Memoria histórica en la narración gráfica chilena contemporánea

  1. David García-Reyes 1
  2. Sergio Ruiz García 1
  1. 1 Universidad de Concepción
    info

    Universidad de Concepción

    Concepción, Chile

    ROR https://ror.org/0460jpj73

Aldizkaria:
Universum: revista de humanidades y ciencias sociales

ISSN: 0716-498X 0718-2376

Argitalpen urtea: 2021

Urtea: 36

Alea: 2

Orrialdeak: 497-519

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Universum: revista de humanidades y ciencias sociales

Laburpena

Memory and remembrance represent two fundamental human qualities for generating critical thinking and moving towards fairer and more egalitarian societies. The memory discourses are built through individual memories taken from the historical past and shared in a common identity. In this aspect, the comics and national cartoons created in every country can play an important role in shaping, modifying or configuring of their historical past. In the particular case of Chile, its graphic narrative offers important examples of stories that describe diverse situations and stories but have as its backbone the enhancement of the political and economic conditions of Chilean society. This research analyses the main social and vindictive themes that Chilean graphic representation has work on over the last decade. Most of the themes relate to each other and demonstrate the importance of the Chilean national comics in the perception of a collective narrative and critical memory.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Altarriba, A. “Del encuadre y del horizonte”. Memoria y viñetas. La memoria histórica en el aula a través del cómic. Fernández, David (coord.). Valencia: Desfiladero Ediciones, 2019.
  • Andrade, C. “Narrativa visual producida por mujeres en Latinoamérica: El autocómic como espacio de cuestionamiento y denuncia”, Universum 34, 2 (2019): 17-39.
  • Carvajal, F. “Performatividad, liminalidad y politicidad en la práctica teatral del colectivo La Patogallina”, Aisthesis 45, (2009): 56-81.
  • Carvajal, K. e Inzunza, L. El Cardenal. Santiago: Liberalia Ediciones, 2017.
  • Catalá, J. L., Drinot, P. y Scorer, J. “Introducción”. Cómics y memoria en América Latina. Catalá Jorge L., Drinot Paulo y Scorer James (eds). Madrid: Cátedra, 2019.
  • Cruz, N. y Palomo, Q. El golpe. El pueblo 1970-1973. Santiago: Pehuén Editores, 2014.
  • Deleuze, G. “¿Qué es un dispositivo?”. Contribución a la guerra en curso. Deleuze, Gilles y Tiqqun (eds). Madrid: Errata Naturae, 2012.
  • Díaz, A. y Campos, O. Raptados. Santiago: Ocho Libros Editores, 2011.
  • Díaz, R. et al. Heredia Detective. Santiago: Lom Ediciones, 2011.
  • Eco, U. Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Barcelona: Lumen, 1993.
  • Figueroa, A., Romo, C. et al. Lota 1960. La huelga larga del carbón. Santiago: Lom Ediciones/Libros de Nébula, 2014.
  • Frappier, D. y Frappier, A. Donde se termina la tierra. Chile 1948-1970. Santiago: Tiempo Robado editoras, 2018.
  • García-Reyes, D. “Del Essex a Melville. Reescrituras del mito de la ballena blanca en la novela gráfica `Mocha Dick´”. Alpha: revista de artes, letras y filosofía 47 (2018): 91-104.
  • Iser, W. El acto de leer. Teoría del efecto estético. Madrid: Taurus, 1987.
  • Lianke, Y. “Que cuando esta epidemia acabe nos quede la memoria”, Babelia, El País, edición del 21/03/2020 (2020) 6-7.
  • Lihn, E. y Liván. El Paseo Ahumada. Santiago: Das Kapital, 2013.
  • Lihn, E. y Quien, J. Nada se pierde con vivir. Santiago: Das Kapital, 2013.
  • Mella, M. (coord.) Zombies en la Moneda. Tomo 1. Santiago: Mythica Ediciones, 2009.
  • Menichetti, A.(comp.). Historieta política en Chile: Entrevistas a creadores e investigadores nacionales. Santiago: Konëmpan Editorial, 2019.
  • Merino, A. El cómic hispánico. Madrid: Cátedra, 2003.
  • Pérez, F. E., Florín, C. y Aedo, R. La isla de los muertos. Dos versiones para una historia. Coyhaique: Lenguas Negras, 2013.
  • Plaza, V. “La idea de los tres dibujos y su transformación en los cómics de la década del ochenta”, Revista Latinoamericana de estudios sobre la historieta 9.36. 2009: 227-232.
  • Plaza, V. Las sinaventuras de Jaime Pardo. Santiago: RIL editores, 2013.
  • Prado, P. Santa María 1907. La Marcha ha comenzado. Santiago: Lom Ediciones, 2014.
  • Reyes, C. y Elgueta, R. Los años de Allende. Santiago: Hueders, 2015.
  • Reyes G., C. “Breve e incompleta mirada a la antigua-nueva historieta independiente chilena”, Revista Latinoamericana de estudios sobre la historieta 8.29 (2008): 19-38.
  • Reyes G., C. “Historieta chilena: una lenta (y potente) resurrección”. Revista Pterodactilo, 2015. Web. 20 feb. 2020. https://bit.ly/3jIyYL7
  • Salazar, G. “Memoria social, ensayo historiológico (privado) y teoría crítica”, Revista Internacional de filosofía política 13, (1999): 211-217.
  • Vásquez, J. y Erazo, M. El húsar de la muerte. Santiago: La Patogallina, 2012.
  • Vásquez, J. y Erazo, M. 2118, Tragedia futurista. Santiago: La Patogallina, 2019.
  • Vásquez, J. Operación Chile. Historia secreta de la dictadura en cómic. Puente Alto: Biblioteca de Chilenia, 2017.