El proyecto europeo ECOrompiendo barreras en el acceso al conocimiento

  1. Osuna Acedo, Sara 1
  2. Gil Quintana, Javier 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2017

Volume: 20

Issue: 2

Pages: 189-213

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.19037 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

The European Project ECO (E-learning, Communication, Open-Data) seeks to develop an educational model that is horizontal and bidirectional, portraying the new reality of the MOOC. On the basis of the principles of equity, social inclusion, accessibility, autonomy and openness, the empowerment of the students becomes real with this training proposal, breaking down the barriers of the digital scenario of the course in order to have an impact, through social media, on the social layer. Taking the educational momentum of the ECO MOOC’s, the results presented in this study have been analyzed using a quantitative methodology using the analysis of an intentional sample with the data obtained in the first round of courses. This type of analysis aims to identify the traits that have characterized this educational model and the demand that has been demonstrated with development on a pedagogical level. As we can see, this study has made it clear that ECO has massively increased the presence of MOOC’s, not only on a European level but also in other countries, even in those that are in the process of development. This training has been implemented successfully within the teaching sphere with the clear objective of encouraging the discovery of open resources and strategies for the improvement of educational quality, offering the possibility of creating their own courses as a means to share knowledge with other teachers. As a result, the success of the MOOC and publicizing of the same are determined by the experience, the conformity with the contents and the degree of satisfaction of the students participating, becoming a publicist of the same in its different social spaces. The European Project ECO is presented as a model of accessible learning that allows not only a universal design, but also its openness and the participation in this education for all citizens.

Bibliographic References

  • Alcina Franch, J. (1999). Aprender a investigar. Madrid: Compañía Literaria.
  • Barbas, A. (2012). Educomunicación: desarrollo, enfoques y desafíos en un mundo interconectado. Foro de Educación, n.º 14, pp. 157-175.
  • Belenger, S. & Thornton, J. (2013). Biolectricity: A Quantitative Approach. Duke‘s University‘s First MOOC. Recuperado de: https://goo.Gl/yniun
  • Cabero Almenara, J., Llorente Cejudo, M. C., y Vázquez Martínez, A. I. (2014). Las tipologías de MOOC: su diseño e implicaciones educativas. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. Recuperado de: https://goo.gl/cbO8Jb
  • Camarero-Cano, L. (2015). Comunidades tecnosociales. Evolución de la comunicación analógica hacia la interacción analógico-digital. Revista Mediterránea de Comunicación, vol. 6(1), 187-195. DOI 10.14198/MEDCOM2015.6.1.11.
  • Cantillo, C. (2014). Nuevas dinámicas de aprendizaje en entornos virtuales. En Osuna, S. (coord.): Escenarios virtuales educomunicativos. Barcelona: Icaria.
  • Chatti, M. A. (2010). Personalization in Technology Enhanced Learning: A Social Software Perspective. RWTH Aachen University, Shaker Verlag.
  • Coller, X. (2005). Estudio de casos. Cuadernos metodológicos, n.º 30. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Curley, N. (2014). Online education platform Coursera blocks students in Syria and Iran. [Wamda]. Recuperado de: http:// https://goo.gl/felNU7
  • Downes, S. (2013). MOOCThe Resurgence is Community in Online Learning. Recuperado de: http://goo.gl/1GPk3y
  • Freire, P. (1975). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
  • Freire, P. (2002). La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI.
  • Fueyo, A. et al. (2015). ECO_D4.3 Report on users satisfaction year 1. Recuperado de: https://goo.gl/YurDdS
  • Gallego-Arrufat, M. J., Gámiz Sánchez, V. y Gutiérrez-Santiuste, E. (2015). Tendencias en la evaluación del aprendizaje en cursos en línea masivos y abiertos. Educación XX1, 18(2), 77-96. DOI: 10.5944/educXX1.12935.
  • García, B. J., Tenorio, G. C. & Ramírez, M. S. (2015). Retos de automotivación para el involucramiento de estudiantes en el movimiento educativo abierto con MOOC. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(1), 91104. DOI: 10.7238/rusc.v12i1.2185.
  • Gil-Quintana, J. (2015). MOOC «Innovación Educativa y desarrollo profesional. Posibilidades y límites de las TIC». Una experiencia desde la educomunicación en el Proyecto europeo ECO. Qualitative Research in Education, 4(3), 299-328. DOI:10.17583/ qre.2015.1518.
  • Gil-Quintana, J. (2016). La nueva realidad sMOOC, una ventana abierta a la educomunicación. Revista Mediterránea de Comunicación, 7 (2). DOI: 10.14198/MEDCOM2016.7.2.5.
  • Hill, P. (2012). Four Barriers that MOOCs must overcome to build a sustainable model. e-Literate. Recuperado de: https://goo.gl/7F9Rs
  • López-Meneses, E. Vázquez-Cano, E. y Román, P. (2014). Análisis e implicaciones del movimiento MOOC en la comunidad científica: JCR y SCOPUS. Revista Científica de Comunicación y Educación: Comunicar. DOI: 10.3916/ C44-2015-08.
  • Luo, H. y Robinson, A. C. (2014). Is peer grading a valid assessment method for Massive Open Online Courses (MOOC)? 7th Annual International Symposium. Emerging Technologies for Online Learning. Recuperado de: https://goo.gl/7rgOeQ
  • Luque (2015). Principales tendencias y desafíos para el aprendizaje en línea. América Learning & Media. Recuperado de: https://goo.gl/E0dE6V
  • Mackness, J., Mak, S. & Williams, R. (2010). The ideals and reality of participating in a MOOC. In L. DirckinckHolmfeld, V. Hodgson & Al. (Eds.). Proceedings of the 7th International Conference on Networked Learning (pp. 266-275). Lancaster: University of Lancaster.
  • Martín, F. G. (2012). Will Massive Open Online Courses Change how we Teach? Communications of the ACM, 55 (8), 26-28. Revista Científica de Comunicación y Educación: Comunicar. DOI: 10.1145/2240236.2240246.
  • Osuna-Acedo, S. (2014). La web 2.0 y la educación a lo largo de la vida. En Aranda, D.; Creus, A.; Sánchez-Navarro, J.: Educación, medios digitales y cultura de la participación. Barcelona: Editorial UOC.
  • Osuna-Acedo, S. y Aparici, R. (2014). Escenarios virtuales para una sociedad del conocimiento. Osuna, S. (coord.): Escenarios virtuales educomunicativos. Barcelona: Icaria.
  • Osuna-Acedo, S. (cord.) (2014-2017). ECO Project (Elearning, Communication, Open-Data). Recuperado de: http://project.ecolearning.eu
  • Pernías, P. y Luján, S. (2014). Los MOOC: orígenes, historia y tipos. Recuperado de: https://goo.gl/8BVzhG
  • Patru, M. & Balaji, V (editors) (2016). Making sense of MOOCs: A guide for policy-makers in developing countries. France and Canada: UNESCO and Commonwealth of Learning.
  • Ramírez, M. (2013). Competencias Docentes y Prácticas Educativas Abiertas en la Educación a Distancia. Monterrey: LULU editorial digital. Recuperado de: https://goo.gl/y8Yp1m
  • Raposo-Rivas, M. Martínez-Figueira, E. y Sarmiento, J. A. (2014). Un estudio sobre los componentes pedagógicos de los cursos online masivos. Revista Científica de Comunicación y Educación: Comunicar. DOI: 10.3916/ C44-2015-03.
  • Rodríguez Terceño, J. (2012). Aplicaciones del EEES a partir de la Web 2.0 y 3.0. Madrid: Visión Libros.
  • Román Mendoza, E. (2014). Los medios sociales en los cursos online abiertos y masivos (MOOC): un cambio hacia la innovación a través de la disrupción y la colaboración. En Aranda, D.; Creus, A.; Sánchez-Navarro, J.: Educación, medios digitales y cultura de la participación. Barcelona: Editorial UOC.
  • Sánchez Acosta, E. (2013). MOOC: resultados reales. Recuperado de: https://goo.gl/OVFruz
  • Sancho Vinuesa, T.; Oliver, M. y Gisbert, M. (2015). MOOCS en Cataluña: Un instrumento para la innovación en educación superior. Educación XX1, 18(2), 125-146. DOI: 10.5944/ educXX1.13462.
  • Sangrá, A. y Wheeler, S. (2013). Nuevas formas de aprendizaje informales: ¿O estamos formalizando lo informal? Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Siemens, G. & al. (2012). How This Course Works. Learning Analytics and Knowledge: LAK12. Recuperado de: https://goo.gl/wIdWyv
  • Silva, M. (2005). Educación interactiva. Enseñanza y aprendizaje presencial y on-line. Barcelona: Gedisa.
  • Tobías-Martínez, M. A., Duarte-Freitas, M. C. y Kemczinski, A. (2015). Un repositorio digital de contenido fílmico como recurso didáctico. Revista Científica de Comunicación y Educación: Comunicar. Recuperado de: https:// goo.gl/GHyQzN
  • Vázquez Cano, E. López-Meneses, E. y Sarasola, J. L. (2013). La expansión del conocimiento en abierto: Los MOOC. Barcelona: Octaedro.
  • Yuan, L. & Powell, S. (2013). MOOC and Open Education: Implications for Higher Education. Cetis. Recuperado de: https://goo.gl/OwRVd