La mejora de la competencia digital de los futuros docentes de secundariauna experiencia en la Universidad Miguel Hernández

  1. David Jiménez-Hernández 1
  2. Víctor González-Calatayud 2
  3. María Asunción Martínez-Mayoral 2
  4. Javier Morales-Socuéllamos 2
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  2. 2 Universidad Miguel Hernández de Elche
    info

    Universidad Miguel Hernández de Elche

    Elche, España

    ROR https://ror.org/01azzms13

Revista:
Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport

ISSN: 1138-3194

Any de publicació: 2021

Volum: 39

Número: 2

Pàgines: 53-62

Tipus: Article

DOI: 10.51698/ALOMA.2021.39.2.53-62 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport

Resum

Digital competence is one of the key competences in the education system. For students to develop this competence successfully, teachers must also have acquired it. To this end, initial and ongoing training are essential. The aim of the study was to analyse how the training offered in the framework of a Master’s Degree in Secondary Education, specifically in the class on ICT for teaching and learning, helps to improve the Digital Teaching Compe-tence of future teachers. Using a scale based on the DigComp model, Digital Competence was assessed before and after the training offered in class. The sample consisted of a total of 181 students, 62.98% of whom were female. The differences found in each competence area were analysed, with the results showing an improvement after the training in all areas. A model was adjusted to predict the probability of students achieving a high score according to their characteristics and baseline level. The results show an increase in all areas, especially in Content Creation. Gender, age and field of knowledge did not influence the predictive model, which is finally explained as a function of the students’ initial competence level and competence area.

Referències bibliogràfiques

  • Akaike, H. (1974). A new look at the statistical model identification. IEEE, Transactions on Automatic Control, 19(6), 716-723. http://doi.org/10.1109/TAC.1974.1100705
  • Area, M. (2010). Why Offer Information and Digital Competency Training in Higher Education? RUSC, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7(2), 2-5. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v7i2.976
  • Arruti, A., Paños-Castro, J., & Korres, O. (2020). Análisis de contenido de la competencia digital en distintos marcos legislativos. Aloma: revista de psicologia, ciències de l’educació i de l’esport Blanquerna, 38(2), 149-156. https://doi.org/10.51698/alo-ma.2020.38.2.149-156
  • Aslan, A., & Zhu, C. (2015). Pre-service teachers’ perceptions of ICT integration in teacher education in Turkey. Turkish Online Journal of Educational Technology, 14(3), 97-110. http://www.tojet.net/articles/v14i3/14310.pdf
  • Cabanillas, J.L., Luengo, R., & Torres, J.L. (2020) La búsqueda de información, la selección y creación de contenidos y la comunicación docente. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23, 241–267. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.24128
  • Cabero, J. (2014). University teacher training in ICT. Application of Delphi method for the selection of training content. Educación XX1, 17(1), 111-132. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10707
  • Cabero, J. (2017). La formación en la era digital: ambientes enriquecidos por la tecnología. Revista Gestión de la Innovación en Educación Superior, 2(2), 41-64. http://hdl.handle.net/11441/67192
  • Castañeda, L., Esteve, F., & Adell, J. (2018). Why rethinking teaching competence for the digital world? Revista de Educación a Distancia, 56, 1-20. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/6
  • Centeno, G. y Cubo, S. (2013). Evaluación de la competencia digital y las actitudes hacia las TIC del alumnado universitario. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 517-536. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.169271
  • Colás-Bravo, P., Conde-Jiménez, J., & Reyes-de-Cózar, S. (2017). Competencias digitales del alumnado no universitario. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(1), 7-20. http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.16.1.7
  • Cózar, R., & Roblizo, M. J. (2014). La competencia digital en la formación de los futuros maestros: percepciones de los alumnos de los Grados de Maestro de la Facultad de Educación de Albacete. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13(2), 119-133.
  • Durán, M., Gutiérrez, I., & Prendes, M. P. (2016). Análisis conceptual de modelos de competencia digital del profesorado universitario. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(1), 97-114. http://doi.org/10.17398/1695288X.15.1.97
  • Esteve, F. (2015). La competencia digital docente: análisis y evaluación del desempeño de los estudiantes universitarios de educación por medio de un entorno 3D (Tesis Doctoral). Universitat Rovira i Virgili. http://frances-cesteve.es/tesis/
  • Falcó, J. M. (2017). Assessment of Digital Competence in Teachers in the Autonomous Community of Aragon. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19, 73–83. https://doi.org/10.24320/re-die.2017.19.4.1359
  • Fernández-Cruz, F., & Fernández-Díaz, M.J. (2016). Generation Z’s teachers and their digital skills. Comunicar, 46, 97–105. https://doi.org/10.3916/C46-2016-10
  • Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC83167.pdf
  • García, I., Gros, B., & Escofet, A. (2012). La influencia del género en la cultura digital del estudiantado universitario. Athenea Digital, 12(3), 95-114. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v12n3.1075
  • García, R., Rebollo, Á., & García, C. (2016). Relación entre las preferencias de formación del profesorado y su competencia digital en las redes sociales. Bordón. Revista de Pedagogía, 68, 137–153. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68209
  • Gil-Fernández, R., Calderón-Garrido, D., León-Gómez, A., & Martin-Piñol, C. (2019). Comparativa del uso educativo de las redes sociales en los grados de Maestro: universidades presenciales y online. Aloma: revista de psicologia, ciències de l’educació i de l’esport Blanquerna, 37(2), 75-81. https://doi.org/10.51698/aloma.2019.37.2.75-81
  • Gisbert, M., & Esteve, F. (2016). Digital Leaners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La cuestión universitaria, 7(1), 48-59. http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3359/3423
  • Gisbert, M., & Lázaro, J. L. (2015). Professional development in teacher digital competence and improving school quality from the teachers’ perspective: a case study. NAER, New Approaches in Educational Research, 4(2), 115-122. https://doi.org/10.7821/naer.2015.7.123
  • González-Calatayud, V., Román, M., & Prendes, M. P. (2018). Formación en competencias digitales para estudiantes universitarios basada en el modelo Dig-Comp. Edutec. Revista electrónica de tecnología educativa, 65, 1-15. https://doi.org/10.21556/edu-tec.2018.65.1119
  • González-Rodríguez, C., & Urbina-Ramírez, S. (2020). Análisis de instrumentos para el diagnóstico de la competencia digital. Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, 9, 1-12. http://dx.doi.org/10.6018/riite.411101
  • Guillén-Gámez, F. D., & Perrino, M. 2020). Análisis Univariante de la Competencia Digital en Educación Física: un estudio empírico. Retos, 37, 326-332. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.72052
  • Gutiérrez, A., Palacios, A., & Torrego, L. (2010). School Teacher Training and ICT Integration in Education: Anatomy of a Mismatch. Revista de Educación, 352, 1-17. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_TIC.pdf
  • Gutiérrez, I. (2011). Competencias del profesorado universitario en relación al uso de tecnologías de la información y comunicación: Análisis de la situación en España y propuesta de un modelo de formación (Tesis Doctoral). Universidad Rovira i Virgili. http://hdl.handle.net/10803/52835
  • Gutiérrez, I. & Serrano. J. L. (2016). Evaluation and development of digital competence in future primary school teachers at the University of Murcia. Journal of New Approaches in Educational Research, 5(1), 51-56. http://doi.org/10.7821/naer.2016.1.152
  • Gutiérrez-Porlán, I., Román-García, M., & Sánchez-Vera, M. M (2018). Strategies for the communication and collaborative online work by university students. Comunicar, 26(54), 91-100. https://doi.org/10.3916/C54-2018-09
  • INTEF (2018). Marco común de Competencia Digital Docente. https://aprende.intef.es/sites/default/fi-les/2018-05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
  • Jiménez-Hernández, D., Muñoz, P., & Sánchez, F. (2021). La Competencia Digital Docente, una revisión sistemática de los modelos más utilizados. Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, 10, 105-120. https://doi.org/10.6018/rii-te.472351
  • Krumsvik, R. J. (2011). Digital competence in the Norwegian teacher education and schools. Högre utbildning, 1(1), 39-51. https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/download/874/1817
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE). Boletín Oficial del Estado (BOE), 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868 a 122953. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf
  • López, J., Pozo, S., Fuentes, A., & Romero, JM. (2019). Análisis del Liderazgo Electrónico y la Competencia Digital del Profesorado de Cooperativas Educativas de Andalucía (España). Multidisciplinary Journal of Educational Research, 9(2), 194-223. http://doi.org/10.4471/remie.2019.4149
  • MEFP (2018). Ministerio de Educación y Formación Profesional del Gobierno de España. http://www.educacion-yfp.gob.es/educacion/mc/lomce/elcurriculo/
  • Mishra, P., Koehler, M., & Henriksen, D. (2011). The seven trans-disciplinary habits of mind: Extending the TPACK framework towards 21st century learning. Educational Technology, 11(2), 22-28. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.701.4293&rep=rep1&type=pdf
  • Moreno-Rodríguez, M.D., Gabarda-Méndez, V., & Rodríguez-Martín, A.M. (2018). Informational literacy and digital competence in teacher education students. Profesorado. Revista Currículum y Formación del Profesorado, 22, 253–270. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8001
  • Prendes, M. P., Castañeda, L., & Gutiérrez, I. (2010). ICT competences of future teachers. Comunicar, 18(35), 175-182. http://doi.org/10.3916/C35-2010-03-11
  • Prendes, M.P., & Román, M.M. (2017). Entornos Personales de Aprendizaje: Una Visión Actual de Cómo Aprender con Tecnologías. Octaedro
  • Riquelme, I. (2019). Comparación de las competencias digitales docentes en una universidad tecnológica en Chile desde una perspectiva de género. En E. Sánchez-Rivas, J. Ruiz-Palmero y E. Sánchez (Eds.), Innovación y tecnología en Contextos Educativos (pp. 25–35). UMA Editorial
  • Romero, M., & Minelli, J. (2011). The Wobbly Net Generation: student teachers’ perception of their ICT Skills. Education in the Knowledge society, 12(3), 280–298. https://doi.org/10.14201/eks.8492
  • Romero-Martín, R., Castejón-Oliva, F. J., López-Pastor, V. M., & Fraile-Aranda, A. (2017). Formative assessment, communication skills and ICT in Initial teacher education. Comunicar, 25(52), 73-82. https://doi.org/10.3916/C52-2017-07
  • Pozuelo, J. Y. (2014). ¿Y si enseñamos de otra manera? Competencias digitales para el cambio metodológico. Caracciolos. Revista Digital de Investigación en Docencia, 2(1), 1-21.
  • Salinas, J., De Benito, B., & Lizana, A. (2014). Competencias docentes para los nuevos escenarios de aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 78(28.1), 145-163. http://hdl.handle.net/11162/111548
  • Santos, M. A., Sotelino, A., Jover, G., Naval, C., Álvarez, J. L., & Vázquez, V. (2017). Design and validation of a questionnaire on university teaching practice and attitude towards innovation (CUPAIN). Educación XX1, 20(2), 39-71. https://doi.org/10.5944/edu-cxx1.19031
  • Solís, J, & Jara, V. (2019). Competencia digital de docentes de Ciencias de la Salud de una universidad chilena. Píxel-Bit. Revista Medios Educación, 56, 193–211. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.10
  • Suárez-Rodríguez, J.M., Almerich, G., Díaz-García, I., & Fernández-Piqueras, R. (2012). ICT Competences of teachers. Influence of personal and contextual factors. Universitas Psychologica, 11, 293–309. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-1.cpif
  • Torres-Coronas, T., & Vidal-Blasco, M. A. (2015). Students and employers perception about the development of digital skills in Higher Education. Revista de Educación, 367, 63–90. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-367-283