Las competencias socioemocionales como factor de calidad en la educación
- Repetto Talavera, Elvira
- Pena Garrido, Mario
ISSN: 1696-4713
Datum der Publikation: 2010
Titel der Ausgabe: Procesos de calidad
Ausgabe: 8
Nummer: 5
Seiten: 82-95
Art: Artikel
Andere Publikationen in: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
Bibliographische Referenzen
- Accenture, Centro de Alto Rendimiento (2007). Las competencias profesionales en los titulados. Contraste y diálogo Universidad-Empresa (2007). Extraído: https://www.accenture.com/Countries/Spain/Research_and_Insights/Government/carrera_prof.htm
- Alberti y Emmons (1970). Your Perfect Right. New York: Impact.
- Álvarez Rojo, V. y Lázaro Martínez, A. (Coords.) (2002). Calidad en las universidades y orientación educativa. Málaga: Aljibe.
- Álvarez, M. (Coord.) (2001). Diseño y evaluación de programas de educación emocional. Barcelona: CissPraxis
- Austin, E. J., Saklosfske, D. H., Huang, S. H. S. y McKeney, D. (2004). Measurement of trait emotional intelligence: Testing and cross-validating a modified version of Schutte et al.´s (1998) measure. Personality and individual differences, 36, 555-562.
- Bar-On, R. y Parker, J. D. (eds) (2000). The Handbook of Emotional Intelligence. San Francisco: JosseyBass.
- Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona. Pidós.
- Bisquerra, R. (2004). Metodología de la Investigación Educativa. Editorial La Muralla, S.A.
- Bisquerra, R. (2004). Orientación y competencias emocionales. Conferencia Internacional de Orientación, Inclusión social y Desarrollo de la Carrera (124-136)
- Blasco, J. L., Bueno, V., Navarro, R., Torregrosa, D. (2002). Programa de educación emocional. Propuestas para la tutoría. Valencia, Consejería de Cultura y Educación de la Generalitat valenciana
- Boyatzis, R. E. (1982). The competent manager: A model for effective performance. Nueva York: John Wiley & Sons.
- Boyatzis, R. E., Goleman, D. y Rhee, K. S. (2000). Clustering Competence in Emotional Intelligence. En Bar-On, R. y Parker, J. D. (eds) (2000). The Handbook of Emotional Intelligence. San Francisco: Jossey-Bass.
- Casel (The Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning) (2008). Safe and Sound. An educational Leader’s guide to evidence-based social and emocional learning (SEL) programs. Chicago
- Charbonneau, D. y Nicol, A. A. M. (2002). Emotional intelligence and prosocial behaviors in adolescents. Psychological Reports, vol. 90, 2, 361-370, abril 2002. (Resumen-Abstract)
- DiPerna, J. C. y Elliot, S. N. (1999). The development and validation of the academia competente evalutation scales. Journal of Psychoeducational Assessment, 17, 207-225.
- Dryfoos, J. G.(1997). The prevalence of problem behaviors: Implications for programs. In R. <<P. Weissberg, T.P. Gullota, R.L. Hampton, B.A. Ryan&G. R. Adams (Eds.), Healthy children 2010: Enhacing children´s wellness(pp. 17-46) Thousand oaks, Ca: Sage Publications.
- Elias, M. J., Bruene-Butler, L. y Shuyler, T. (2000). Voices from the field: Identifying and overcoming roadblocks to carrying out programs in social and emotional learning/ emotional intelligence. Journal of Educational and Psychological Consultation, 11 (2), 253.
- Elias, M. J., Hunter, L. y Crees, J. (2001). Emotional Intelligence. En J. Ciarrochi., J. P. Forgas y J.D. Mayer (Eds.). Emotional Intelligence in everyday life: a scientific inquiry (pp. 133-149) New York: Psychology Press.
- Elias, M. J., Zins., J. E. , Weissberg, R.P., Frey K. S., Greenberg M, T., Haynes N.M., Kessler R., ShawabStone, M.E. y Shriver, T. P. (1997). Promoting social and emotional learning: Guideliness for educators. Alexandría. V. A.: Association for Supervision and Curriculum development.
- Emmerling, R. J. y Cherniss, G. (2003). Emotional Intelligence and the Career Choice Provess. Journal of career Assessment, 11 (2), 153-167.
- Extremera, N., Durán, M. A., y Rey, L. (2005). La inteligencia emocional percibida y su influencia sobre la satisfacción vital, la felicidad subjetiva y el “engagement” en trabajadores de centros para personas con discapacidad intelectual. Ansiedad y Estrés, 11, 63-73.
- Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas, Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6(2).
- Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P., Lopes, P. N. y Salovey, P. (2004). Evidence that emotional intelligence is related to burnout and mental health among secondary school teachers.
- Fernández-Berrocal, P., y Extremera, N. (2002). La Inteligencia Emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 29, 1-6.
- Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., y Ramos, N. (2003). Inteligencia emocional y depresión. Encuentros en Psicología Social, 1, 251-254.
- Filella, G., Ribes, R., Agulló, M. J. y Soldevilla, A. (2002). Formación del formador: asesoramiento sobre educación emocional en centros escolares de infantil y primaria. Educar, 30, 159-167.
- Garaigordobil, M., y Fagoaga, J. M. (2005). Diseño y evaluación de un programa de intervención socioemocional para promover la conducta prosocial y prevenir la violencia. En Premios Nacionales de Investigación Educativa 2003 (pp. 9-52). Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia. CIDE. Centro de Investigación y Documentación Educativa. Colección Investigación nº 159. Primer Premio Nacional de Investigación Educativa 2003.
- Goleman, D. (1995a). Emotional Intelligence . New York: Bantam Books. (Trad. Cast. Kairós, 1996)
- Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books.
- Goleman, D. y Growald (1994). The Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL). En The handbook of Emotional intelligence (pp 397-398).
- Graczyk, P. A., Weissberg R.P., Payton, J. W., Elias, M. J., Greenberg, M.T. y Zins, J. E. (2000). Criteria for evaluating the quality of School-Based Social and Emotional Learning Programs. En San Francisco, Ca. Jossey-Bass (Eds.)The handbook of emotional intelligence (pp. 391-407).
- Hawkins, J. D., Farrington, D. P. y Catalano, R. F. (1998). Reducing violence through the schools. In D.S. Eliot, B.A. Hamburg & K.R. Williams (Eds.), Violence in American schools: a new perspective, 188- 216. Cambridge: Cambridge University Press.
- Haynes, N. M., Ben-Avie, M. y Ensign, J. (2003). How social and emocional developement add up: getting results in math and science education. New York: Teachers College Press.
- Lopes, P. N., y Salovey, P. (2004). Toward a broader education. En H. J. Walberg, M. C., Wang R.J.E. Zins y P. Weissberg (Eds.), Building school success on social and emotional learning (pp. 79-93). New York : Teachers and College press.
- Lusch, R. F., y Sperkeuci, R. (1990). Personal differences, job tension, job outcomes, and store performance: A study of retail managers. Journal of Marketing, 54, 85-101.
- Malecki, C. K. y Elliott, S. N. (2002). Children’s social behaviours as predictors of academic achievement: a longitudinal analysis. School Psychology Quarterly, 17 (1), 1-23.
- Mayer, J. D., Caruso, D. y Salovey, P. (2000). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27 (267-298, 68).
- Mayer, J. D. y Salovey, P. (1997). What Is Emotional Intelligence?. (3-31). En Salovey, P. y Sluyter, D. J. (1997): Emotional development and emotional intelligence. New York: BasicBooks.
- McClelland, D. (1973). Testing for competence rather than intelligence. American Psychologist, 28, 1-14.
- McClelland, D. (1999). Identifying competences with behavioral-event interviews. Psychological Science, 9, 331-339.
- Milicic, N. y Aarón, A. (1996). Desarrollo social y desarrollo cognitivo: Un programa de mejoramiento del clima social escolar. En Becas Josefina (Ed.) Enfoques Cognitivos Actuales en Educación (249-267). Santiago de Chile: Ediciones de la Facultad de Educación de la Pontificia Universidad Católica.
- Moriarty, N., Stough, C., Tidmarsh, P., Eger, D. y Dennison, S. (2001). Deficits in emotional intelligence underlying adolescent sex offending. Journal of Adolescence, vol. 24, 6, 743-751, diciembre 2001
- OCDE (2001). Schooling for tomorrow: Trends and scenarios. Paris: CERI-OECD
- Palmer, B., y Stough, C. (2002). Swinburne University Emotional Intelligence Test (Workplace SUEIT). Interim Technical Manual (version 2). Victoria: Swinburne University of Technology.
- Parker, J. D. A., Creque, R. E., Barnhart, D. L., Harris, J. I., Majesti, S. A., Wood, L. M., Bond, B. J. y Hogan, M. (2004). Academic achievment in High school: Does emotional intelligence matter? Personality and individual differences, 37 (7), 1321-1330.
- Pasi, R.J. (2001). Higher expectations: promoting social emotional learning and academia achievement in your school. New York: Teachers College Press.
- Pena, M. y Repetto, E. (2008). Estado de la investigación en España sobre inteligencia emocional (IE) en el ámbito educativo. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15, Vol. 6 (2), 400-420
- Petrides, K.V., Frederickson y Furnham, A. (2004). The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behaviour at school. Personality and individual differences, 36, 277-293.
- Repetto, E. (1977; 2ª edición 1992). Fundamentos de Orientación. La Empatía en el proceso orientador. Madrid: Morata.
- Repetto, E. y Pérez, J. C. (2003). Orientación y Desarrollo de los Recursos Humanos en la pequeña y mediana empresa. Madrid: UNED
- Rodríguez Martín, C. (2007). Inteligencia emocional en situaciones de estrés laboral (pp. 105-106). Amares Editorial, Zaragoza España.
- Rosier, R. H. (Ed.) (1994-1996). The competency model handbook (Vols. 1-3). Lexington, MA: Linkage
- Saarni, C. (1999). The development of emotional competence. Nueva York: Guilford Press.
- Saarni, C. (2000). Emotional competence: A developmental perspective. En R. Bar-On y J.D. A. Parker (Eds.) The handbook of emotional intelligence (pp. 68-91). San Francisco, Ca: Jossey-Bass.
- Saklofske, D. H., Austin, E. J., y Minske, P. S. (2002). Factor structure and validity of a trait emotional intelligence measure. Personalidy and Individual Differences, 34, 707-721.
- Salmurri, F. y Blanxer, N. (2002). Programa para la educación emocional en la escuela. En R. Bisquerra, La práctica de la orientación y la tutoría,145-179. Barcelona, Praxis.
- Salovey, P. y Mayer, J. D. (1990): Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, vol.9 (3), 1989-1990 (185-211).
- Salovey, P., Woolery, A. y Mayer, J. D. (2001). Emotional Intelligence: Conceptualization and Measurement. En G. J.O. Fletcher y M.S. Clark (Eds.), Blackwell handbook of social Psychology: Interpersonal processes (pp.279-370). Malden, MA: Blackwell publishers.
- Sarramona, J. (2003). Comunicación presentada al IX Congreso Internacional de Teoría de la Educación. Barcelona.
- Scales, P. C. y Leffert, N. (1999). Developmental assets: Asynthesis of the scientific research on adolescent development. Minneapolis, MN: Search institute.
- Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., y Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167-177.
- Schutte, N. S., Malouff, J. M., Bobik, Ch., Coston, T. D., Greeson, C., Jedlicka, Ch., Rhodes, E. y Wendorf, G. (2001). Emotional Intelligence and Interpersonal Relations. The Journal of Social Psychology, 141 (4), 2001 (523-536).
- Spencer, L. M., Jr. y Spencer, S. (1993). Competence at work: Models for superior performance. New York: Wiley.
- Steiner, C. (1998). La educación emocional. Buenos Aires, Avon Books.
- Titchener, E. B. (1920). Letter to A. S. Edwards. A. S. Edwards Papers in the Hargrett Library of the University of Georgia Libraries, The University of Georgia, Athens, GA.
- Traveset, M. (1999). Educación Emocional: Estrategias de intervención, Aula de innovación educativa, 89, pp. 15-20.
- Vallés, A. (2003). Emoción-ate con inteligencia. Valencia: Promolibro.
- Weissberg, R. P. y Greenberg, M. T. (1998). School and community competence –enhancement and prevention programs. I. E. Sigel & K.A. Renninger (Eds.), Handbook of child psychology: Vol 4. Child psychology in practice (5th ed., pp. 877-954). New York: John Wiley & Sons.
- Wolpe, J. (1958). "Psychotherapy by Reciprocal Inhibition". Edición española 1981: Psicoterapia por inhibición recíproca. Bilbao: Editorial Española Desclée de Brouwer.
- Wong, C. S. y Law, K. S. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The Leadership Quarterly, 13 (243-274).
- Zeidner, M., Roberts, R. D., y Matthews, G. (2002). Can emotional intelligence be schooled?: a critical review. Educational Psychologist, 37 (4), 215-231.
- Zins, J. E. y Weissberg, R. P., Wang, M. C. y Walberg, H. J. (2004). Building academic success on social and emotional learning. New York, Teachers College Press.