Objetivo CINE 3Análisis del éxito y abandono educativo. Implicaciones para la orientación

  1. Javier Morentin-Encina 1
  2. Belen Ballesteros Velázquez 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia. Facultadde Educación.DepartamentodeMétodos de Investigación y Diagnóstico en Educación I. Madrid, España
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2021

Volume: 32

Issue: 2

Pages: 7-26

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.32.NUM.2.2021.31275 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Sustainable development goals

Abstract

Concern about Early School Leaving (ESL) is a constant in European and national policies, justifying specific educational measures to reduce it. Although we do not have an official evaluation of the effectiveness of these measures, we note that the percentage of dropouts in Spain has been decreasing in recent years. From the point of view of educational guidance, it is interesting to highlight the transitions between different stages up to the achievement of ISCED level 3: Howdoes the progression from compulsory to post-compulsory secondary education take place? How does Basic Vocational Education Training(BVET)affect the calculation of drop-outrates? To this end, comparative and longitudinal analyses have been carried out,based ondata provided by the Ministry of Education and Vocational Training (MEFP). Results show that the majority of those with compulsory secondary education continue to study successfully, thus contributing to the reduction of ESL. However, 30% of the studentswho enrollin Secondary Education(ESO)do not complete this level, and approximately two thirds of that percentage drop out before the 4thyear.At present, the reduction in ESLisrelated to the differentconsideration of theBVETand the PCPIs that it replaces. Thoughgraduation fromBVETis lower than thatof the PCPI, its contribution to improving the drop-out rate is clear because it allows for the certification of ISCEDlevel 3.

Bibliographic References

  • Abiétar-López, M., Navas-Saurin, A.A.,Marhuenda-Fluixá,F. y Salvà-Mut, F. (2017). La construcción de subjetividades en itinerarios de fracaso escolar. Itinerarios de inserción sociolaboral para adolescentes en riesgo. Psychosocial Intervention, 26(1), 39-45. https//doi.org/10.1016/j.psi.2016.07.002
  • Alegre, M. Á. (2010). Casi-mercados, segregación escolar y desigualdad educativa: una trilogía con final abierto. Educação y Sociedade, 31(113), 1157-1178. https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400006
  • Amer Fernández, J.y Mir Gual, A. (2017). Los procesos de implementación de los programas de mejora del rendimiento (PMAR). Perspectivas del profesorado, elalumnado y las familias. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(3), 133-150. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.3.2017.21623
  • Aramendi Jáuregui, P. y Vega Fuente, A.(2013). Los Programas de Cualificación Profesional Inicial. La perspectiva del alumnado del País Vasco. Revista de Educación, 360, 436-460.https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-360-122
  • Blasco, J. y Casado,D. (coord.) (2013). Evaluación de los programasde cualificación profesional inicial (PCPI). Ivàlua. Institut Català d’Avaluacióde Polítiques Públiques. https://www.educacionyfp.gob.es/
  • Bolívar, A. (2013). La nueva FP Básica: ¿“trucosestadísticos” para rebajar el abandono, vía de salida o verdadera cualificación profesional? Ideal en clase, 30 de noviembre.
  • Bonal, X. (2018). UNESCO. La política educativa ante el reto de la segregación escolaren Cataluña.Instituto Internacional de Planeamientode laEducación-UNESCO.https://repositorio.minedu.gob.pe/
  • Cedefop (2016). Leaving education early: puttingvocational education and training centre stage. Volume I: investigating causes and extent.Publications Office. https://dx.doi.org/10.2801/893397
  • Cerdà-Navarro, A., Salva-Mut, F., yComas-Forgas, R. (2019). A Typology of Students in Intermediate Vocational Education and Training Programs based onStudent Engagement Factors, Sociodemographic Characteristics and Intentions of Dropping out. European Journal of Education, 54(4), 635-650.https://doi.org/10.1111/ejed.12361
  • Clasificación Nacional deEducación(2016). Introducción y aspectos generales. Instituto Nacional de Estadística.https://www.ine.es/,https://www.educacionyfp.gob.es/
  • Comisión Europea (2010).Europa 2020: la estrategia dela Unión Europea para el crecimiento y la ocupación.Publications Office of the European Union.https://eur-lex.europa.eu/
  • Comisión Europea(2019a). Structural Indicators for Monitoring Education and Training Systems in Europe –2019: Overview of major reforms since 2015. Eurydice Report. Publications Office of the European Union.https://eur-lex.europa.eu/
  • Comisión Europea(2019b). Education and Training. Monitor 2019.Publications Office of the European Union.https://eur-lex.europa.eu/
  • Consejo dela UniónEuropea(2003). Council conclusion sof 5/6 May2003 on reference level sof european average performance in education and training (Benchmarks).Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
  • CorujoVélez, Mª.C., Méndez García, S. y Rodríguez Carmona, A.M.ª.(2018). Valoración de los Programas de Mejora del Aprendizaje y del Rendimiento desde la visión de sus protagonistas en cuatro poblaciones de la provincia de Sevilla. Tendencias pedagógicas, 32, 31-48. http://dx.doi.org/10.15366/tp2018.32.003
  • Escapa, S. y Julià, A. (2018). ¿Quéimpacto tienen en los alumnos los programas de orientación y asesoramiento?Fundació Jaume Bofill eInstituto Català d ́Avaluació de Polítiques Públiques.
  • Feria–Viceo, A. (2017).Una revisión de las políticas educativas contra el abandono escolar prematuro: el papel de la formación profesional. Temas de Educación, 23(2),252-265.https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/34232
  • Holgueras González, A. I. (2016). Análisis de la influencia de la orientación profesional en los jóvenes en situación de abandono escolar. Educatio Siglo XXI, 34(1), 137–156. https://doi.org/10.6018/j/253251
  • Icart Trefí, M.y Vilà Suñé, M. (2019). Buenas prácticas de los programas de diversificación curricular desde la perspectiva de los profesionales. Revista de Educación Inclusiva, 12(2), 824. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/487/482
  • Marín Marín, J.A., García Carmona, M. y Sola Reche, J.M. (2014). Reflexión y análisis sobre los Programas de Cualificación Profesional Inicial como medida de inclusión social y educativa en Andalucía (España). REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficaciay Cambio en Educación, 12(1), 83-102. https://www.redalyc.org/pdf/551/55129541006.pdf
  • Martín Algarra, A. M.ª y claustro deprofesores (2015). Intervención psicoeducativa con alumnos enriesgode abandono escolar y con sus familias. Revista del Consejo Escolar del Estado 4(7), 124-132.
  • Martín Ortega, E. (2000). Programas de diversificación curricular: uso, pero no abuso. Cuadernos de Pedagogía, 293, 18-22.http://hdl.handle.net/11162/38097
  • Martínez García, J. S. (2012). Fracaso escolar y comunidades autónomas. En M. Puelles (ed.) El fracaso escolar en el Estado de las autonomías. Wolters Kluwer.
  • Miñaca, I. y Hervás, M.(2013). Intervenciones dirigidas a la prevención del fracaso y abandono escolar: Un estudio de revisión. Revista Española de Educación Comparada,21, 203-220. https://doi.org/10.5944/reec.21.2013.7620
  • Montero Fernández, M. yGonzález Ponte, L. (2002). Cómo mejorar la autorregulación del estudio en educación secundaria. Valoración de un programa de acción tutorial. Contextos Educativos, 5, 215-226.http://hdl.handle.net/11162/47571
  • Morales, J. (2020). El rol orientador del docente en el contexto comunitario. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(2),29-37. https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.2.2020.27984
  • Morentin-Encina, J. y Ballesteros Velázquez, B. (2020). Tanto por cierto: Análisis de la medida del Abandono Temprano de la Educación y Formación. Revista de Educación, 389, 143-176. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-389-458
  • Navarro Hinojosa, R. (2006). Los Programas de Diversificación Curricular: ¿qué opinan los alumnos que los hancursado? Revista Española de Pedagogía, 233(1), 123-142.https://revistadepedagogia.org/
  • Romero Rodríguez, S. (2004). Aprender a construir proyectos profesionales y vitales. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía,15(2), 337-354.https://doi.org/10.5944/reop.vol.15.num.2.2004.11637
  • Romero Rodríguez, S., Álvarez Rojo, V., García Gómez, S., Gil Flores, J., Gutiérrez Rodríguez, A., Seco Fernández, M., Jaén Martínez, A., Martín Padilla, A., Martínez del Río, C., Molina García, L. y Santos López, C. (2012). El alumnado de formación profesional inicial en Andalucía y sus necesidades de orientación: algunas aportaciones. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 23(2), 4 -21.https://doi.org/10.5944/reop.vol.23.num.2.2012.11404
  • Romero-Rodríguez, S., Seco‐Fernández, M. y Lugo‐Muñoz, M. (2015). Orientar desde el Ser: algunas aportaciones del programa Orient@cual para la elaboración del proyecto profesional y vital de alumnado de PCPI y CFGM. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 75‐89.http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.2.219121
  • Salvá-Mut, F., Quintana-Murci, E. y Desmarais,D. (2014). Inclusion and exclusion factors in adult education of youth with a low educational level in Spain. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 1-15. http://dx.doi.org/10.3384/rela.2000-7426.rela0121
  • Sarcedo Gorgoso, Mª C., Santos, Mª C. y Sanjuán Roca, Mª del Mar (2017). La formación profesional básica, ¿alternativa al fracaso escolar? Revista de Educación, 378, 78-112.https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-378-362
  • Tarabini, A. y Montes, A. (2015). La agendapolítica contra el abandono escolar prematuro en España: la LOMCE contra las evidencias internacionales. Avances de supervisión educativa, 23, 1-20. https://doi.org/10.23824/ase.v0i23.20
  • Tarabini, A., Bonal, X., Castejón, A., Curran, M. y Montes, A. (2016). Los principios de un sistema educativo queno deje nadie atrás. Savethe children.
  • Torres Santomé, J. (2008). Diversidad cultural y contenidos escolares. Revista de Educación, 345, 83-110. https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/
  • Torres Santomé, J. (2017).Políticas educativas y construcción de personalidades neoliberales y neocolonialistas. Morata.