011. Arlington (Virginia): Computer Science Teachers Association (CSTA) – International Society for Technology in Education (ISTE). http://www.iste.org/docs/ct-documents/ct-leadershipt-toolkit.pdf?sfvrsn=4 [Consulta: 20-8-2015].
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V. y Freeman, A. (2014). NMC Horizon Report: 2014 K-12 Edition. Austin (Texas): The New Media Consortium. http://www.nmc.org/pdf/2014-nmc-horizon-report-he-EN.pdf [Consulta: 5-3-2015].
  • Kafai, Y. (1998). Children as Designers, Testers and Evaluators of Educational Software. En A. Druin. The Design of Children’s Technology (pp. 123-145). San Francisco: Morgan Kaufmann.
  • Kapp, K. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer.
  • Leman, M. (2008). Embodied Music Cognition and Mediation Techology. Cambridge: MIT Press.
  • Llorens, F. (2015). Dicen por ahí… que la nueva alfabetización pasa por la programación. ReVisión. Revista de Investigación en Docencia Universitaria de la Informática, 8(2).
  • Maloney, J., Kafai, Y., Resnick, M. y Rusk, N. (2008). Programming by choice: urban youth learning programming with scratch. En 39th SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education. (pp. 367-371). Portland (Oregon): SIGCSE.
  • Marín, V., López, M. y Maldonado, G. (2015). Can Gamification Be Introduced Within Primary Classes? Digital Education Review, 27, 55-68.
  • Marín, V. y Martín-Párraga, J. (2014). ¿Podemos utilizar videojuegos para el desarrollo del currículo de la etapa de infantil? New Approaches in Educational Research, 3(1), 21-27.
  • Michael, D. y Chen, S. (2006). Serious games. Games that educate, train and infoms. Boston: Cengage Learning.
  • Ministerio de Educación y Cultura y Deporte (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. http://www.boe.es/boe/dias/2014/03/01/pdfs/BOE-A-2014-2222.pdf
  • National Research Council (2010). Report of a workshop on the scope and nature of computational thinking. Washington, DC: The National Academies Press.
  • Prensky, M. (2001). Digital Game-Based Learning. Nueva York: McGraw-Hill.
  • Resnick, M., Maloney, J., Hernández, A. M., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., Millner, A., Rosenbaum, E., Silver, J., Silverman, B. y Kafai, Y. (2009). Scratch: Programming for all. Communications of the ACM, 52(11). http://web.media.mit.edu/~mres/papers/Scratch-CACM-final.pdf [Consulta: 20-10-2014].
  • Revuelta, F. y Guerra, J. (2012). ¿Qué aprendo con videojuegos? Una perspectiva de metaaprendizaje del videojugador. Revista de Educación a Distancia, 33, 1-25.
  • Sáez-Lopez, J. M. y Miyata, Y. (2013). Integrating Scratch in primary education. Scratch Connecting Worlds. Cornellà de Llobregat: Citilab. http://scratch2013bcn.org/node/173 [Consulta: 20-10-2014].
  • Sáez López, J. M., Ruiz Ruiz, J. M y Cacheiro González, M. L. (2013). Reviews and Practice of College Students Regarding Access to Scientific Knowledge: A Case Study in Two Spanish Universities. International Review of Research in Open and Distance Learning, 14(5), 51-68.
  • Squire, K. y Jenkins, H. (2003). Harnessing the Power of Games in Education. Insight, 3(1), 5-33.
  • Valverde, J., Fernández, M. R. y Garrido, M. C. (2015). El pensamiento computacional y las nuevas ecologías del aprendizaje. RED. Revista de Educación a Distancia, 46. http://www.um.es/ead/red/46/valverde_et_al.pdf [Consulta: 11-11-2015].
  • Van Eck, R. (2006). Digital Game-Based Learning: It’s Not Just the Digital Natives Who Are Restless. EDUCAUSE Review, 41(2), 16-30. http://er.educause.edu/articles/2006/1/digital-gamebased-learning-its-not-just-the-digital-natives-whoare-restless [Consulta: 5-3-2015].
  • Weintrop, D., Beheshti, E., Horn, M., Orton, K., Jona, K., Trouille, L. y Wilensky, U. (2015). Defining Computational Thinking for Mathematics and Science Classrooms. Journal of Science Education and Technology, 10. http://dx.doi.org/10.1007/s10956-015-9581-5
  • Wing, J. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. http://dx.doi.org/10.1145/1118178.1118215