Perfil del futuro docenteNuevos retos en el marco de EEES

  1. David Jiménez Hernández 1
  2. Patricia Sancho Requena 2
  3. Sanchez Fuentes, Sergio 3
  1. 1 Universidad Católica San Antonio
    info

    Universidad Católica San Antonio

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/05b1rsv17

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  3. 3 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Revista:
Contextos educativos: Revista de educación

ISSN: 1575-023X

Any de publicació: 2019

Títol de l'exemplar: Monográfico: El vínculo universidad-empresa en las prácticas curriculares. Investigación e innovación

Número: 23

Pàgines: 125-139

Tipus: Article

DOI: 10.18172/CON.3471 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Contextos educativos: Revista de educación

Resum

Currently, the new requirements of the XXI century in teacher training are evident. This paper has as main aim to describe the profile of Education undergraduate on topics relevant to their professional future such as teaching approaches, attention to diversity, ICT and their relationship with cyberbullying, emotional intelligence and self-esteem. The research was carried out at the Catholic University of San Antonio de Murcia (UCAM) with a sample of 230 Education undergraduates. The instruments used for this purpose were the Rosenberg Self-esteem questionnaire, ATI, TMMS-24 and an instrument designed ad-hoc for attention to diversity and the use of ICT. The results show a defined profile of female students, with a high emotional intelligence, self-esteem within the average, who do not favor a specific teaching approach and with very high means in the attention to diversity and cyberbullying.

Informació de finançament

Este trabajo ha sido subvencionado por el proyecto PMAFI/16/14.

Finançadors

Referències bibliogràfiques

  • Ainscow, M. (2006). From special education to effective schools for all: a review of progress so far. En L. Floiran (Ed.), The Sage Handbook os Special Education (pp. 146-159). London: Sage.
  • Ainscow, M., Booth, T. y Dyson, A. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. London: Routledge.
  • Armstrong, F. y Moore, M. (2004). Action Research for Inclusive Education: Changing Places, Changing Practices, Changing Minds. London: RoutledgeFalmer.
  • Baeten, M., Dochy, F. y Struyven, K. (2013). Enhancing students’ approaches to learning: the added value of gradually implementing case-based learning. European journal of psychology of education, 28(2), 315-336.
  • Biggs, B. K., Vernberg, E. M., Twemlow, S. W., Fonagy, P. y Dill, E. J. (2008). Teacher adherence and its relation to teacher attitudes and student outcomes in an elementary school-based violence prevention program. School Psychology Review, 37(4), 533.
  • Bird, J. M. y Markle, R. S. (2012). Subjective Well-Being in School Environments: Promoting Positive Youth Development Through Evidence-Based Assessment and Intervention. American Journal of Orthopsychiatry, 82(1), 61-66. http://doi.org/10.1111/j.1939-0025.2011.01127.x.
  • Bryant, P. A. (2004). Teaching styles of interactive television instructors: A descriptive study. American Journal of Distance Education, 18(1), 39-50. http://doi.org/10.1207/s15389286ajde1801_4.
  • Bueno C., Teruel, P. y Valero, A. (2005). La inteligencia emocional en alumnos de Magisterio: la percepción y comprensión de los sentimientos y las emociones. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 169-194.
  • Burns, R. (1982). Self-Concept Development and Education. Holt: Rinehart and Winston.
  • Cabanach, G., Souto, A., Freire, C. y Ferradás, M. M. (2014). Relaciones entre autoestima y estresores percibidos en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 7(1), 41-55. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=129330657004.
  • Casas, J. A., Ortega-Ruiz, R. y Del Rey, R. (2015). Bullying: The impact of teacher management and trait emotional intelligence. British journal of educational psychology, 85(3), 407-423.
  • Cejudo, J. y López-Delgado, M. L. (2017). Importancia de la inteligencia emocional en la práctica docente: un estudio con maestros. Psicología Educativa, 23, 29-36. http://doi.org/10.1016/j.pse.2016.11.001.
  • Conferencia Rectores de las Universidades Españolas (2017). Formación curricular en diseño para todas las personas. Educación. Madrid: CRUE.
  • Davies, P., Schelly, C. y Spooner, C. (2013). Measuring the Effectiveness of Universal Design for Learning Intervention in Postsecondary Education. Journal of Postsecondary Education and Disability, 26(3), 195-220.
  • Del Rey, R., Flores, J., Garmendia, M., Martínez, G., Ortega, R. y Tejerina, O. (2011). Protocolo de actuación escolar ante el cyberbullying. Bilbao: Grupo EMICI.
  • Díez, E., Alonso, A., Verdugo, M.A., Campo, I., Sancho, I., Sánchez, S., … Moral, E. (2011). Espacio Europeo de Educación Superior: estándares e indicadores de buenas prácticas para la atención a estudiantes universitarios con discapacidad. Salamanca: Instituto Universitario de Integración en la Comunidad. Universidad de Salamanca.
  • Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004). La importancia de desarrollar la inteligencia emocional en el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 33,1-10.
  • Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2003). La inteligencia emocional en el contexto educativo: hallazgos científicos de sus efectos en el aula. Revista de Educación, 332, 97-116.
  • Fernández, M. C., Bermejo, R., Sainz, M., Llor, L., Hernández, D. y Soto, G. (2011). Percepción socioemocional de los profesores en adolescentes con altas habilidades versus habilidades medias. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(3), 55-64.
  • Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 29, 1-6.
  • Garaigordobil, M., Martínez-Valderrey, V. y Aliri, J. (2013). Autoestima, empatía y conducta agresiva en adolescentes víctimas de bullying presencial. European Journal of investigation in health, psychology and education, 1, 29-40. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/258316930.
  • Góngora, V. C. y Casullo, M. M. (2009). Validación de la escala de autoestima de Rosenberg en población general y en población clínica de la ciudad de Buenos Aires. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 1, 179-194.
  • Grumm, M. y Hein, S. (2013). Correlates of teachers’ ways of handling bullying. School Psychology International, 34, 299-312. http://doi.org/10.1177/0143034312461467.
  • Hynes, M. (2017). Students-as-producers: Developing valuable student-centered research and learning opportunities. International Journal of Research Studies in Education, 7(4). http://doi.org/10.5861/ijrse.2017.1858.
  • Kain, D. J. (2003). Teacher-Centered versus Student-Centered: Balancing Constraint and Theory in the Composition Classroom. Pedagogy, 3(1), 104-108. http://doi.org/10.1215/15314200-3-1-104.
  • Li, Q. (2008). Cyberbullying in schools: An examination of preservice teachers’ perception. Canadian Journal of Learning and Technology, 34(2). Recuperado de https://www.learntechlib.org/p/42831/.
  • López, M., Martín, E., Montero, I. y Echeíta, G. (2013). Concepciones psicopedagógicas sobre los procesos de inclusión educativa: variables que las modulan y perfiles que las agrupan. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 36(4), 455-472. http://doi.org/10.1174/021037013808200285.
  • Martínez, R., De Haro, R. y Escarbajal, A. (2010). Una aproximación a la educación inclusiva en España. Resvista Educación Inclusiva, 3(1), 149-164.
  • McGuire, J., Scott, S. y Shaw, S. (2006). Universal Design and Its Aplications in Educational Environments. Remedial and Special Education, 27(3), 166-175.
  • Mestre, M. V., García, R., Frías, D. y Llorca, V. (1992). Autoestima, depresión y variables escolares: un estudio longitudinal infancia-adolescencia. Revista de Psicología de la Educación, 4, 51-65.
  • Montero, L., Martínez Piñeiro, E. y Colén, M., (2017). Los estudios de Grado en la formación inicial de Maestros en Educación Primaria. Miradas de formadores y futuros maestros. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(1), 1-16. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/58041.
  • Ortega, R., Del Rey, R. y Sánchez, V. (2012). Nuevas dimensiones de la convivencia escolar y juvenil. Ciberconducta y relaciones en la Red: Ciberconvivencia. Madrid: Ministerio de Cultura.
  • Pedrera, M. I. (2017). Competencias emocionales y rendimiento académico en Centros de Educación Primaria de la Red Extremeña de Escuelas de Inteligencia Emocional (Tesis doctoral, Universidad de Extremadura, Cáceres). Recuperada de http://hdl.handle.net/10662/6034.
  • Pertegal, M. Á., Oliva, A. y Hernando, A. (2010). Los programas escolares como promotores del desarrollo positivo adolescente. Cultura y Educación, 22(1), 53-66. http://doi.org/10.1174/113564010790935169.
  • Postareff, L. (2007). Teaching in Higher Education: From Content-focused to Learning-focused approaches to teaching (Tesis doctoral, University of Helsinki). Recuperada de: http://helda.helsinki.fi/handle/10138/19882.
  • Ralabate, P., Dodd, E., Vue, G., Karger, J., Smith, F. y Carlisle, A. (2012). Universal Design for Learning (UDL): Initiatives on the Move. Understanding the impact of the race to the top and ARRA Funding on the Promotion of Universal Design for Learning (p. 64). Wakefield, MA: Center for Applied Special Technology.
  • Rodríguez, S. (1982). Factores de rendimiento escolar. Barcelona: OikosTau.
  • Ros, A., Filella, G., Ribes, R. y Pérez, N. (2017). Análisis de la relación entre competencias emocionales, autoestima, clima de aula, rendimiento académico y nivel de bienestar en educación primaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338252055002.
  • Sala, I., Sánchez, S., Giné, C. y Díez, E. (2014). Análisis de los distintos enfoques del paradigma del diseño universal aplicado a la educación. Revista Iberoamericana de Educación Inclusiva, 8(1), 143-152.
  • Salguero, J. M., Fernández-Berrocal, P., Ruiz-Aranda, D., Castillo, R. y Palomera, R. (2011). Inteligencia emocional y ajuste psicosocial en la adolescencia: El papel de la percepción emocional. European Journal of Education and Psychology, 4(2), 143-152.
  • Salovey, P., Stroud, L.R., Woolery, A. y Epel, E.S. (2002). Perceived emotional intelligence, stress reactivity, and symptom reports: Further explorations using the Trait Meta-Mood Scale. Psychology and Health, 17, 611-627. http://doi.org/10.1080/08870440290025812.
  • Sánchez, S., Díez, E. y Almaraz, R.A. (2016). La implementación de contenidos sobre diseño universal en ingeniería informática y arquitectura en España. Psychology, Society and Education, 8(1), 53-64.
  • Sánchez, S., Díez, E. y Martín, R. (2015). El diseño universal como medio para atender a la diversidad en la educación. Una revisión de casos de éxito en la universidad. Contextos Educativos. Revista de Educación, 19, 121-131. http://doi.org/10.18172/con.2752.
  • Smith, F. (2012). Analyzing a college course that adheres to the Universal Design for Learning (UDL) framework. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 12(3), 31-61.
  • Spooner, F., Baker, J., Harris, A., Ahlgrim-Delzell, L. y Browder, D. (2007). Effects of Training in Universal Design for Learning on Lesson Plan Development. Remedial and Special Education, 28(2), 108-116. http://doi.org/10.1177/07419325070280020101.
  • Suresh, S. y Tipandjan, A. (2012). School bullying victimization and college adjustment. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 38(1), 68-73.
  • Tegmarck-Chita, M., Gravel, J.W., Serpa, M., Domings, Y. y Rose, D. (2012). Using the Universal Design for Learning framework to support culturally diverse learners. Journal of Education, 192(1), 17-22.
  • Tezci, E. (2017). Adaptation of ATI-R Scale to Turkish Samples: Validity and Reliability Analyses. International Education Studies, 10(1), 67-81.
  • Trigwell, K. (2011). Scholarship of teaching and teachers’ understanding of subject matter. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 5(1). doi.org/10.20429/ijsotl.2011.050101.
  • Trigwell, K. y Prosser, M. (1991). Relating approaches to study and the quality of learning outcomes at the course level. British Journal of Educational Psychology, 61, 265-275. http://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1991.tb00984.x.
  • Veloquio, G. (2016). La formación permanente de los docentes, ante el desafío de atender a la diversidad educativa. Revista de educación inclusiva. 9(2), 144-154.
  • Verdugo, M.A. y Rodríguez, A. (2012). La inclusión educativa en España desde la perspectiva de alumnos con discapacidad intelectual, de familias y de profesionales. Revista de Educación, (358), 450-470. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-358-086.
  • Zych, I., Ortega-Ruiz, R. y Marín-López, I. (2016). Cyberbullying: a systematic review of research, its prevalence and assessment issues in Spanish studies. Psicología Educativaa Educativa, 22(1), 5-18. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.03.002.