Brecha Digital Versus Inclusión en Educación Primaria. Perspectiva de las Familias Españolas

  1. Gil Quintana, Javier
  2. Vida de León, Emilio
Revista:
REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

ISSN: 1696-4713

Ano de publicación: 2022

Volume: 20

Número: 2

Páxinas: 85-104

Tipo: Artigo

DOI: 10.15366/REICE2022.20.2.005 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Resumo

The objective of this research is to analyze, from the perspective of families, the gap in the use, access and quality of use in the development of learning of Primary Education students during the confinement by Covid-19. The methodology used is mixed, analyzing the Use Gap and digital training of families through a questionnaire with 1,228 participating families and a semi-structured interview with 20 participants. Among the results, the profile of families very involved with the training of their children stands out, with sufficient means to be able to face the models of distance education. When analyzing the social characteristics of the families, significant differences were found in technological resources and in family reconciliation according to the number of children in the family unit. Access to complementary educational content varies according to the age of the parents, their academic training or professional area. The monitoring of the Government's educational website "I learn at home" shows differences according to the type of educational institution of the student. These data allow us to glimpse the existence of digital divide in distance education in Spain, where social differences prevent the development of inclusive education.

Referencias bibliográficas

  • Aguilar Gavira, S. y Barroso Osuna, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47, 73-88. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05
  • Area, M. y Adell, J. (2021). Tecnologías digitales y cambio educativo. Una aproximación crítica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 83-96. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.005
  • Beltrán, J., Venegas, M., Villar, A., Andrés, S., Jareño, D. y de Gracia, P. (2020). Educar en época de confinamiento: La tarea de renovar un mundo común. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 92-104. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17187
  • Blake, J. (1989). Family size and achievement. University of California Press. https://doi.org/10.1525/9780520330597
  • Brooks, S., Webster, R., Smith, L., Woodland, M., Wessely, S., Greenberg, Neil. y Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. The Lancet, 395(10227), 912-920. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8
  • Cabero, J. y Valencia, R. (2021). Y el Covid-19 transformó al sistema educativo: Reflexiones y experiencias por aprender. International Journal of educational Research and Innovation, 15, 218-228. https://doi.org/10.46661/ijeri.5246
  • Cabrera, L. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: Aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 114-139. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17125
  • Cabrera, L., Pérez, C. N. y Santana, F. (2020). ¿Se incrementa la desigualdad de oportunidades educativas en la enseñanza primaria con el cierre escolar por el coronavirus? International Journal of Sociology of Education, Special Issue, 27-52. https://doi.org/10.17583/rise.2020.5613
  • Casanova, M. A. (2017). Educación inclusiva en las aulas. La Muralla.
  • Chang, G. y Yano, S. (2020). How are countries addressing the Covid-19 challenges in education? A snapshot of policy measures. UNESCO.
  • Cifuentes, J. (2020). Docencia online y Covid-19: La necesidad de reinventarse. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13, 115-127.
  • Clúster Educación. (2020). Televisión educativa en tiempos de cuarentena: lecciones aprendidas para la calidad, equidad e inclusión. Clúster Educación.
  • Contador, Y. G. y Gutiérrez-Esteban, P. (2020). El rol docente en la sociedad digital. Digital Education Review, 38, 1-22. https://doi.org/10.1344/der.2020.38.1-22
  • Corbetta, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación social. McGraw-Hill.
  • Distefano, R., Galisnsky, E., McClelland, M. M., Zelazo, P. D. y Carlson, S. M. (2018). Autonomy-supportive parenting and associations with child and parent execu-tive function. Journal of Applied Developmental Psychology, 58, 77-85. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2018.04.007
  • Epstein, J. L. (2001). School, Family and community partnerships: Preparing educators and improving schools. Westview Press.
  • Feito, R. (2020). Este es el fin de la escuela tal y como la conocemos. Unas reflexiones en tiempo de confinamiento. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 156-163. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17130
  • Fernández Enguita, M. (2020, 3 de enero). Una pandemia imprevisible ha traído la brecha previsible. Blog Cuaderno de Campo. https://bit.ly/2Wy6xW4
  • Fernández Freire, L., Rodríguez Ruiz, B. y Martínez González, R. A. (2019). Padres y madres ante las tareas escolares: la visión del profesorado. Aula Abierta, 48(1), 77-84. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.77-84
  • George, D. y Mallery, P. (1995). SPSS/PC + Step. A Simple Guide and Reference. Wadsworth Publishing Company.
  • Gil-Quintana, J. y Cano-Alfaro, A. (2020). Inclusión digital: Un reto para la organización, planificación y didáctica escolar. Revista Mediterránea de Comunicación, 11(1), 51-60. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.1.6
  • INE. (2019). España en cifras 2019. INE.
  • Jandri?, P., Knox, J., Besley, T., Ryberg, T., Suoranta, J. y Hayes, S. (2019). Ciencia postdigital y educación. Revista de Imagen, Artes y Educación Crítica y Social, 2, 11-21. https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1454000
  • Johnson, B. y Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102%2F0013189X033007014
  • Jordan, K., David, R., Phillips, T. y Pellini, A. (2020). Education during the Covid-19 crisis: Opportunities and constraints of using edtech in low-income countries. Revista de Educación a Distancia, 21(65), 21-40. https://doi.org/10.6018/red.453621
  • Martin, A. (2020). Hot to optimize online learning in the age of coronavirus (Covid-19): A5-point guide for educators. UNSW Newsroom.
  • Martínez, L., Morell, J. J. y Núñez, C. (2020). La nueva normalidad educativa y de ocio: Vuelta a los centros educativos y comienzo de las actividades de verano. Save the Children.
  • OMS. (2009). Declaración conjunta FAO/OMS/OIE sobre la gripe por el virus A (H1N1) y la inocuidad del cerdo. OMS.
  • Pietro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpi?ski, Z. y Mazza, J. (2020). The likely impact of Covid-19 on education: Reflections based on the existing literature and international datasets. Publications Office on the European Union. https://doi.org/10.2760/126686
  • Ramos, J. y Gómez, A. (2020). ¿Por qué los retos de la conciliación en tiempos de Covid-19 son todavía mayores para las mujeres? IvieExpress.
  • Rivera Márquez, M. (1984). La comprobación científica. Trillas.
  • Ruiz Cuellar, G. (2020). Covid-19. Pensar la educación en un escenario inédito. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(85), 229-237.
  • Sahu, P. (2020). Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (Covid-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus. https://doi.org/10.7759/cureus.7541
  • Sanz, I., Sáinz González, J. y Capilla, A. (2020). Efectos de la crisis del coronavirus en la educación superior. OEI.
  • UNESCO. (2020). Interrupción educativa y respuesta al Covid-19. UNESCO.