Etnografía de una ausencia. Los sentidos de la fotografía familiar en la transmisión de la memoria traumática

  1. Moreno Andrés, Jorge 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
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    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revista:
Disparidades. Revista de Antropología

ISSN: 2659-6881

Año de publicación: 2021

Volumen: 76

Número: 2

Tipo: Artículo

DOI: 10.3989/DRA.2021.023 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

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Resumen

How do family photographs move in the domestic space? What happens when those images belong to victims of Franco’s regime? This article examines the intergenerational uses and displacements of these images, enabling us to analyze both the transmission and silencing of familiar memories within a traumatic context. This article picks the paradigmatic case of Emilio Silva, founder of the Association for the Recovery of Historical Memory. The analysis focuses on two moments: the disappearance of Emilio’s grandfather in 1936 and the encounter of the grandson with his remains in the grave, decades later. We shall see these two moments linked to different photographic manipulations, marking the temporal space where the various relationships of the family with the photographs take place. Indeed, a family photograph hidden in the wall of the house will impel Emilio Silva to reconstruct his grandfather’s history, fortuitously triggering the beginning of the memorialist movement in Spain.

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