Profesionales de la educación en la Hispania romana
-
1
Universidad de Cantabria
info
ISSN: 0213-0181
Any de publicació: 2015
Títol de l'exemplar: Núm. Esp Abril: Nos han faltado, pues, viajes por mar
Volum: 33
Número: 33
Pàgines: 285-310
Tipus: Article
Altres publicacions en: Gerión
Resum
Latin Epigraphy has bequeathed to us the memory of twelve teachers and a group of ludi magistri in Roman Spain. The various texts, most of them of funeral nature and from urban context, inform us about the functions that these professionals carried out in Roman Spanish society, as well as the social and juridical circumstance which they lived. The most valuable piece in this sense is the inscription dedicated to a grammarian from ancient Tritium Magallum called L. Memmius Probus, thanks to which we know today the specific circumstances in which this professional worked.
Referències bibliogràfiques
- Abascal Palazón, J. M. (1994): Los nombres personales en las inscripciones latinas de Hispania, Murcia.
- Agusta-Boularot, S. (1994): “Les références épigraphiques aux grammatici et grammatikoi de l’empire romain (Ier s. Av. J.-C – IVe s. Ap. J.-C.)”, MEFRA 106/2, 653-746 (http://dx.doi.org/10.3406/mefr.1994.1861).
- Agusta-Boularot, S. – Bousbaa, M. (1994): “Une inscription inédite de Cherchell (Algérie): Volusia Tertullina grammat(ica)”, [en] M. Khanoussi – P. Ruggeri – C. Vismara (coords.), L’Africa romana. Atti dell’XI Convegno di Studio, Cartagine 15-18 dicembre 1994, Ozieri, 163-173.
- Alföldy, G. (1975): Die Römischen Inschriften von Tarraco, Berlin (=RIT).
- Alföldy, G. (ed.), (2011): Corpus Inscriptionum Latinarum II: Inscriptiones Hispaniae Latinae, editio altera, pars XIV, fasciculus II. Colonia Iulia Urbis Triumphalis Tarraco, Berlin– New York (=CIL II²/14, 2).
- Alföldy, G. – Clauss, M. – Mayer, M. (eds.), (1994): Corpus Inscriptionum Latinarum II: Inscriptiones Hispaniae Latinae, editio altera, pars XIV, fasciculus I. Pars meridionalis Conventus Tarraconensis, Berlin–New York (=CIL II²/14).
- Arias Vilas, F – Le Roux, P. – Tranoy, A. (1979): Inscriptions romaines de la province de Lugo, Paris (=IRPLu).
- Baraibar, F. (1907): “Lápidas romanas de Tricioˮ, BRAH 50, 256-270.
- Beltrán Lloris, F. (1980): Epigrafía latina de Saguntum y su territorio, Valencia (=ELST).
- Beltrán Lloris, M. (1972): “Novedades sobre epigrafía latina de Celsa”, Estudios del Seminario de Prehistoria, Arqueología e Historia Antigua de la Facultad de Filosofía de Zaragoza 1, 123-143.
- Beltrán Lloris, M. (1991): Colonia Celsa: guía, Zaragoza.
- Benseddik, N. (2009): “«Manus lanis occupate»… Femmes et métiers en Afrique”, Antiquités Africaines 45, 103-118.
- Bonner, S. F. (1984): La educación en la Roma antigua. Desde Catón el Viejo a Plinio el Joven, Barcelona.
- Booth, A. (1979): “Elementary and Secondary education in the Roman Empire”, Florilegium 1, 1-14.
- Chastagnol, A. (1990): “Notes sur le salaire des professeurs à Rome”, [en] M. Sot (coord.), Haut moyen-age. Culture, éducation et société. Études offertes à Pierre Riché, La Garenne- Colombes, 25-31.
- Coppola, G. (1994): Cultura e potere. Il lavoro intellettuale nel mondo romano, Milano.
- Corell, J. (2002): Inscripcions romanes del País Valencià: Saguntum i el seu territori, Valencia (=IRST).
- Crespo Ortiz de Zárate, S. – Sagredo San Eustaquio, L. (1976): “Las profesiones en la sociedad de Hispania romanaˮ, HAnt 6, 53-78.
- Daremberg, C. – Saglio, E. (1969): Dictionnaire des antiquités grecques et romaines, Graz.
- Delgado Criado, B. (coord.), (1992): Historia de la Educación en España y América. Vol. 1.La Educación en la Hispania antigua y medieval, Madrid.
- Diego Santos, F. (1986): Inscripciones romanas de la provincia de León, León (=IRPLe).
- Domergue, Cl. (1983): La mine antique d’Aljustrel (Portugal) et les tables de bronze de Vipasca,
- Paris.
- D‘Ors, A. (1953): Epigrafía jurídica de la España romana, Madrid (=EJER).
- D‘Ors, A. et Duncan-Jones, R. (1974): The Economy of the Roman Empire, Cambridge.
- Elorza, J. C. – Albertos, Mª L. – González, A. (1980): Inscripciones romanas en La Rioja, Logroño (=IRR).
- Encarnação, J. d’ (1984): Inscrições romanas do Conventus Pacensis, Coimbra (=IRCP).
- Espinosa, U. (1986): Epigrafía romana de La Rioja, Logroño, 1986 (=ERRI).
- Espinosa, U. (1998): “Tritium Magallum y el sueldo de los gramáticos en la antigüedad romanaˮ, Contextos educativos. Revista de Educación 1, 115-124 (http://dx.doi.org/11162/47611).
- Fatás, G. – Martín Bueno, M. A. (1977): Epigrafía romana de Zaragoza y su provincia, Zaragoza (=ERZ).
- Fear, A. T. (1995): “A Latin Master from Roman Spain”, G&R 42/1, 57-69 (http://dx.doi.org/10.1017/S0017383500025249).
- García-Bellido, Mª P. (2003): “La historia de la colonia Lepida-Celsa según sus documentos numismáticos: su ceca imperial”, AEspA 76, 273-290 (http://dx.doi.org/10.3989/aespa.2003.v76.119).
- García-Dils de la Vega, S. – Ordóñez Agulla, S. – Conlin Hayes, E. – Saquete Chamizo, J. C. – Sáez Fernández, P. (2006): “La casa de las hermae de Astigiˮ, Habis 37, 349-364.
- González Fernández, J. (1982): Inscripciones romanas de la provincia de Cádiz, Cádiz (=IRPC).
- González Fernández, J. (1996): Corpus de Inscripciones latinas de Andalucía. Vol. II: Sevilla, tomo III (la Campiña), Sevilla (=CILA 4).
- Hernández Pérez, R. (2001): Poesía latina sepulcral de la Hispania romana: estudio de los tópicos y sus formulaciones (=Anejos de Cuadernos de Filología 43), Valencia.
- Hübner, E. (1892): Inscriptiones Hispaniae Latinae. Supplementum, Berlin.
- Hübner, E. (1896): Corpus Inscriptionum Latinarum II. Inscriptiones Hispaniae Latinae, Berlin (=CIL II).
- Joshel, S. R. (1992): Work, Identity and Legal Status at Rome, London.
- Joyal, M. – McDougall, I. – Yardley, J. C. (2009): Greek and roman education. A sourcebook, London.
- Kajanto, I. (1982): The Latin Cognomina, Roma.
- Kaster, R. A. (1983): “Notes on Primary and Secondary Schools in Late Antiquity”, TAPhA 113, 323-346 (http://dx.doi.org/10.2307/284019).
- Keay, S. J. (1992): Hispania romana, Barcelona.
- Laes, C. (2007): “School-teachers in the Roman Empire: a survey of the epigraphical evidence”, AClass 50, 109-127.
- Laes, C. (2009): “Pedagogues in Greek Inscriptions in Hellenistic and Roman Antiquity”, ZPE 171, 113-12.
- Laes, C. (2009a): “Pedagogues in Latin inscriptions”, Epigraphica 71/1-2, 303-325.
- Lázaro Pérez, R. (1980): Inscripciones romanas de Almería, Almería (=IRAl).
- Lozano Velilla, A. (1998): Die griechischen Personennamen auf der iberischen Halbinsel, Heidelberg.
- Mañanes Pérez, T. (1982): Epigrafía y numismática de Astorga romana y su entorno, Astorga (=ENAR) alii (1968): El Digesto de Justiniano, Pamplona (versión castellana).
- Mañanes Pérez, T. (2000): Inscripciones latinas de Astorga, Valladolid (=ILAs).
- Marrou, H.-I. (1985): Historia de la educación en la Antigüedad, Madrid.
- Maurice, L. (2013): The Teacher in Ancient Rome: The Magister and his World, Lanham.
- Navarro Caballero, M. – Ramírez Sádaba, J. L. (coords.), (2003): Atlas antropónimico de la Lusitania romana, Mérida–Burdeos.
- Nielsen, H. S. (1987): “Alumnus: a term of relation denoting quasi-adoption”, C&M 38, 141-188.
- Portillo, R. – Rodríguez Oliva, P. – Stylow, A. U. (1985): “Porträthermen mit inschrift in römischen Hispanien”, MM 26, 185-217.
- Rabanal Alonso, M. A. (1982): Fuentes literarias y epigráficas de León en la Antigüedad. Tomo I, León.
- Rabanal Alonso, M. A. – García Martínez, S. Mª (2001): Epigrafía romana de la provincia de León: revisión y actualización, León (=ERPLe).
- Rodríguez Neila, J. F. – González Román, C. – Mangas, J. – Orejas, A. (1999): El trabajo en la Hispania romana, Madrid.
- Ruggiero, E. De (1961-1962): Dizionario Epigrafico di Antichità romane, Roma.
- Sagredo, L. – Crespo, S. (1975): “La enseñanza en la Hispania romanaˮ, HAnt 5, 121-134.
- Silva Fernandes, L. Da (2000): “Q. Iulius Maximus Nepos, um orator em Olisipoˮ, Máthesis 9, 197-220 (http://dx.doi.org/10400.14/8823).
- Solin, H. (2003): Die griechischen Personennamen in Rom: ein Namenbuch2 I-III, Berlin– New York.
- Solin, H. – Salomies, O. (1988): Repertorium nominum gentilium et cognominum Latinorum, Hildesheim–New York.
- Stanley, F. H. (1991): “Roman education: observations on the iberian experienceˮ, REA 93/3- 4, 299-320.
- Stylow, A. U. (1989-1990): “Más hermasˮ, Anas 2/3, 195-205.
- Stylow, A. U. (1997): “Apuntes sobre la arqueología de la Lex Ursonensis”, Studia Historica. Historia Antigua 15, 35-45.
- Stylow, A. U. (ed.), (1995): Corpus Inscriptionum Latinarum II: Inscriptiones Hispaniae Latinae, editio altera, pars V. Conventus Cordubensis, Berlin–New York, (=CIL II²/7).
- Stylow, A. U. – Atencia Páez, R. – González Fernández, J. – González Román, C. – Pastor Muñoz, M. – Rodríguez Oliva, P. (eds.), (1998): Corpus Inscriptionum Latinarum II: Inscriptiones Hispaniae Latinae, editio altera, pars V. Conventus Astigitanus, Berlin–New York (=CIL II²/5).
- Viera da Silva, A. (1944): Epigrafia de Olisipo, Lisboa.
- Vipard, P. (2004): “Quelques manifestations d’autocélébration des membres des élites urbaines dans le cadre domestique”, [en] M. Cébeillac-Gervasoni (éd.), Autocélébration des élites locales dans le monde romain. Contexte, textes, images (IIe s. av. J.-C.-IIIe s. apr. J.-C.), Clermont-Ferrand, 379-399.
- Zaccaria, C. (2003): “Paedagoga: un optional extra?ˮ, [en] A. Buonopane – F. Cenerini (coords.), Donna e lavoro nella documentazione epigrafica. Atti del I Seminario sulla condizione femminile nella documentazione epigrafica, Verona, 9-21.