Educación para la ciudadaníaUna asignatura a debate. Normativa, manuales y práctica escolar en españa

  1. Consuelo Cordero
  2. Teresa Aguado
Revista:
Diálogo andino

ISSN: 0716-2278 0719-2681

Ano de publicación: 2015

Número: 47

Páxinas: 45-58

Tipo: Artigo

DOI: 10.4067/S0719-26812015000200006 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Diálogo andino

Resumo

This articlepresents an analysis of the subject of Education for Citizenship and Human Rights in Secondary Education in the Spanish educational system (2006-2012), regulated by the Socialist government at the time of implantation; and further development with a Conservative government. While citizenship education can not be restricted to a subject in the curriculum, incorporating the same is a statement of intentions and political position in relation to the defense of democratic values of participation and social justice. It is important to analyze how the subject deals with this task and to what extents responds to such values. The concept of critical, active and participatory citizenship as a framework from which to analyze the legal rules that encloses, the textbooks developed to teach it; and the opinion of teachers and students that have been implementing it in Spanish centers of compulsory secondary education.

Referencias bibliográficas

  • Abril Hervás, Davi. (2012). Jóvenes y... ¿Ciudadan@s?: Competencias para una ciudadanía activa. MIDE I. UNED.
  • Aguado Odina, T,Ballesteros Velásquez, B. (2012). Equidad y diversidad en la Educación Obligatoria. Revista de Educación. 358.
  • Aguado Odina, T. (2010). ersidad cultural y logros de los estudiantes en la Educación Secundaria Obligatoria.: que sucede en las escuelas. Ed. Ministerio de Educación.
  • Aguado Odina, T. La Educación intercultural:: concepto, paradigmas, realizaciones.
  • Bolívar, Antoni. (2007). "Educación para la Ciudadanía": Algo más que una asignatura.. Editorial Graó.
  • De Coster, I.,Forsthuber, B.,Kosinska, R.,Steinberger, M. (2005). "La Educación para la ciudadanía en el contexto escolar europeo". Eurydice.
  • Ley Orgánica de Educación.
  • Marina, J.A. Educación para la Ciudadanía y los Derechos Humanos: Libro de texto de tercero de la Educación Secundaria Obligatoria. Ed. SM.
  • Martín García, X.,Puig Rovira, J. (2007). "Les set competéncies básiques per educar en valors". Ed. Graó..
  • Mata Benito, P. (2006). "Percepciones y experiencias en torno al significado y la práctica de la ciudadanía": Trabajo de Investigación. MIDE I. UNED.
  • Mata, P.,Gil-Jaurena, I. (2015). Aprendizaje de la ciudadanía activa. UNED. Madrid.
  • Redal, E.J. Educación para la Ciudadanía: 3r. ESO. Editorial Santillana.
  • Uprimny, R. (2005). Derechos humanos y derecho internacional humanitario: Módulo de autoformación. Fundación Social, Consejo Superior de la Judicatura, Escuela Judicial "Rodrigo Lara Bonilla".. Bogotá.