Las emociones en las metáforas personales de futuros profesores de educación primaria y de educación secundaria de economía

  1. Mellado, Lucía
  2. de la Montaña, Juan Luis
  3. Borrachero, Ana Belén
  4. Bermejo García, Mª Luisa
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2014

Issue Title: PSICÓLOGO EDUCATIVO

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 223-232

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V2.434 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

In this study personal metaphors related to emotions of future teachers of Primary Teacher Education, Faculty of Education and Secondary Education specializing in Economics Master of Teacher Training School, University of Extremadura are analyzed, during the year 2010/2011. In research conducted adapt the four categories of Leavy et al. (2007). The results indicate that in general metaphors, both teachers and secondary teachers, as many are in the behaviorist / transmissive category. However, the greater number of emotional metaphors fall into the self referred and cognitive / constructivist category, but there are teachers who express metaphors framed in more than one category.

Bibliographic References

  • Aubusson, P. J., Harrison, A. G. y Ritchie, S. M. (2006). Metaphor and analogy. In P. J. Aubusson, A. G. Harrison y S. T. Ritchie (eds.), Metaphor and analogy in science education (pp. 1-9). Dordrecht: Springer.
  • Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 95-114.
  • Borrachero, A. B., Costillo, E. y Melo, L. V. (2013). Diferencias en las emociones como estudiante y docente de asignaturas de ciencias de secundaria En V. Mellado, L.J. Blanco, A. B. Borrachero y J. Cárdenas (Coord.): Las emociones en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias y las matemáticas (pp. 373-394). Badajoz: Ed. DEPROFE.
  • Boujaoude, S. (2000). Conceptions of science teaching revealed by metaphors and answers to openended questions. Journal of Science Teacher Education, 11(2), 173-186.
  • Buaraphan, K. (2011). Metaphorical roots of beliefs about teaching and learning science and their modifications in the standard based science teacher preparation programme. International Journal of Science Education, 33(11), 1571-1595.
  • Brígido, M., Caballero, A., Bermejo, M. L., Conde, M. C. y Mellado, V. (2009). Las emociones en ciencias de Maestros de Educación Primaria en Prácticas. Campo Abierto, 28(2), 153-177.
  • Bullough, R. V. Jr. (1991). Exploring personal teaching metaphors in preservice teacher education. Journal of Teacher Education, 42(1), 121-140.
  • Bullough, R. V. Jr. (2010). Parables, storytelling, and teacher education. Journal of Teacher Education, 61(1-2), 153-160.
  • Connelly, F. M., Clandinin, D. J. y He, M. F. (1997). Teacher’ personal practical knowledge on the professional kmowledge lanbscape. Teaching and Teacher Education, 11(7), 665-674.
  • Cassel, D. y Vincent, D. (2011). Metaphors reveal preservice elementary teachers’ views of mathematics and science teaching. School Science and Mathematics, 111(7), 319-324.
  • Damasio, A. (2010). Y el cerebro creó al hombre. Barcelona: Editorial Destino.
  • Duffé, A. L. (2004). Reflexiones psicolingüísticas y didácticas sobre el estudio de metáforas y modismos. Didáctica (Lengua y Literatura), 16, 33-44.
  • Fernández-Abascal, E., Martín, M. y Domínguez, J. (2001). Procesos psicológicos. Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Gutiérrez, P. y Luengo, R. (2003). Orientación vocacional y género. Campo Abierto. Revista de Educación, 23(1), 85-98
  • Hargreaves, A. (2005). Educational change takes ages: Life, career and generational factors in teachers’ emotional responses to educational change. Teaching and Teacher Education, 21(8), 967-983.
  • Korthagen, F.A, (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 68, 83-101.
  • Lakoff, G. y Johnson, M. (1986). Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra.
  • Leavy, A. M., McSorley, F. A. y Boté, L. A. (2007). An examination of what metaphor construction reveals about the evolution of preservice teachers’ beliefs about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 23, 1217-1233.
  • Lorsbach, A. W., Tobin, K., Briscoe, C. y Lamaster, S.U. (1992). An interpretation of assesment methods in middle school science. International Journal of Science Education, 14(3), 305-317.
  • Lyddon, W. J., Clay, A. L. y Sparks, Ch. L. (2001). Metaphor and Change in Counseling. Journal of Cunseling y Development, 79(3), 269-274.
  • Martínez, M.A., Sauleda, N. y Huber, G. H. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17(8), 965-977.
  • Mellado, L., Bermejo, M. L., Fajardo, M. I. y Borrachero, A. B. (2013a). Las metáforas emocionales de los estudiantes de educación primaria y educación infantil. International Journal of Development and Educational Psychology, 1(1), 281-289.
  • Mellado, L., Bermejo, M.L., Fajardo, M.I y Luengo, M. R. (2013b). Las emociones en las metáforas personales de futuros profesores de Ciencias, Economía y Psicopedagogía. En V. Mellado, L.J. Blanco, A. B. Borrachero y J. Cárdenas (Coord.): Las emociones en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias y las matemáticas (pp. 415-435). Badajoz: Ed. DEPROFE.
  • Mellado, L., Bermejo, M.L. y Mellado, V. (2012). Personal metaphors of prospective secondary economics and science teachers. Asia Pacific Journal of Teacher Education, 40(4), 395-408.
  • Otero, M.R. (2006). Emotions, feelings, and reasoning in science education. Revista Electrónica de Investigación en Educación de las Ciencias, 1(1), 24-53.
  • Pinnegar, S., Mangelson, J., Reed, M. y Groves, S. (2011). Exploring preservice teachers’ metaphor plotlines. Teaching and Teacher Education, 27, 639-647.
  • René, T. y Stofflett, R. T. (1996). Metaphor development by secondary teachers enrolled in graduate teacher education. Teaching and Teacher Education, 12(6), 577-589.
  • Ritchie, S. M., Aubusson, P. J. y Harrison, A. G. (2006). Metaphorically thinking, In P. J Aubusson, A. G. Harrison y S. T. Ritchie (eds.), Metaphor and analogy in science education (pp. 189-195). Dordrecht: Springer.
  • Russell, T. y Hrycenko, M. (2006). The role of Metaphor in a new science teacher’s learning from experience. In P. J. Aubusson, A. G. Harrison y S. T. Ritchie (eds.), Metaphor and analogy in science
  • education (pp. 131-142). Dordrecht: Springer.
  • Saban, A. (2010). Prospective teachers’ metaphorical conceptualizations of learner. Teaching and Teacher Education, 26(2), 290-305.
  • Shaw, D. M., Barry, A., y Mahlios, M. (2008). Preservice teachers’ metaphors of teaching in relation to literacy beliefs. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 14(1), 35-50.
  • Thomas, L. C. y Beauchamp, C. (2011). Understanding new teachers’ professional identities through metaphor. Teaching and Teacher Education, 27(4), 762-769.
  • Tobin, K. y Tippins, D.J. (1996). Metaphors as seeds for conceptual change and the improvement of science education. Science Education, 80(6), 711-730.
  • Tobin, K., Tippins, D.J. y Gallard, A.J. (1994). Research on instructional strategies for teaching science. En D.L. Gabel (ed.), Handbook of Research on Science Teaching and Learning. MacMillan P.C. New York, 45-93.
  • Vázquez, A. y Manassero, M.A (2007). En defensa de las actitudes y emociones en la educación científica (I): evidencias y argumentos generales. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(2), 247-271.
  • Zembylas, M. (2004). Emotion metaphors and emotional labor in science teaching. Science Education, 88(3), 301-324.