Desarrollo de habilidades sociales en estudiantes mexicanos de preparatoria a través de actividades virtuales en la plataforma Moodle

  1. Laura Yolanda Rodríguez Matamoros
  2. María Luz Cacheiro González
  3. Juan Antonio GIL PASCUAL
Journal:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Year of publication: 2014

Issue Title: Innovación educativa en la sociedad del conocimiento

Volume: 15

Issue: 3

Pages: 149-171

Type: Article

More publications in: Education in the knowledge society (EKS)

Abstract

With the intention of promoting social skills of Mexican high school students based on the graduate profile of this level, virtual activities were implemented in the Moodle platform to 169 students of second year, adopting the proposed Goldstein social skills. In order to establish the impact of these activities to a pretest-postest a one group design was used. The results show that the activities had a positive and significant impact in beginning social skills, advanced social skills, skills for dealing with feeling, social alternatives skills of the participants according to the results obtained by skills scale social Goldstein.

Bibliographic References

  • Aguirre, A. (2004). Capacidad y factores asociados a la resiliencia, en adolescentes del C.E. Mariscal Andres Avelino Caceres del Sectro IV de Pamplona Alta San Juan de Miraflores 2002. Tesis doctoral no publicada. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.
  • Alvarado, A. (2003). Diseño instruccional para la producción de cursos en línea y elearning. Docencia Universitaria, 1 (4), 9-24. Recuperado de <http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/sadpro/Documentos/docencia_vol4_n1_200 3/4_art._1angel_alvarado.pdf>.
  • Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Cacheiro, M. (2011). Recursos educativos TIC de información, colaboración y aprendizaje. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 39, 69-81. Recuperado de <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36818685007>.
  • Goldstein, A., McGinnis, E., Sprafkin, R., Gershaw, J. y Klein, P. (1997). New strategies and perspectives for teaching prosocial skills. Estados Unidos: McNaughton & Gunn.
  • Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGrawHill.
  • Martin, D. (2008). Psicología experimental, Cómo hacer experimentos en psicología. México: CENGAGE Learning.
  • Monjas, I. y González, B. (1998). Las habilidades sociales en el currículo. España: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de <http://213.0.8.18/portal/Educantabria/RECURSOS/Materiales/Biblinter/HABILIDAD ES.pdf>.
  • Morales, E., Díaz, E. y García, F. (2011). Gestión de objetos de aprendizaje a través de la red, basada en el desarrollo de competencias. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12(1), 99-115. Recuperado de <http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/article/view/7825>.
  • Navas, M. (coord.). (2009). Métodos, diseños y técnicas de investigación psicológica. Madrid: UNED.
  • Secretaría de Educación Pública, Estados Unidos Mexicanos (SEP). (2008). Acuerdo número 444 por el que se establecen las competencias que constituyen el marco curricular común. Diario Oficial de la Federación, 21 de octubre de 2008, 1-13. Recuperado de <http://transparencia.info.jalisco.gob.mx/sites/default/files/ACUERDO%20444.pdf>.
  • Yukavetsky, G. (2003). La elaboración de un módulo instruccional, Centro de competencias de la comunicación. Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico en Humacao. Recuperado de <http://www1.uprh.edu/ccc/CCC/La%20elaboracion%20de%20un%20modulo%20instr uccional/CCC_LEDUMI.pdf