Investigar sobre el derecho, el deseo y la obligación de aprender en la sociedad del conocimiento
- Vélaz de Medrano Ureta, Consuelo
- Paz Higuera, Ana Belén de
ISSN: 0034-8082
Argitalpen urtea: 2010
Zenbakien izenburua: Abandono temprano de la educación y la formación
Zenbakia: 1
Orrialdeak: 17-30
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Revista de educación
Laburpena
This article analyses the difference between school failure and early dropping out from the standpoint of a focus on right to education, considering the demands that the economy and the knowledge society have placed on current educational systems. The article looks at the discordant relationship between, on the one side, the quantity and quality of education and training that are proving necessary in order to lead a satisfactory life in the knowledge society avoiding the risk of social exclusion and, on the other, social discourse on the «right to education», which has hitherto at least implicitly been associated with the period of compulsory education. The authors state that this fact may be influencing an increase in research focus on the problem of failure, which is still perceived as a priority concern due to the steadily high rates of failure in some contexts, such as the Spanish system among others. On the basis of this consideration, an argument is given for the importance, with regard to prolonging education and training, of attending to not only aspects referring to the post-secondary education offer (more-inclusive and higher quality education), but also the set of elements referring to the demand, which stimulate and shape the expectations of the members of the school community (teachers, students and their families) and employers. The article also suggests the important repercussions of considering this situation in its full complexity, both to steer decision making in education and training, and therefore also in order to increase the amount of interdisciplinary research in this field. Besides, there is an overview of the papers published in Revista de Educación in the last two decades and in other Spanish indexed journals (Revista Española de Pedagogía e Infancia y Aprendizaje) on school failure, early dropping out and the interaction. Lastly, a commentary is offered on the main contributions of the papers published in this special issue of Revista de Educación.
Erreferentzia bibliografikoak
- Adame, M T. y Salvà, F. (2009). Abandono escolar prematuro y transición a la vida activa en una economía turística: el caso de Baleares, Revista de Educación, Madrid, No 351, pp. 185-209.
- Bell, D. (1973). The Coming of Post-Industrial Society. Basic Books, New York.
- Broc Cavero, M.A. (2006). Motivación y rendimiento académico en alumnos de educación secundaria obligatoria y bachillerato LOGSE. Revista de Educación, 340, pp. 379-414.
- Castells, M. (1996). The rise of the Network Society. Blackwell Publishers, Inc. Cambridge, MA, USA.
- Cobacho Casas, F. y Pons García, J. (2006). Jóvenes en desventaja y cohesión social: educación y futuro para todos. Revista de Educación, Madrid, 341, pp. 237-258.
- De Miguel Díaz, M. Y Arias Blanco, J.M. (1999). La evaluación del rendimiento inmediato en la enseñanza universitaria. Revista de Educación. Madrid, No 320, pp. 353-377.
- De Prada Vicente, M D. (2002). Diversidad y diversificación en la Educación Secundaria Obligatoria: tendencias actuales en Europa. Revista de Educación, Madrid, 329, pp. 39-65
- Eckert, H. (2006): Entre el fracaso escolar y las dificultades de inserción profesional: la vulnerabilidad de los jóvenes sin formación en el inicio de la sociedad del conocimiento. Revista de Educación, 341, 35-55.
- Fernández Martín, F.D., Arco Tirado, J.L., Justicia Justicia, F. y Pichardo Martínez, C. (2010). Mejora de la calidad en la educación superior a través de la intervención psicopedagógica. Revista Española de Pedagogía, 246.
- Fierro-Hernández, C. (2002). Patrón de rasgos personales y comportamiento escolar en jóvenes. Revista de Educación. 329, 373-392.
- González Afonso, M.C., Álvarez Pérez, P.R., Cabrera Pérez, L. y Bethencourt Benítez, J.T. (2004). El abandono de los estudios universitarios: factores determinantes y medidas preventivas. Revista Española de Pedagogía, 236.
- Gordo Blanco, J.L. y Rogero Anaya, J. (2006). La experiencia de las Unidades de Formación e Inserción Laboral (UFIL) de la Comunidad de Madrid. Revista de Educación. Madrid, 341, pp. 2133-237.
- Grañeras Pastrana, M., Murillo Torrecilla, F.J. y Cerdán Victoria, J. (1999). Políticas de calidad y equidad en el sistema educativo español. Revista de Educación, 319, pp. 91-113.
- Gutiérrez Pascual, V. (1998). La Acción Educativa. En A. Hernández Sánchez (Coord.), Manual de Sociología. Valladolid: Universidad de Salamanca/Caja Duero. pp. 179-198.
- Lasibille, G. y Navarro Gómez, L. (2008). Hacia una necesaria diferenciación del sistema español de enseñanza. Revista Española de Pedagogía, 241.
- Llevot Calvet, N. (2004). Conflictos culturales y mediación: el ejemplo de Cataluña. Revista de Educación, 334, 415-432.
- Macía antón, D. y Méndez Carrillo, F.J. (1989). Programa para la prevención del abandono escolar en formación profesional. Revista de Educación, 289, 377-390.
- Navarro Hinojosa, R. (2006). Los programas de diversificación curricular: ¿Qué opinan los alumnos que los han cursado? Revista Española de Pedagogía 233.
- Parrillas Latas, A., Gallego Vega, C. y Moriña Díez, A. (2009). El complicado tránsito a la vida activa de jóvenes en riesgo de exclusión: una perspectiva biográfica. Revista de Educación, 351, pp. 211-233.
- Robalino Sevilla, D. (2003). La educación en países en vías de desarrollo: el caso de Ecuador. Revista de Educación, 332, pp. 409-425.
- Servicio De Inspección Educativa De Madrid Capital (2003). El rendimiento escolar de los alumnos que promocionan a 3.er curso de Educación Secundaria Obligatoria con evaluación negativa en matemáticas y lengua castellana. Revista de Educación, 330, 385-418
- Tejedor Tejedor, F.J. y García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A. (2007): Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario en opinión de los profesores y alumnos. Propuestas de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, 342, pp. 443-473.
- Varios Autores. Comisión Europea (2006). Resumen ejecutivo sobre el estudio del abandono escolar prematuro. Revista de Educación, 341, 899-913.
- Vélaz De Medrano, C. (2010) La Orientación académica y profesional en Educación Secundaria. En I. Solé y E. Martín (Coord.), La Orientación educativa: modelos y estrategias de intervención. Barcelona: Graó.
- Vinuesa Angulo, J.M. (2002). La cultura del esfuerzo. Revista de Educación, 329, 207-218.
- Zagra Jiménez, M. (2006). La formación del profesorado para la diversidad social. Revista de Educación, 339, 147-168.