Formación universitaria a distancia para la inserción laboral de personas con discapacidad intelectualUna experiencia en la UNED

  1. Méndez Zaballos, Laura 1
  2. González Brignardello, Marcela 1
  3. Gómez Veiga, Isabel 1
  4. García Ael, Cristina 1
  5. Contreras Felipe, Antonio 1
  6. Muñoz Llorente, Silvia 2
  1. 1 UNED. Facultad de Psicología. España
  2. 2 Plena inclusión España. España
Revista:
Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

ISSN: 2530-0350

Año de publicación: 2023

Volumen: 54

Número: 1

Páginas: 157-182

Tipo: Artículo

DOI: 10.14201/SCERO202354126781 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This paper focuses on the description of an experience carried out in a Spanish distance university, which was based on the principles of universal design for learning and cognitive accessibility to promote the labour insertion of people with intellectual disabilities. The main objective of the training proposal was to contribute to the development of some competencies that would help students with intellectual disabilities to improve their professional updating for job placement in the Spanish Public Administration. A total of 179 people with intellectual disabilities participated in the course. The results evidenced a high success rate of 89% and a low dropout rate of 11%. Through an ad hoc questionnaire, we evaluated the degree of learners´ satisfaction with different elements of the curricular design for this online learning experience. Particularly, participants reported high satisfaction rates with the selected contents, educational materials and multimedia resources available in the virtual classroom, as well as with the possible benefits of the instruction of emotional self-regulation strategies. It can be concluded that the instructional design has led to high satisfaction and improved the employability abilities of the students to deal with the labour market.

Referencias bibliográficas

  • ÁLVAREZ-COUTO, M., SÁEZ-SUANES, G. P. y ROQUETE, M. D. (2019). El bienestar emocional de los adultos con síndrome de Down: una mirada transdiagnóstica. Siglo Cero, 50(4), 7-21. https://doi.org/10.14201/scero2019504721
  • ARAGALL, F., BENENTI, B., FERRER, J., FORT, J. M., HERNÁNDEZ, J., MERODIO, J. R., ... y POL, E. (2006). Libro Blanco del Diseño para Todos en la Universidad. Descargado de https://biblioteca.fundaciononce.es/publicaciones/colecciones-propias/coleccion-accesibilidad/libro-blanco-del-diseno-para-todos-en-la
  • AZORÍN, C. M. y ARNAIZ, P. (2013). Una experiencia de innovación en educación primaria: medidas de atención a la diversidad y diseño universal del aprendizaje. Tendencias Pedagógicas, 22, 1-30.
  • BONGUEY, S. B. (2012). Evaluating Learning Management System (LMS) facilitated Delivery of Universal Design for Learning (UDL). Dissertation. Recuperado de http://conservancy.umn.edu/bitstream/handle/11299/126009/BryansBongey_umn_0130E_12657.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • BRYSON, J. (2003). Universal Instructional Design in Postsecondary Settings. An Implementation Guide. Learning Opportunities Task Force. Richmond Hill. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.611.7802&rep=rep1&type=pdf
  • CARROLL, S., HERMAN, A. y WICKIZER, G. (2012). Faculty and students’ insights on postsecondary inclusion. En State of the Art Conference on Postsecondary Education and Individuals with Intellectual Disabilities.
  • DÍEZ, E., CAMPO, M. y RODRÍGUEZ, N. (2018). Formación online de personas con discapacidad intelectual en competencias transversales y empleabilidad. En Libro de Actas del IV Congreso Internacional Universidad y Discapacidad (pp. 408-417). Fundación ONCE-Vía Libre. https://ciud.fundaciononce.es/sites/default/files/libro_de_actasfinal_editado_definitivo.pdf
  • DÍEZ, E. y SÁNCHEZ, S. (2015). Diseño universal para el aprendizaje como metodología docente para atender a la diversidad en la universidad. Aula Abierta, 43(2), 87-93. https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.12.002
  • EGIDO, I., CERRILLO, R. y CAMINA, A. (2009). La inclusión social y laboral de las personas con discapacidad intelectual mediante los programas de empleo con apoyo. Un reto para la orientación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 20(2), 135-146.
  • FLORES, C. D., DELGADO, R. R. y BEDÓN, B. A. (2018). Propuesta de innovación educativa utilizando TICs y el Diseño Universal para el Aprendizaje implementada a la asignatura de Psicología General de la Universidad de las Fuerzas Armadas “ESPE”. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 15, 292-303.
  • FORD, B. Q. y GROSS, J. J. (2018). Emotion regulation: why beliefs matter. Canadian Psychology, 59(1), 1-14. https://doi.org/10.1037/cap0000142
  • GAETE-QUEZADA, R. A. G. (2016). Iniciativas internacionales y redes interuniversitarias de responsabilidad social universitaria. Ciencia, Docencia y Tecnología, 27(53), 75-102.
  • GIMÉNEZ, M. (2020). Inserción socio-laboral de la discapacidad intelectual en la Universidad Católica de Murcia. ACCI Ediciones.
  • GÓMEZ-PUERTA, M. y LORENZO, G. (2018). El desarrollo de la accesibilidad cognitiva como estrategia para la mejora de la inclusión de las personas con discapacidad intelectual en los procesos de enseñanza-aprendizaje. International Studies on Law and Education, 29, 91-104.
  • GRIGAL, M. y DWYRE, A. (2010). Employment activities and outcomes of college-based transition programs for students with intellectual disabilities. Think College Insight Brief, 3, 1-4.
  • HOPKINS, L. (2011). The path of least resistance: a voice-relational analysis of disabled students’ experiences of discrimination in English universities. International Journal of Inclusive Education, 15(7), 711-727. https://doi.org/10.1080/13603110903317684
  • IZUZQUIZA, D., EGIDO, I. y CERRILLO, R. (2013). Diez años de formación para el empleo de personas con discapacidad intelectual en la universidad: balance y perspectivas. Revista Iberoamericana de Educación, 63(1), 127-138.
  • IZUZQUIZA, D. y RODRÍGUEZ, P. (2016). Inclusión de personas con discapacidad intelectual en la universidad. Resultados del Programa Promentor (UAM-PRODIS, España). Siglo Cero, 47(4), 27-43. https://doi.org/10.14201/scero20164742743
  • LOWREY, K. A., HOLLINGSHEAD, A. y HOWERY, K. (2017). A closer look: examining teachers’ language around UDL, inclusive classrooms, and intellectual disability. Intellectual and Developmental Disabilities, 55(1), 15-24. https://doi.org/10.1352/1934-9556-55.1.15
  • LUQUE, D. J. L. y LUQUE-ROJAS, M. J. (2020). Mi hermano tiene discapacidad. Yo también estoy aquí. Journal of Inclusive Education, 4(2), 199-216.
  • MEYER, T. (2009). Can “Vocationalisation” of education go too far? The case of Switzerland. European Journal of Vocational Training, 46(1), 28-40.
  • MORENO-RODRÍGUEZ, R., FELGUERAS, N. y DÍAZ, M. (2019). Planteamiento y desarrollo de un itinerario formativo universitario dirigido a personas con discapacidad intelectual: estructura y resultados de su implantación. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 177-197. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.010
  • MORIÑA, A., CORTÉS, M. D. y MOLINA, V. M. (2015). Educación inclusiva en la enseñanza superior: soñando al profesorado ideal. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 9(2), 161-175.
  • MORRA, T. y REYNOLDS, J. (2010). Universal Design for Learning: application for technology-enhanced learning. Inquiry, 15(1), 43-51.
  • MOSWELA, E. y MUKHOPADHYAY, S. (2011). Asking for too much? The voices of students with disabilities in Botswana. Disability and Society, 26(3), 307-319. https://doi.org/10.1080/09687599.2011.560414
  • ODISMET. (2017). Informe 2 del Observatorio sobre Discapacidad y Mercado de Trabajo de la Fundación ONCE. ODISMET.
  • PEGALAJAR, M. C. y XANDRI, R. (2015). La inclusión sociolaboral de jóvenes con discapacidad intelectual: una experiencia a partir del programa “Capacitas”. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 8(1), 59-73.
  • Real Decreto 1239/2011 de 8 de septiembre, por el que se aprueban los Estatutos de la Universidad Nacional de Educación a Distancia. BOE, 228, 22/09/2011. https://www.boe.es/eli/es/rd/2011/09/08/1239/con
  • ROSE, D. y MEYER. A. (2002). Teaching every student in the digital age: Universal Design for Learning. Harvard Education Press.
  • RUIZ, R., SOLÉ, L., ECHEITA, G., SALA, I. y DATSIRA, M. (2012). El principio del “Universal Design”: concepto y desarrollos en la enseñanza superior. Revista de Educación, 359, 413-430. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-359-100
  • SALA, I. S., FUENTES, S. S., GINÉ, C. G. y VILLORIA, E. D. (2014). Análisis de los distintos enfoques del paradigma del diseño universal aplicado a la educación. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8(1), 143-152.
  • SIMPSON, O. (2013). Student retention in distance education: are we failing our students? Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 28(2), 105-119. https://doi.org/10.1080/02680513.2013.847363
  • STEEL, E. J. y JANESLÄTT, G. (2017). Drafting standards on cognitive accessibility: a global collaboration. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 12(4), 385-389. https://doi.org/10.1080/17483107.2016.1176260
  • TRANTER, D. (2012). Unequal schooling: how the school curriculum keeps students from low socio-economic backgrounds out of university. International Journal of Inclusive Education, 16(9), 901-916. https://doi.org/10.1080/13603116.2010.548102
  • UDITSKY, B. y HUGHSON, E. (2012). Inclusive postsecondary education-An evidence-based moral imperative. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 9(4), 298-302. https://doi.org/10.1111/jppi.12005
  • ZIMMERMAN, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: an overview. Educational Psychologist, 25(1), 3-17. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_2