Por una politica de lo comúnEntre Espinosa y Deleuze

  1. Francisco José Martínez 1
  1. 1 UNED (Madrid); Seminario Spinoza
Zeitschrift:
Agora: papeles de filosofía

ISSN: 0211-6642

Datum der Publikation: 2022

Ausgabe: 41

Nummer: 2

Seiten: 1-1

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Agora: papeles de filosofía

Zusammenfassung

A politics of the common is defended based on the ontological and epistemological contributions of Espinosa and Deleuze. A policy capable of articulating the different claims of minorities seeking to escape the fall into exclusive identity essentialisms that rigidly define who is a true proletarian or a true woman, etc. A politics of the common that, starting from differences, is oriented towards a policy “from the whole world” and “for the whole world”, through minority becoming that conclude in an “imperceptible becoming”; that is to say, it is a politics of differences that leads to the indifference of each one, since it refers to what individuals have in common rather than what separates them. It is a policy based on reason, but a reason that does the math with the passions, in the Spinosian trail, and with the unconscious factors, in the Deleuzian trail. A reason, therefore, situated and open to sensitivity, affections and feelings, but without falling into irrational or sentimental rhetoric.

Bibliographische Referenzen

  • Butler, J. y Fraser, N., 2016, ¿Reconocimiento o redistribución? Un debate entre marxismo y feminismo, Traficantes de sueños, Madrid.
  • Colombo, J. I., 2018, El Método geométrico en la Ética de Spinoza, Tesis de Maestrado, Univ. Alberto Hurtado, Santiago de Chile.
  • Crisipo de Solos, 2006, Testimonios y Fragmentos, I y II, Gredos Madrid.
  • Curley, E.M., 1986, “Spinoza’s geometric method” en Studia Spinozana, nº 2, pp. 152-169
  • Deleuze, D., 1984, Spinoza. Filosofía práctica, Tusquets, Barcelona
  • Deleuze, G., 1996, Spinoza y el problema de la expresión, Muchnik Editores, Barcelona.
  • Deleuze, G, 2011, En medio de Spinoza, Cactus, Buenos Aires.
  • Deleuze, G. y Guattari, F., 1975, Kafka. Pour une littérature mineure, Minuit, París.
  • Deleuze, G. y Guattari, F., 1972, L’Anti-Œdipe, Minuit, Paris.
  • Deleuze, G. y Guattari, F., 1980, Mille Plateaux, Minuit, Paris.
  • Descartes, Principios de la Filosofía, 2002, RBA Editores, Madrid.
  • Descartes, Reglas para la dirección del espíritu, 2018, Alianza, Madrid.
  • Dyson, H., 2009, Prolepsis and Ennoia in the early Stoa, Walter de Gruyter, Berlin.
  • Euclides, 1991, 1994 y 2008, Elementos, I, II y III, Gredos, Madrid.
  • Fraser, N. y Honneth, A., 2006, ¿Redistribución o reconocimiento?, Morata, Madrid.
  • Hobbes, 1980, Leviatán, FCE, México.
  • Honneth, A., 1997, La lucha por el reconocimiento. Por una gramática moral de los conflictos sociales, Critica, Barcelona.
  • Macherey, P., 1997, Introduction à l’Ethique de Spinoza. La deuxième partie. La réalité mentale, PUF, Paris.
  • Monetti, S., 2020, “Spinoza, potencias de lo común” en Nuevo Itinerario: Spinoza y el spinozismo contemporáneo, nº16 (1). Mayo 2020, pp.75-103.
  • Plutarco, 2004, Obras morales y de Costumbres XI, Gredos, Madrid.
  • Sainz Pezonaga, A., 2021, La multitud libre en Spinoza, ed. Comares, Granada.
  • Spinoza, B., 2019, Obras Completas. Biografías, ed. Digital de A. Domínguez, Titivillus.
  • Tatián, D., 2007, La cautela del salvaje. Pasiones y política en Spinoza, Adriana Hidalgo, Buenos Aires.
  • Tatián, D., 2019, Spinoza disidente, Tinta limón, Buenos Aires.
  • Virilio, P., 1999, La inseguridad del territorio, La Marca editora, Buenos Aires.