Intervención en un caso de encopresis secundaria en el contexto educativo

  1. López de la Llave Rodríguez, Andrés
  2. López de la Llave, Juliana
  3. López de la Llave, Lourdes
  4. Pérez-Llantada Rueda, María Carmen
Journal:
Revista de psicopatología y psicología clínica

ISSN: 1136-5420

Year of publication: 1999

Volume: 4

Issue: 1

Pages: 49-60

Type: Article

DOI: 10.5944/RPPC.VOL.4.NUM.1.1999.3873 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de psicopatología y psicología clínica

Abstract

A girl of seven years old was treated of secondary encopresis through positive practico and positive reinforcement, minimizing the use of the punishment. The encopresis episodes remained reduced to zero to the fifth month of the intervention. Also in the school context, was improved her personal bathroom, was increased the number of positive interactions with their companions and was reduced the improper conduct emission (be lifted, assaulted, interrupted, pulled objects). Nevertheless, it has been observed a notable interference between the intervention and the achievement of the educational goals in particular.

Bibliographic References

  • American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder (4" ed.). Washington (Edición española, Barcelona: Masson, 1995).
  • Barlow, D. y Hersen, M. (1984). Diseños experimentales de caso único. Barcelona: Martínez Roca
  • Bragado, C. (1998). Encopresis. Madrid: Pirámide.
  • Caballo, V.E. (1993). Manual de Técnicas de Terapia y Modificación de Conducta. Madrid: Siglo XXI de España Editores.
  • Carrobles, J.A. (1996). Análisis y Modificación de Conducta II. Madrid: UNED
  • Kazdin, A.E. (1978). Modificación de Conducta y sus aplicaciones Prácticas. México: El Manual Moderno.
  • Leitenberg, H. (1976). Modificación y Terapia de Conducta. Madrid: Morata.
  • Vallejo, M.A. y Ruiz, M.A. (1993). Manual práctico de modificación de conducta. Madrid: Fundación Universidad Empresa.