L'autoconcepte físic i la seva relació amb el gènere i l¿edat en estudiants d'educació física

  1. Soriano Llorca, José Antonio
  2. Navas, Leandro
  3. Holgado Tello, Francisco Pablo
Journal:
Apunts: Educación física y deportes

ISSN: 1577-4015 2014-0983

Year of publication: 2011

Issue: 106

Pages: 36-41

Type: Article

DOI: 10.5672/APUNTS.2014-0983.ES.(2011/4).106.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Apunts: Educación física y deportes

Sustainable development goals

Abstract

Aquest estudi es fonamenta en l�autoconcepte físic. L�estructura de l�autoconcepte físic més acceptada és la que considera quatre dimensions (Fox & Corbin, 1989): habilitat física, condició física, atractiu físic i força (Asci, Asci, & Zorba, 1999; Cox, 2009; Goñi & Ruiz de Azúa, 2009; Gutiérrez, Moreno, & Sicilia, 1999). L�objectiu d�aquest estudi va ser trobar les possibles diferències en les dimensions de l�autoconcepte físic segons el gènere i, dins aquest, segons l�edat, en l�àrea d�Educació Física. Hi van participar 574 estudiants d�educació secundària obligatòria de la Comunitat Valenciana amb edats compreses entre els 11 i els 17 anys, que van contestar el qüestionari CAF. Els resultats mostren diferències en diverses dimensions de l�autoconcepte físic segons el gènere i segons l�edat. En la discussió s�intenta donar alguna explicació a aquestes diferències

Bibliographic References

  • Acosta, M. V., & Gómez, G. (2003). Insatisfacción corporal y seguimiento de dieta. Una comparación transcultural entre adolescentes de España y México. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 3(1), 9-21.
  • Arkin, H. & Colton, R. (1962). Tables for Statiscians. New York: Barnes and Noble.
  • Asci, F. H., Asci, A., & Zorba, E. (1999). Cross-cultural validity and reliability of Physical Self-Perception Profile. International Journal of Sport Psychology, 30(3), 399-406.
  • Atienza, F. I., Balaguer, I., Moreno, Y., & Fox, K. R. (2004). El perfil de autopercepción física: propiedades psicométricas de la versión española y análisis de la estructura jerárquica de las autopercepciones físicas. Psicothema, 16(3), 461-467.
  • Byrne, B. M. (1996). Measuring Self-Concept Across the Life Span: Issues and Instrumentation. Washington: APA. doi:10.1037/10197-000
  • Contreras, O. R., Fernández, J. G., García, L. M., Palou, P., & Ponseti, J. (2010). El autoconcepto físico y su relación con la práctica deportiva en estudiantes adolescentes. Revista de Psicología del Deporte, 19(1), 22-39.
  • Cox, R. H. (2009). Psicología del Deporte: conceptos y sus aplicaciones (6.ª ed.). Madrid: Panamericana.
  • Crain, M. (1996). The influence of age, race and gender on child and adolescent self-concept. En B. A. Bracken (Ed.), Handbook of SelfConcept (pp. 395-420). New York: Wiley.
  • De la Serna, I. (2004). Anorexia y vigorexia. Monografías de Psiquiatría, 16(2), 3-15.
  • Dieppa, M., Machargo, J., Luján, I., & Guillén, F. (2009). Autoconcepto general y físico en jóvenes españoles y brasileños que practican actividad física versus no practicantes. Revista de Psicología del Deporte, 17(2), 221-239.
  • Eccles, J. S., Wigfield, A., Flanagan, C. A., Miller, C., Reuman, D. A., & Yee, D. (1989). Self-concepts, domain values, and selfesteem: Relations and changes at early adolescente. Journal of Personality, 57(2), 283-310. doi:10.1111/j.1467-6494.1989.tb00484.x
  • Esnaola, I. (2008). El autoconcepto físico durante el ciclo vital. Anales de Psicología, 24(1), 1-8.
  • Esnaola, I., Goñi, A., & Madariaga, J. M. (2008). El autoconcepto: perspectivas de investigación. Revista de Psicodidáctica, 13(1), 179-194.
  • Esnaola, I., & Revuelta, L. (2009). Relaciones entre la actividad física, autoconcepto físico, expectativas, valor percibido y dificultad percibida. Acción Psicológica, 6(2), 31-43.
  • Fox, K. R. (1997). The Physical Self. From Motivation to Well-being. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Fox, K. R., & Corbin, C. B. (1989). The Physical Self-Perception Profile: Development and preliminary validation. Journal of Sports & Exercise Psychology, 11(4), 408-430.
  • García, F., & Musitu, G. (2001). Autoconcepto Forma 5. AF5. Manual. Madrid: TEA.
  • Goñi, A. (2009). (Coord.). El autoconcepto físico. Psicología y educación. Madrid: Pirámide.
  • Goñi, A., & Rodríguez, A. (2007). Variables associated with the risk of eating disorders in adolescence. Salud Mental, 30(4), 16-23.
  • Goñi, A., & Ruiz de Azúa, S. (2009). La estructura interna del autoconcepto físico. En A. Goñi (Coord.), El autoconcepto físico: psicología y educación (pp. 81-97). Madrid: Pirámide.
  • Goñi, A., Ruiz de Azúa, S., & Liberal, I. (2004). El autoconcepto físico y su medida. Propiedades psicométricas de un nuevo cuestionario para la medida del autoconcepto físico. Revista de Psicología del Deporte, 13(2), 195-213.
  • Goñi, A., Ruiz de Azúa, S., & Rodríguez, A. (2004). Deporte y autoconcepto físico en la preadolescencia. Apunts. Educación Física y Deportes (77), 18-24.
  • Goñi, A., Ruiz de Azúa, S., & Rodríguez, A. (2006). Cuestionario del Autoconcepto Físico. Manual. Madrid: EOS.
  • Gutiérrez, M., Moreno, J. A., & Sicilia, A. (1999). Medida del autoconcepto físico: una adaptación del PSPP de Fox (1990). IV Congrés de les Ciències de l’Esport, l’Educació Física i la Recreació. Lleida: INEFC.
  • Hagger, M., Ashford, B., & Stambulova, N. (1998). Russian and British children’s physical self-perceptions and physical activity participation. Pediatric Exercise Science, 10(2), 137-152.
  • Hayes, S. D., Crocker, P. R., & Kowalski, K. (1995). Gender differences in physical self-perceptions, global self-esteem and physical activity: Evaluation of the Physical Self-Perception Profile model. Journal of Sport Behavior, 22(1), 1-14.
  • Holgado, F. P., Soriano, J. A., & Navas, L. (2009). El Cuestiona- El Cuestionario de Autoconcepto Físico (CAF): análisis factorial confirmatorio y predictivo sobre el rendimiento académico global y específico del área de Educación Física. Acción Psicológica, 6(2), 93-102.
  • Infante, G., & Zulaika, L. M. (2009). Actividad física y autoconcepto físico. En A. Goñi (Coord.), El autoconcepto físico: psicología y educación (pp. 125-153). Madrid: Pirámide.
  • Klomsten, A. T., Marsh, H. W., & Skaalvik, E. M. (2005). Adoles- Adolescents’ perceptions of masculine and femenine values in sport and physical education: A study of gender differences. Sex Roles, 52(9-10), 625-636. doi:10.1007/s11199-005-3730-x
  • Maïano, C., Ninot, G., & Bilard, J. (2004). Age and gender effects on global self-esteem and physical self-perceptions in adolescents. European Physical Education Review, 10(1), 53-69. doi:10.1177/1356336X04040621
  • Marsh, H. W. (1989). Age and sex effects in multiple dimension of self-concept: Preadolescence to early adulthood. Journal of Educational Psychology, 81(3), 417-430. doi:10.1037/0022-0663.81.3.417
  • Marsh, H. W., & Hattie, J. (1996). Theoretical perspectives on the structure of self-concept. En B. A. Bracken (Ed.), Handbook of Self-Concept: Developmental, Social, and Clinical Considerations (pp. 38-90). Nueva York: Wiley.
  • Marsh, H. W., Richards, G. E., Johnson, S., Roche, L., & Tremayne, P. (1994). Physical Self-Description Questionnaire: Psychometric properties and a multitrait-multimethod analysis of relation to existing instruments. Journal of Sport & Exercise Psychology, 16(3),270-305.
  • Moreno, J. A., Cervelló, E., & Moreno, R. (2008). Importancia de la práctica físico-deportiva y del género en el autoconcepto físico de los 9 a los 23 años. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(1), 171-183.
  • Novo, R. F., & Silva, D. R. (2003). O conceito de si em adultos idosos: análise das características reveladas ao nível da auto-avaliaçao. RIDEP, 15(1), 121-138.
  • Núñez, J. C., & González-Pienda, J. A. (1994). Determinantes del rendimiento académico. Variables cognitivo-motivacionales, atribucionales, uso de estrategias y autoconcepto. Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • Ruiz de Azúa, S. (2007). Autoconcepto físico: estructura interna, medida y variabilidad. Bilbao: UPV/EHU. Shavelson, R. J., Hubner, J. J. & Stanton, J. C. (1976). Self concept: Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46(3), 407-441. doi:10.2307/1170010
  • Simmons, R. G., & Blyth, D. A. (1987). Moving into Adolescense: The Impact of Purbertal Change and School Context. New York: Aldine de Gruyter.
  • Soriano, J. A., Sampascual, G. & Navas, L. (2010). El autoconcepto físico en la clase de Educación Física: un análisis centrado en el sexo. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD. Revista de Psicología, 3(1), 419-425.
  • Woolfolk, A. (2006). Psicología educativa (9.ª ed). México: Pearson Educación.