Análisis de recursos educativos en Primaria desde una perspectiva intercultural

  1. Gil Jaurena, Inés
Journal:
Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

ISSN: 1989-0397

Year of publication: 2012

Volume: 5

Issue: 3

Pages: 31-46

Type: Article

More publications in: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

Abstract

The analysis of educational processes, also from an intercultural approach, includes aspects concerning the materials used. The purpose of this article is to present part of a research project which reviews the situation of intercultural education in primary schools in the Community of Madrid (Spain) regarding educational resources: their characteristics, the vision of diversity they show, use and type of human support. From the information collected through observation scales developed for this project and used in 14 schools, those dimensions that conform more to the intercultural approach and those in which the adjustment is less, regarding resources, are identified. Being the scores medium-high in general, most frequent items relate to the flexible use of various resources and the figures of counselor and families. Resources with a vision about diversity that highlight relevant aspects of other cultural groups beyond stereotypes are less frequent. The final discussion focuses on the importance of caring for the use made of the resources to make the educational process equitable and provide quality education for all, and on teachers need to take an active and reflective role in the review of their own practice and beliefs in relation to the resources used.

Bibliographic References

  • Abdallah-Pretceille, M. (2001). La educación intercultural. Barcelona: Idea Books.
  • Aguado, T. (2003). Pedagogía Intercultural. Madrid: McGraw Hill.
  • Aguado, T., Hernández, C., Álvarez, B., Ballesteros, B., Téllez, J. A., Castellano, J. L. et al., (2010). Diversidad cultural y logros de los estudiantes en educación obligatoria. Lo que sucede en las escuelas. Madrid: MEC-UNED.
  • Aguado, T., Gil, J. A., Jiménez, R. A.; Sacristán, A., Ballesteros, B., Malik, B. y Sánchez, Mª. F. (1999). Diversidad cultural e igualdad escolar. Un modelo para el diagnóstico y desarrollo de actuaciones educativas en contextos escolares multiculturales. Madrid: CIDE-MEC.
  • Aguado, T., Gil-Jaurena, I. y Mata, P. (2005). Educación intercultural: una propuesta para la transformación de la escuela. Madrid: MEC Los Libros de la Catarata.
  • Aguado, T., Gil-Jaurena, I. y Mata, P. (2008). El enfoque intercultural en la formación del profesorado: dilemas y propuestas. Revista Complutense de Educación, 2, pp. 275-294. Consultado en: http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0808220275A
  • Asunción-Lande, N. C. (1999). Comunicación intercultural. En S. Téllez (Ed.). Estudios Interculturales y Educación. Bases Teóricas, pp. 222-239. Xalapa: SEC/UV/SIGOLFO.
  • Banks, J. A. (1991). Multicultural education: its effects on students’ racial and gender role attitude. En J. P. Shaver (Ed.). Handbook of Research on Social Studies Teaching and Learning, pp. 459-469. New York: MacMillan.
  • Banks, J. A. (1999). An introduction to multicultural education. 2ª ed. Boston: Allyn and Bacon.
  • Bartolomé, M., Cabrera, F., Espín, J. V., Marín, Mª A., Martín, J., del Rincón, D. et al., (1994). Diagnóstico de las diferencias étnicas y de los procesos desarrollados en la educación primaria. Informe de investigación. Madrid: CIDE.
  • Bennett, C. (1999). Comprehensive multicultural education: theory and practice. Boston: Allyn and Bacon.
  • Bennett, C. (2001). Genres of research in multicultural education. Review of educational research, 71 (2), pp. 171-217.
  • Buxarrais, Mª R., Carrillo, I., Galcerán, Mª. M., López, S., Martín, Mª.J., Martínez, M. et al., (1994). El interculturalismo en el curriculum. El racismo. Madrid: MEC-Rosa Sensat.
  • Coelho, E. (1998). Teaching and learning in multicultural classrooms. An integrated approach. Toronto: Multilingual Matters.
  • de Lara, E. y Ballesteros, B. (2007). Métodos de Investigación en Educación Social. Madrid: UNED.
  • Díaz-Aguado, Mª. J. y Baraja, A. (1994). Interacción educativa y desventaja sociocultural. Un modelo de intervención para favorecer la adaptación escolar en contextos inter-étnicos. Madrid: CIDE.
  • Fuentes Pajares, M. (2011). Conocimiento escolar y libros de texto: una perspectiva intercultural. Tesis doctoral no publicada. Madrid UNED. Consultado en: http://espacio.uned.es/fez/view.php?pid=tesisuned:Educacion-Mfuentes.
  • Gil-Jaurena, I. (2005). Radford Primay School: las claves de una escuela inclusiva. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (REICE), 3 (1), pp. 617-628. Consultado en: http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol3n1_e/Gil.pdf.
  • Gil-Jaurena, I. (2007). Percepciones de la diversidad y de los logros escolares. Análisis desde un enfoque intercultural. Emigra Working Papers, 87,1-20. Consultado en: http://www.uned.es/grupointer/Emigra%20Working%20Papers%20,%2087_%20Gil%20Jaurena. pdf.
  • Gil-Jaurena, I. (2008). El enfoque intercultural en la Educación Primaria: una mirada a la práctica escolar. Tesis doctoral no publicada. Madrid: UNED. Consultado en : http://espacio.uned.es/fez/view.php?pid=tesisuned:Educacion-Igil.
  • Gil-Jaurena, I. (2010). Cultural diversity in compulsory education: an overview of the context of Madrid (Spain). Intercultural Education, 21 (4), pp. 299-315. http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0808220275A� http://e-spacio.uned.es/fez/view.php?pid=tesisuned:Educacion-Mfuentes� http://e-spacio.uned.es/fez/view.php?pid=tesisuned:Educacion-Mfuentes� http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol3n1_e/Gil.pdf� http://www.uned.es/grupointer/Emigra%20Working%20Papers%20,%2087_%20Gil%20Jaurena.pdf� http://www.uned.es/grupointer/Emigra%20Working%20Papers%20,%2087_%20Gil%20Jaurena.pdf� http://e-spacio.uned.es/fez/view.php?pid=tesisuned:Educacion-Igil� http://e-spacio.uned.es/fez/view.php?pid=tesisuned:Educacion-Igil�
  • Gil-Jaurena, I. (2012). Observación de procesos didácticos y organizativos de aula en Educación Primaria desde un enfoque intercultural. Revista de Educación, 358, pp. 85-110. Consultado en: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re358_05.html.
  • Grant, C. A. y Sleeter, C E. (1986). Race, Class and Gender in Education Research: an argument for integrative analysis. Review of Educational Research, 56 (2), pp. 195-211.
  • Grupo Eleuterio Quintanilla. (1998). Libros de texto y diversidad cultural. Madrid: Talasa.
  • James, A. J. y Jeffcoate, R. (eds.) (1985). The school in the multicultural society. London: Harper and Row Pub.
  • Jordán, J. A. (1996). Propuestas de educación intercultural para profesores. Barcelona: CEAC.
  • Kehoe, J. W. (1984). A Handbook for enhancing the Multicultural Climate of the School. Vancouver: Western Educational Development Group, Faculty of Education, University of British Columbia.
  • Lluch, X. (2003). Multiculturalidad: invisible en los libros de texto. Cuadernos de pedagogía, 328, pp. 82- 86.
  • Mata, P. y Ballesteros, B. (2012). Diversidad cultural, eficacia escolar y mejora de la escuela: encuentros y desencuentros. Revista de Educación, 358, pp. 17-37. Consultado en: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re358_02.html.
  • Mock, K. R. (1985). Multicultural preschool education. A resource manual for supervisors and volunteers. Toronto: The Ontario Ministry of Citizenship and Multiculturalism.
  • Moya, A. (2002). Evaluación de programas educativos: la educación intercultural en Madrid Capital. Tesis doctoral no publicada. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.
  • Murillo, F.J. (2003). Una panorámica de la investigación iberoamericana sobre eficacia escolar. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(1). Consultado en: http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol1n1/Murillo.pdf.
  • National Study of School Evaluation. (1973). Evaluation guidelines for multicultural-multiracial education. Arlington, Virginia: National Study of School Evaluation.
  • Pozo, J. y Martínez, L. (2003). Prácticas de Educación Intercultural. Informe de la Red de Centros Educativos de la Comunidad de Madrid. Madrid: Área de Acción Social de FETE-UGT.
  • Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
  • Schoem, D., Frankel, L., Zúñiga, X. y Lewis, D. (1993). Multicultural teaching in the University. London: Sage.
  • Tharp, R. G., Estrada, P., Stoll Dalton, S. y Yamauchi, L. A. (2002). Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas. Barcelona: Paidos. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re358_05.html� http://www.revistaeducacion.educacion.es/re358_02.html� http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol1n1/Murillo.pdf�