El empoderamiento del alumnado en los sMOOC

  1. Gil Quintana, Javier 1
  2. Martínez Pérez, Jorge 2
  1. 1 Universidad Católica Santa Teresa de Jesús de Ávila
    info

    Universidad Católica Santa Teresa de Jesús de Ávila

    Ávila, España

    ROR https://ror.org/05wa62164

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2018

Volume: 29

Issue: 1

Pages: 43-60

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.51932 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

The ECO European project (E-learning, communication, Open-Data) has contributed to dissemination of the MOOC throughout the European continent, therefore, proving the expansive development of these models of education that allow participation and interaction through social networks in the platform of the course. The special feature about this project is the student’s empowerment, which has been publicized as a proposal that allows the users to create their own sMOOC. In this study, we have analyzed this massive, open and online model course, describing the advantages and disadvantages of them, besides de formative and motivating factors that guide the students, not only to enroll in particular courses but also to request for their own space to be able to create a sMOOC. Basing on mixed methods, the educational environment has been investigated during two consecutive courses created by the Master Redes Sociales y Aprendizaje Digital from the UNED University, setting out the analysis of this new formative model and the subsequent creation of an innovative proposal around the sMOOC model. The study has been developed from spaces such as the communicative tools of the subject platform and the interactions shown in the groups created in Facebook. The interviews and annotations from the daily diary investigation, specified by the questionnaires. We will observe how the student’s empowerment is limited to multiple factors that impede an optimum development of these courses and we will value the academic training as one of the incentives that cause the desire of sharing the knowledge through the sMOOC, motivating an improvement of the quality of education, another way of understanding education and, undoubtedly, another way of understanding the current society.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Barab, S. Y Duffy, T.M. (2000). From practice fields to communities of practique. In Jonassen & Land.: Theoretical Foundations of Learning Environments, 25-55. Manwah: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Callejo, J. Y Viedma, A. (2009). Proyectos y estrategias de Investigación Social: la perspectiva de la intervención. Madrid: McGrawHill.
  • Castaño Garrido, C., Maiz Olazabalaga, I. & Gara Y Ruiz, U. (2014). Redes sociales y aprendizaje cooperativo en un MOOC. Revista Complutense de Educación, 26, 119-139. DOI: 10.5209/rev_RCED.2015.v26.46328
  • Downes, S. (2013). Mooc- The resurgence is community in online learning. Recuperado de: http://goo.gl/1gpk3y.
  • Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI de España. Editores S.A.
  • Gil Gómez, J., Moliner-García, O., Chiva-Bartoll, O. y García López, R. (2016). Una experiencia de aprendizaje-servicio en futuros docentes: desarrollo de la competencia social y ciudadana. Revista complutense de educación, 27 (1), 53-73. DOI: 10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45071
  • Gil Quintana, J. (2015). MOOC «Innovación Educativa y desarrollo profesional. Posibilidades y límites de las TIC». Una experiencia desde la educomunicación en el Proyecto europeo ECO. Qualitative Research in Education, 4(3), 299-328. DOI:10.17583/qre.2015.1518.
  • Hernández Sampieri, R. Y Mendoza, C.P. (2008). El matrimonio cuantitativo-cualitativo: el paradigma mixto. 6º Congreso de Investigación. Villahermosa, Tabasco, México
  • Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre.
  • Lévy, P. (2007). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos, Editorial del Hombre.
  • Mas-Torelló, O. (2016). La influencia de la experiencia en las competencias investigadoras del profesorado universitario. Revista Complutense de Educación, 27 (1), 13-14. DOI: 10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.44706.
  • Meirieu, P. (2003). Frankenstein Educador. Barcelona: Alertes S.A.
  • Montero, M. (2003). El fortalecimiento en la comunidad. En Montero: Teoría y práctica de la psicología social comunitaria. Buenos Aires: Paidós.
  • O´Reilly, T. (2005). What is Web 2.0? Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. Recuperado de: http://goo.gl/xWu5Ic.
  • Osuna, S., y Camarero, L. (2016). The ECO European Project: A New MOOC Dimension Based on an Intercreativity Environment. Turkish Online Journal of Educational Technology, 15, 117-125. Recuperado de: http://goo.gl/KvPO0R.
  • Osuna, S. (2010). Interactuantes e interactuados en la Web 2.0. En Aparici: Conectados en el ciberespacio. Madrid: UNED.
  • Pavlov, I. P. (1927). Conditioned Reflexes: An Investigation of the Physiological Activity of the Cerebral Cortex. London: Anrep. Oxford University Press.
  • Rancière J. (2002). El maestro ignorante. Barcelona: Laertes.
  • Raposo-Rivas, M. Martínez-Figueira, E. y Sarmiento, J.A. (2014). Un estudio sobre los componentes pedagógicos de los cursos online masivos. Revista Científica de Comunicación y Educación: Comunicar, 44 (12), 27-35. DOI: 10.3916/C44-2015-03.
  • Ruiz, J.I. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Deusto: Universidad de Deusto.
  • San Saturnino, N. Y Goicoechea, J.J. (2013). Liderazgo transformacional, empoderamiento y aprendizaje: un estudio en Ciclos Formativos de Grado Superior. Revista de Educación, 362. Septiembre-diciembre, 594-622. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2013-362-243
  • Siemens, G. et al. (2012). How this course works. Learning analytics and knowledge: lak12. Recuperado de: http://goo.gl/h1j7ny.
  • Skynner, B.F. (1975). Sobre el conductismo. Barcelona: Fontanella.
  • Torres, A. (2008). La reflexión, la contestación, la proposición y la acción como espacios indispensables en el contexto áulico. Educere, 12, 697-705.
  • Torres, A. (2009). La educación para el empoderamiento y sus desafíos. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 10 (1).
  • Vázquez Cano, E. y López-Meneses, E. (2014). Los MOOC y la educación superior: la expansión del conocimiento. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18 (1). Recuperado de: http://goo.gl/6gUgnl.
  • Wodak, R. (2003). De qué trata el análisis crítico del discurso (ACD). Resumen de su historia, sus conceptos fundamentales y sus desarrollos. En Wodak, R., & Meyer, M.: Métodos de análisis crítico del discurso. Barcelona: Gedisa.