Cómo y en qué proponen innovar nuestros estudiantes de marketingel caso del Trabajo Fin de Grado (TFG)

  1. Gema Juberías Cáceres 1
  2. Jesús Manuel Plaza Llorente 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Esic market

ISSN: 0212-1867

Year of publication: 2018

Issue: 159

Pages: 19-66

Type: Article

More publications in: Esic market

Abstract

We analyze the 2014-2017 innovative direction of FYPs in the area of Marketing and Market Research in the UNED using a mixed methodology which is both qualitative (involvement-based observation) and quantitative (factorial, multivariate, cluster and regression analysis). The TFGs analyzed present an innovative component which is in line with the average level of the Spanish industry as a whole (16% tackled marketing planning or research into products and services of medium and high intensity in R & D). Also, the segmentation of the sample into conglomerates has made it possible to distinguish homogeneous innovative directions for the equipment goods industries, agri-food, microelectronics and related industries, hospitality, health and social services and the textile sector. When analyzing the variables which define academic quality, we emphasize that when the project presented obtains solid conclusions and has a clear practical application, a well presented TFG is then highlighted, including its presentation and drafting. Thus, the university tutors should boost the innovative direction of the proposals and make the FYP a teaching instrument for innovation in marketing matters.

Bibliographic References

  • Álvarez López, A., 2017, “Propuestas de TFG a distancia con grupos numerosos – Un caso particular de TFG en matemáticas para ADE”. XXV Jornadas ASEPUMA-XIII Encuentro Internacional. Comunicación A120.
  • American Economic Association (AEA), 2017, JEL Codes.
  • Ander-Egg, E., 1974, Introducción a las técnicas de Investigación Social. Humanitas. Buenos Aires, pp. 95-108.
  • Bonilla, M., Fuentes, I., Vacas, C. y Vacas, T., 2012, “Análisis del proceso de evaluación del Trabajo Fin de Grado en nuevas titulaciones”. Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, ISSN: 2173-478X, nº 3, pp. 5-21.
  • Bruce, C. S., 2003, “Seven faces of information literacy: towards inviting students into new experiences”. https://www.researchgate.net/publication/239229387_ The_Seven_Faces_of_Information_Literacy
  • Capozzi, M., Dye, R. y Howe, A., 2011, “Sparking creativity in teams: An executive´s guide”. McKinsey Quarterly.
  • Carbonell, P. y Rodríguez, A., 2010, “Vínculos estructurales entre la orientación al mercado, la velocidad de innovación y el resultado de un nuevo producto”. Revista Española de Investigación en Marketing Esic. Marzo 2010, Vol. 14, nº 1 (115-143).
  • Consejo Económico y Social (CES), 2015, La situación de la I+D+i en España: su incidencia sobre la competitividad y el empleo. Informe nº 02/2015.
  • Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S., 1998, Handbook of Qualitative Research. 2nd ed. Thousand Oaks, Sage.
  • Drucker, P., 1986, “La disciplina de la innovación”. Harvard Business Review. DOI: 10878149 1998 9 13 1998.
  • Duverger, M., 1972, Métodos de las ciencias sociales. Ariel.
  • Escobedo, E., Amat, C., Muñoz, M. y Simón, J., 2012, “Diseño e implementación del Trabajo Fin de Grado en la titulación de Farmacia”. Congreso VII CIDIU: La Universidad, una institución de la sociedad. Barcelona.
  • Fenollar, P., Cuestas, P. y Román, S., 2008, “Antecedentes del rendimiento académico: aplicación a la docencia en marketing”. Revista Española de Investigación en Marketing Esic. Septiembre 2008, Vol. 12, nº 2 (7-24).
  • Freire, M., Díaz, R., Martínez, F., Maside, M., Del Río, M. y Vázquez, E., 2015, “Valoración del proceso de enseñanza-aprendizaje en el Trabajo Fin de Grado”. Revista de Docencia Universitaria, ISSN: 1887-4595. Vol. 13 (2), mayo-agosto 2015, 323-344.
  • García Martín, G., 2010, “El modelo está cambiando. Un modelo econométrico sobre marketing y nuevas tecnologías”. EsicMarket, ISSN: 0212-1867. Vol. 137, pp. 247-274.
  • Greenbank, P., Penketh, C., Schofield, M. y Turjansky, T., 2008, “The undergraduate dissertation: Most likely you go your way and I´ll go mine”. The International Journal for Quality and Standards, 3 (22), pp. 1-24.
  • Instituto Nacional de Estadística (INE), 2015, Encuesta sobre innovación en las empresas INEBASE.
  • Instituto Nacional de Estadística (INE), 2017, Ciencia e investigación (02). Metodología. INEBASE. Jornadas RED-U, 2016, 10 y 11 de noviembre, UNED Madrid.
  • Lin, R., Chen, R. y Chiu, K., 2010, “Customer Relationship Management and Innovation Capability: An Empirical Study”. Industrial Management and Data systems, 110(1), pp. 111-133. DOI: https://doi.org/10.1108/02635571011008434.
  • Maestre, J., 1976, La investigación en antropología social. Akal.
  • Marshall, C. y Rossman, G., 1999, Designing Qualitative Research. Thousand Oaks, Sage.
  • Medrano, N. y Olarte, C., 2011, “Adopción de innovaciones en marketing de la empresa y el comercio en España”. Documentos de trabajo D.T. nº 05-2011. Universidad de La Rioja. ISSN 2254-8483.
  • Ministerio de Economía y Hacienda (MEH), 2007, Real Decreto 475/2007, de 13 de abril, por el que se aprueba la Clasificación Nacional de Actividades Económicas 2009 (CNAE-2009). Boletín Oficial del Estado de 28 de abril de 2007.
  • Organización para Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE), 2005, Manual de Oslo, guía para recopilar e interpretar datos de innovación. 3ª edición. Publicación OCDE-EUROSTAT.
  • Organización para Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) 2011, ISIC REV.3 Technology Intensity Definition. Classification of manufacturing industries into categories based on R&D intensities.
  • Organización para Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) Informes económicos anuales: España. Serie 2007-2015.
  • Pavitt, K., 1984, “Sectoral patterns of technical change: Towards a taxonomy and theory”. Research policy. DOI: 00487333 13 6 343 1984. Vol. 13 (1984), pp. 343-373.
  • Pérez, C., Fernández de Arroyabe, J., Ubierna, F. y Arranz, N., 2016, “El desarrollo de la motivación emprendedora en estudiantes de turismo. Un análisis comparado entre alumnos de grado y posgrado”. Esic Market. DOI: 10.7200/escim.153.0471.2e. Vol. 47, nº 1, enero-Abril 2016, 67-93.
  • Rivero, F., Asenjo, L. y Martínez, P., 2009, “Claves para innovar en marketing y ventas”. Wolters Kluver España.
  • Rivero, F., Asenjo, L. y Martínez, P., 2010, “La Innovación más que tecnología es una actitud”. MKMarketing y Ventas, 254, pp. 34-39.
  • Rodríguez, A., Reina, M. D. y Rufín, R., 2015, “Tourism economics: the business and finance of tourism and recreation”, ISSN: 1354-8166, Vol. 21, nº Extra 2, 2015 (ejemplar dedicado a: Special Focus: Quantitative Approaches in Tourism Economics and Management), pp. 427-434.
  • Rowley, J. y Slack, F., 2004, “What is the future for undergraduate dissertations?”. Education + Training. DOI: 00400912 46 4 176 2004. Vol. 46 (4), 176-181.
  • Todd, M., Bannister, P. y Clegg, S., 2004, “Independent inquiry and the undergraduate dissertation: Perceptions and experiences of final-year social science students”. Assessment and evaluation higher education. DOI: 02602938 29 3 335 2004. Vol. 29 (3), 335-355.
  • Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Trabajo Fin de Grado Turismo (65024010). Guía y Orientaciones Docentes (líneas 11 y 12).
  • Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Trabajo Fin de Grado ADE (65024007). Guía y Orientaciones Docentes (líneas 21 y 22).
  • Utkun, E. y Atilgan, T., 2010, “Marketing Innovation in the Apparel Industry: Turkey”. Fibres & Textiles in Eastern Europe 2010, Vol. 18, nº 6 (83), pp. 26-31.
  • Vorhies, D. W. y Harker, M., 2000, “The Capabilities and Performance of Advantages of Market Driven Firms: An Empirical Investigation”. Australian Journal of Management, Vol. 25 issue: 2, pp. 145-171. DOI: https://doi.org/10.1177/ 031289620002500203.
  • Weerawardena, J., 2003, “Exploring the role of market learning capability in competitive strategy”. European Journal of Marketing, Vol. 37, Issue: 3/4, pp. 407-429. DOI: https://doi.org/10.1108/03090560310459023.
  • Weerawardena, J., 2011, “The role of marketing capability in innovation-based competitive strategy”. Journal of Strategic Marketing, Volume 11, Issue 1, pp. 15-35. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/0965254032000096766.