Claves teóricas de la pedagogía sapiencial bajomedieval

  1. Vergara Ciordia, Javier 1
  2. Viguria Guerendiáin, Lía 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Cauriensia: revista anual de Ciencias Eclesiásticas

ISSN: 2340-4256

Year of publication: 2021

Issue: 16

Pages: 597-618

Type: Article

DOI: 10.17398/2340-4256.16.597 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cauriensia: revista anual de Ciencias Eclesiásticas

Abstract

The present study analyzes how educated people of the twelfth and thirteenth centuries raised the ideal of human life: to live and be happy. A desideratum that, following tradition, they called wisdom and concretized in the restoration of human life, thanks to the updating of intelligence and will, strengthened by the driving force of spiritual grace. A complex pedagogical process of synthesis, within the framework of a new secularity, which they illustrated in several works and basically in four key works of medieval pedagogy: the Didascalicon de studio legendi, by Hugh of Saint Víctor (c. 1131); Discipline scholarium, from Pseudo-Boethius (c. 1300), De eruditione filiorum nobilium, by Vincent de Beauvais (c. 1246) and De modo addiscendi, by Gilbert de Tournai (c. 1265).

Bibliographic References

  • Beauvais, Vicente de. De eruditione filiorum nobilium. I. Adeva, y J. Vergara Ciordia, estudio, traducción y notas. Collectio scriptorum medievaelium et renascentium. Madrid: UNED/BAC, 2010.
  • Beauvais, Vicente de. “Libellus Apologeticus: un símbolo del enciclopedismo medieval”, Estudio, traducción y notas J. Vergara Ciordia. Educación XX1 6 (2003): 149-202.
  • Bullough, V. L. Universities, medicine, and science in the medieval West. Burlington, VT: Ashgate, 2004.
  • Cañizares Ferris, P. Coord. La Compilación del saber en la Edad Media. Turnhout: Brepols, 2014.
  • Ducci, Edda. Un saggio de pedagogia medievale. Il De disciplina scholarium dello Pseudo Boecio. Torino: Societa Editrice Internazionale, 1967.
  • Estepa Díez, C. Instituciones y poderes en la Europa medieval. Imperios, reinos y principados. Madrid: Síntesis, 2017.
  • García Masegosa, Antonio. Pseudo-Boecio. Disciplina escolar. Barcelona: PPU, 1990.
  • García y García A. “Educación estamental: educación de monjes u órdenes mendicantes”. En Historia de la Educación en España y América. La educación en la Hispania Antigua y Medieval. Vol. I, editado por Buenaventura Delgado Criado. Madrid: Ediciones Morata/Ediciones SM, 1992.
  • Genet, Jean-Philippe. La mutation de l’éducation et de la culture médiévales. Occident chrétien (XII siècle-milieu du XV siècle). Paris: Editions Sele. Arslan, 1999.
  • Guijarro González, Susana. “Las escuelas de gramática en la Castilla bajomedieval (siglos XIII-XV)”. Studia historica. Historia medieval, 36-2 (2018): 9-38.
  • Gilbert de Tournai, Gilbert. De modo addiscendi (Sobre el modo de aprender). Edición bilingüe preparada por Javier Vergara Ciordia y Virgilio Rodríguez García. Collectio scriptorum media mediaevalium et renascentium. Madrid: UNED/BAC, 2014.
  • Guilli, P. Former, enseigner, éduquer dans l´Occident médiéval 1100-1450. Paris, SEDES, 1999, 2 vols.
  • Haskins, Charles. El renacimiento del siglo xii. Barcelona: Ático de libros, 2013.
  • Hugo de San Víctor. Didascalicon de Studio Legendi (afán por el estudio). Introducción, estudio preliminar, traducción y notas de C. Muñoz Gamero y M.ª L. Arribas. Collectio scriptorum mediaevalium et renascentium. Madrid: BAC-UNED, 2011.
  • Le Goff, Jacques. La Edad Media y el dinero. Madrid: Akal, 2012.
  • Lousignan, S. “Vincent de Beauvais. Intentions et receptions d'une oeuvre encyclopédique au Moyen-Âge”. Cahiers d'Études Médiévals. Cahier Special 4. Paris: J. Vrin, 1990.
  • Palacios Martín, Bonifacio. “Los dominicos y las órdenes mendicantes en el siglo xiii”. En VI Semana de Estudios Medievales de Nájera. Coord. por José Ignacio de la Iglesia Duarte et al., Logroño: Instituto de Estudios Riojanos, 1996: 29-42
  • Paré, G., A. Brunet y P. Tremblay. La renaissance du xii siècle. Les écoles et l´enseignement. Ottawa: Publications de l'Institut d'Etudes Médiévales y Paris: Institut Catholique – Vrin, 1933
  • Pseudo-Boèce (Pseudo-Boethius). De disciplina scolarium. Edition critique, introduction et notes par Olga Weijers. Leiden-Köln: Brill, 1976.
  • Salisbury, Juan de y M. A. Ladero ed., Policraticus. Madrid: Editora Nacional, 1984.
  • Salisbury, Juan de. Policraticus o De las frivolidades de los cortesanos y de los vestigios de los filósofos. Traducido por J. Palacios Royán, introducción por J. Gil y G. del Cerro. Málaga: Universidad de Málaga, 2007.
  • Soto Rábanos, J. Mª. “Las escuelas urbanas y el renacimiento del siglo xii”. En La enseñanza en la Edad Media. X Semana de Estudios Medievales, coordinado por José Ignacio de la Iglesia Duarte. Logroño: Instituto de Estudios Riojanos, 2000.
  • Verger, J. La renaissance du xii siècle. Paris: CERF, 1996.
  • Verger, J. “La mobilité étudiante au Moyen Âge”. Histoire de l´Éducation 50 (1991): 6-90..
  • Verger, J. Culture, enseignement et société en Occident aux XII et XIII siècles. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 1999.
  • Verger, J. “Enciclopedismo especular en la Baja Edad Media: la teoría pedagógica del espejo medieval”, Anuario de Historia de la Iglesia 18 (2009): 295-310.
  • Villa Prieto, J. “La enseñanza en la universidad medieval. Centros, métodos, lecturas”. Tiempo y sociedad 26, (2017): 59-131.
  • VV. AA. Historia de la Universidad en Europa. Coord W. Rüegg. Volumen I. Las universidades en la Edad Media. Editado por Hilde de Ridder-Symoens. Bilbao: Servicio de Publicaciones de la Universidad del País Vasco, 1995.
  • VV. AA. La enseñanza en la Edad Media. X Semana de Estudios medievales. Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 2000.