Enriqueciendo la realidad: realidad aumentada con estudiantes de Educación

  1. Castañeda Quintero, Linda Johanna
  2. Gutiérrez Porlán, Isabel
  3. Román García, María del Mar
Journal:
@tic. revista d'innovació educativa

ISSN: 1989-3477

Year of publication: 2014

Issue: 12

Pages: 15-25

Type: Article

DOI: 10.7203/ATTIC.12.3544 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: @tic. revista d'innovació educativa

Abstract

This paper presents an experience of educational innovation conducted with first year students from the degree in Social Education in the framework of the subject called ICT in Social Education. The following is a detailed description of the work carried out as well as the main results we have obtained. We believe that these results highlight the need to deepen the importance of autonomous learning, work and tasks based learning, to understand students as individuals capable of undertaking complex tasks and achieve the development of high quality higher cognitive processes and in the context of Higher Education.

Bibliographic References

  • Adell, Jordi; Castañeda, Linda (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (coord.). Tendencias emergentes en educación con TIC (13-32). Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología.
  • Barolomé, Antonio (2008). Vídeo Digital y Educación. Madrid: Síntesis.
  • Basogain, X., Olabe, M., Espinosa, K., Rouèche, C., Olabe, J. C. (2007). Realidad Aumentada en la Educación: una tecnología emergente. http://www.anobium.es/docs/gc_fichas/doc/6CFJNS alrt.pdf Fecha de consulta, 12.06.2014.
  • Boekaerts, Monique (1997). Self-regulated learning: a new concept embraced by researchers, policy makers, educators, teachers, and students. Learning and instruction, 7 (2), pp. 151-86. http://dx.doi.org/10.1016/S0959-4752(96)00015-1
  • Castañeda, Linda; Adell, Jordi (eds.). (2013). Entornos personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.
  • De Pedro, Javier (2011). Realidad Aumentada: un nuevo paradigma en la educación superior. En Actas del Congreso Iberoamericano Educación y Sociedad. Universidad La Serena (Chile), pp. 300-307. ISBN: 978-84-8138-017-0.
  • Escudero, Juan M. (2008). Las competencias profesionales y la formación universitaria: posibilidades y riesgos. Red U. Revista de Docencia Universitaria, Monográfico, 2 http://upo.es/revistas/index.php/pedagogia_social/ar ticle/viewFile/35/31 Fecha de consulta, 12.06.2014.
  • Estebanell, Meritxell; Ferrés, Josefina; Cornellà, Pere; Codina, David (2012). Realidad aumentada y códigos QR en educación. En Tendencias emergentes en educación con TIC (pp. 277-320). Barcelona: Editorial Espiral. ISBN 978-84-616-0448-7.
  • Fernández, Jorge Juan (2008): Más allá de Google. Barcelona: Zero Factory S.L.
  • Fundación Telefónica (2011). Realidad Aumentada: una nueva lente para ver el mundo. Ariel y Fundación Telefónica.
  • Johnson, Larry; Adams Becker; Samantha, Estrada, V., Freeman, A. (2014). NMC Horizon Report: 2014 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Lee, Kangdon (2012). Augmented Reality in Education and Training. Techtrends: Linking Research & Practice To Improve Learning, 56 (2).
  • Méndez, Pedro J. (2012). Mundos Cambiantes: La Tecnología y la Educación 3.0. Revista complutense de educación. 23 (1). pp. 11-22. http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/ 39099/37712 Fecha de consulta, 12.06.2014.
  • Mitra, Sugata; Rana, Vivek (2001). Children and the Internet: experiments with minimally invasive education in India, The British Journal of Educational Technology 32 (2), pp. 221-232. http://dx.doi.org/10.1111/1467-8535.00192
  • Ponte, Manuel (2011). La rebelión de los Lurkers, participation inequality. Blog de Manuel Ponte. http://manuelponte.com/2011/11/10/la-rebelion-delos-lukers-participation-inequality Fecha de consulta, 12.06.2014.
  • Preece, Jenny; Nonnecke, Blair; Andrews, Dorine (2004). The top 5 reasons for lurking: Improving community experiences for everyone. Computers in Human Behavior, 20 (2), 201-223. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2003.10.015
  • Prensky, Marc (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, October, 9 (5).
  • Ramsden, Paul (2003). Learning to Teach in Higher Education. Londres: RoutledgeFalmer.
  • Reinoso, Raul (2013). Módulo 1: Introducción a la realidad aumentada. [Presentación slideshare]. Escuela virtual de verano 2013 espiral (eve13). http://www.slideshare.net/tecnotic Fecha de consulta, 12.06.2014.
  • Sharples, Mike; McAndrew, Patrick; Weller, Martin; Ferguson, Rebecca; FitzGerald, Elizabeth; Hirst, Tony; Gaved, Mark (2013). Innovating Pedagogy 2013: Open University Innovation Report 2. The Open University. Milton Keynes: The Open University.
  • White, David; Le Cornu, Alison (2011). Visitors and Residents: A New Typology for Online Engagement. First Monday, 16 (9). http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/3171/3049 Fecha de consulta, 12.06.2014.