Dialogando sobre emociones con niños en riesgo de exclusión socialun estudio preliminar

  1. Fernández Angulo, Alberto 1
  2. Quintanilla, Laura 1
  3. Gimenez-Dasi, Marta 2
  1. 1 Departamento de Metodología de las Ciencias del Comportamiento Facultad de Psicología UNED
  2. 2 Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación Facultad de Psicología Universidad de Valencia
Revista:
Acción psicológica

ISSN: 1578-908X

Año de publicación: 2016

Título del ejemplar: Monográfico sobre drogas

Volumen: 13

Número: 1

Páginas: 191-206

Tipo: Artículo

DOI: 10.5944/AP.13.1.15787 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

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Resumen

The aim of this work was to pilot the efficacy of an intervention programme to enhance emotional com­petences in children aged 9 and 10 living in poverty and risk of social exclusion. The programme focuses on specific components of emotion knowledge and emotion regulation. A one group pre-experimental design with pre and posttest measures was used (N = 14). Children attended weekly sessions during four months. Results showed a significant improve­ment in emotion managing, adaptability and emo­tional instability. Children also showed a more effi­cient use of emotion regulation strategies. No differ­ences were found among Spanish children and chil­dren from other countries. In the discussion section we point out the convenience of this kind of pro­grammes to prevent mental health problems in this population.

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