Metodologías activas en la universidad y su relación con los enfoques de enseñanza

  1. Jiménez Hernández, David 1
  2. González Ortiz, Juan José 2
  3. Tornel Abellán, María 2
  1. 1 Universidad Miguel Hernández de Elche
    info

    Universidad Miguel Hernández de Elche

    Elche, España

    ROR https://ror.org/01azzms13

  2. 2 Universidad Católica San Antonio
    info

    Universidad Católica San Antonio

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/05b1rsv17

Zeitschrift:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Datum der Publikation: 2020

Titel der Ausgabe: Miscelánea

Ausgabe: 24

Nummer: 1

Seiten: 76-94

Art: Artikel

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V24I1.8173 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Zusammenfassung

The university's entry into the European Higher Education Area involved many reforms, including methodological ones, in search of greater participation and responsibility of students in the teaching-learning process. The main purpose of this research were to recognise the active teaching methods best known and used by university professors, and the influence of teaching approaches ofteachers in these methods. Through an ex post facto design were used two questionnaires, one of self-design and the ATI questionnaire (2004) too, in a sample of 501 teachers from the three universities in the Region of Murcia. The results showed that teachers who know methods that are more active are the ones who use such methods the most. Although the standard and best-known method is still the master lesson, there are other assets such as cooperative learning, case studies and problem solving, with otherexercises also obtaining quite high means. In addition, teachers with the highest scores in the student-centered approach are the ones who know the aforementioned active methods, and likewise, they used more cooperative learning, project-based learning, case studies, ABP and learning contract with the master lesson to a lesser extent. In this way, it is clear that the promoted changes are being carried out and that teacher training has a direct influence on the improvement of educational practices.

Bibliographische Referenzen

  • Alba, C. & Carballo, R. (2005). Viabilidad de las propuestas metodológicas para la aplicación del crédito europeo por parte del profesorado de las universidades españolas, vinculadas a la utilización de las TIC en la docencia y la investigación. Revista de Educación, (337), 71-97.
  • Baena, M. D., Miriam, M., Riera, C., Martel de la Coba, M. C, López, P. & Pacheco M.A. (2005). El ECTS y una Universidad que aprende. REIFOP, 8(3).
  • Baeten, M., Dochy, F. & Struyven, K. (2013). Enhancing students’ approaches to learning: the added value of gradually implementing case-based learning. European journal of psychology of education, 28(2), 315-336. DOI 10.1007/s10212-012-0116-7
  • Blasco, B., Sánchez, E., Carmona, R., Trenzado, C., Casares, S., Jiménez, J.M., et al. Rufino, E. (2010). Mentorización en la Facultad de Ciencias (Universidad de Granada): experiencia de un grupo de profesores de áreas experimentales y técnicas. León, M.J. y López, M.C. (Coord.), Formación inicial del profesorado universitario (pp. 171-180). Granada: Secretariado de Formación y Apoyo a la Calidad.
  • Brown, N. L. (2003). How lecturers experience student-centred teaching (Doctoral dissertation, Lancaster University).
  • Buzón, O (2009). Rol sociocultural del alumnado en el EEES: Análisis de los procesos de enseñanza recíproca y evaluación de competencias (Tesis doctoral, Universidad de Sevilla).
  • Calvo, A. & Mingorance, A.C. (2009). La estrategia de las universidades frente al Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Complutense de Educación, 20(2), 319-34.
  • Cid-Sabucedo, A., Pérez-Abellás, A. & Zabalza, M. (2009). Las prácticas de enseñanza declaradas de los" mejores profesores" de la Universidad de Vigo. Relieve, 15(2), 1-29. Recuperado de: http://www.uv.es/RELIEVE/v15n2/RELIEVEv15n2_7.htm
  • Cobas, M. E. (2014). Del aprendizaje clásico al aprendizaje cooperativo. Cinco años de mapas conceptuales en la enseñanza del derecho. En M. E. Cobas (dir.), Mapas conceptuales y aprendizaje cooperativo. Experiencias en la enseñanza del Derecho (pp- 6-18),Valencia:Proyecto de Innovación Finestra Oberta.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2ª Edición). New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Crisol, E. (2012). Opinión y percepción del profesorado y de los estudiantes sobre el uso de metodologías activas en la Universidad de Granada. (Tesis doctoral, Universidad de Granada).
  • De Miguel, M. (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el marco del EEES. Asturias: Universidad de Oviedo.
  • Drew, L. (2004). The experience of teaching creative practices: conceptions and approaches to teaching in the community of practice dimension. Recuperado de: http://ualresearchonline.arts.ac.uk/644/1/cltad_ped_res_pap_linda_drew.pdf
  • Entwistle, N. & McCune, V. (2004). The conceptual bases of study strategy inventories. Educational Psychology Review, 16(4), 325-345.
  • Ferreiro, R. F. (2011). Tres vértices del triángulo de las Competencias Didácticas: Teoría, Metodología y Método. Revista Complutense de Educación, 22(1), 11-23. DOI:org/10.5209/rev_ RCED.2011.v22.n1.1
  • Gibbs, G. & Coffey, M. (2004). The impact of training of university teachers on their teaching skills, their approach to teaching and the approach to learning of their students. Active learning in higher education, 5(1), 87-100.
  • Gijbels, D., Dochy, F., Van den Bossche, P. & Segers, M. (2005). Effects of Problem-Based Learning: A Meta-Analysis from the Angle of Assessment. Review of Educational Research Spring, 75(1), 27–61.
  • Guerra, J., Bagur, C. & Girabent, M. (2012). Adaptación al castellano y validación del cuestionario sobre práctica basada en la evidencia en fisioterapeutas. Fisioterapia, 34(2), 65-72. DOI:org/10.1016/j.ft.2011.10.003
  • Hativa, N. (2000). Teaching for Effective Learning in Higher Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Hynes, M. (2017). Students-as-producers: Developing valuable student-centered research and learning opportunities. International Journal of Research Studies in Education, 7(4). DOI: 10.5861/ijrse.2017.1858
  • Jiménez, D. (2018). Métodos didácticos activos en el sistema universitario actual. Madrid: Dykinson.
  • Kain, D. J. (2003). Teacher-Centered versus Student-Centered: Balancing Constraint and Theory in the Composition Classroom. Pedagogy, 3(1), 104-108.
  • Light, G., Calkins, S., Luna, M. & Drane, D. (2009). Assessing the Impact of a Year-Long Faculty Development Program on Faculty Approaches to Teaching. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(2), 168-181.
  • Lindblom‐Ylänne, S., Trigwell, K., Nevgi, A. & Ashwin, P. (2006). How approaches to teaching are affected by discipline and teaching context. Studies in Higher education, 31(03), 285-298. DOI: 10.1080/03075070600680539
  • Martínez-Cocó, B., García-Sánchez, J. N., Robledo, P., Díez, C., Álvarez, Mª. L., Marbán, J., de Caso, A. Mª., et al. Rodríguez, C. (2007). Valoración docente de las metodologías activas: un aspecto clave en el proceso de Convergencia Europea. Aula Abierta, 35(1y2), 49-62.
  • Masjuan, J. M., & Troiano, H. (2009). Riesgos de fracaso en el proceso de implantación del espacio europeo de educación superior: La experiencia de una universidad catalana. Revista de la educación superior, 38(149), 73-94.
  • Ministerio de Educación y Ciencia (2006). Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la universidad. Recuperado de: http://www.upcomillas.es/eees/Documentos/PROPUESTA_RENOVACION.pdf
  • Montero, I. & León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7, 847-862.
  • Nevgi, A., Postareff, L. & Lindblom-Ylänne, S. (June, 2004). The effect of discipline on motivational and self-efficacy beliefs and on approaches to teaching of Finnish and English university teachers. A paper presented at the EARLI SIG Higher Education Conference, Cyprus.
  • Palomares, A. (2011). El modelo docente universitario y el uso de nuevas metodologías en la enseñanza, aprendizaje y evaluación. Revista de Educación, (355), 591-604. DOI: 10-4438/1988-592X-RE-2011-355-038
  • Postareff, L., Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (2007). The effect of pedagogical training on teaching in higher education. Teaching and Teacher Education, 23(5), 557-571. DOI:10.1016/j.tate.2006.11.013
  • Prendes, Mª. P. (Dir.) (2010). Competencias TIC para la docencia en la Universidad Pública Española: Indicadores y propuestas para la definición de buenas prácticas: Programa de Estudio y Análisis. Informe del Proyecto EA2009-0133 de la Secretaría de Estado de Universidades e Investigación. Recuperado de: http://www.um.es/competenciastic/informe_final_competencias2010.pdf
  • Prosser, M., y Trigwell, K. (2006). Confirmatory factor analysis of the approaches to teaching inventory. British Journal of Educational Psychology, (76), 405-419.
  • Salter, D., Pang, M. Y. & Sharma, P. (2009). Active Tasks to Change the Use of Class Time within an Outcomes Based Approach to Curriculum Design. Journal of University Teaching & Learning Practice, 6(1), 24-38. Recuperado de: https://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://scholar.google.es/&httpsredir=1&article=1075&context=jutlp
  • Stes, A., De Maeyer, S. & Van Petegem, P. (2010). Approaches to teaching in higher education: Validation of a Dutch version of the Approaches to Teaching Inventory. Learning Environments Research, 13(1), 59-73. DOI: 10.1007/s10984-009-9066-7
  • Tezci, E. (2017). Adaptation of ATI-R Scale to Turkish Samples: Validity and Reliability Analyses. International Education Studies, 10(1), 67-81. DOI.org/10.5539/ies.v10n1p67
  • Trigwell, K. & Prosser, M. (2004). Development and use of the approaches to teaching inventory. Educational Psychology Review, 16(4), 409-424.
  • Trigwell, K. (2011). Scholarship of teaching and teachers' understanding of subject matter. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 5(1). DOI.org/10.20429/ijsotl.2011.050101
  • Trigwell, K., Prosser, M. & Waterhouse, F. (1999). Relations between teachers' approaches to teaching and students' approaches to learning. Higher education, 37(1), 57-70.
  • Vleeschouwer, M. & Gueudet, G. (2011). Secondary-tertiary transition and evolution of didactic contract: the example of duality in linear algebra. In Pytlak, M., Rowland, T. y Swoboda, E. Proceedings of CERME 7 (pp. 2113-2122). Poland: University of Rzesvow.