Educomunicación contra las fake newsUna experiencia en sMOOC para el desarrollo de la alfabetización mediática crítica

  1. Feltrero, Roberto
  2. Hernando, Saeta
  3. Acosta-Sznajderman, Leticia
Zeitschrift:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Datum der Publikation: 2023

Ausgabe: 14

Nummer: 2

Seiten: 181-194

Art: Artikel

DOI: 10.14198/MEDCOM.24635 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Zusammenfassung

The European project YouVerify! aims to develop a programme of courses and activities to stimulate media and information literacy (MIL) among students, information professionals and teachers at all levels of education. The sMOOC “Step-by-Step Disinformation” was designed for this purpose. The design of MIL pedagogical resources requires contextualising the student’s work in the same type of media and social communication technologies in which they access information today, and which are part of their educommunicative activities. The design model of social Massive Online Courses, sMOOC, is an educommunicative tool capable of engaging learners and stakeholders in collaborative activities through social media and tools. Using a quantitative analysis methodology, based on data from the voluntary satisfaction questionnaire provided by sMOOC participants, we study their interest in disinformation mechanisms and tools for the verification and refutation of fake news. Their perception of the social and open methodology of the sMOOC and their interest in disseminating these new competences among their students or collaborators are reviewed. In conclusion, we highlight the high level of satisfaction with the initiative in terms of critical literacy. Also, thanks to the social component of the sMOOC, the interest shown by the participants in developing their own AMI projects.

Bibliographische Referenzen

  • Alonso González, E. (2016). El estudio de la argumentación en los medios digitales. Herramientas y metodología. Dilemata: revista internacional de éticas aplicadas, 22, 121-135.
  • Borrull, A. L. (2019). «Fake science»: El tsunami de la desinformación llega a la ciencia. COMeIN: Revista de los Estudios de Ciencias de la Información y de la Comunicación, 86, 8.
  • Brull, S., & Finlayson, S. (2016). Importance of Gamification in Increasing Learning. The Journal of Continuing Education in Nursing, 47(8), 372-375. https://doi.org/10.3928/00220124-20160715-09
  • Camarero Cano, L., y Cantillo Valero, C. (2016). La evaluación de los aprendizajes en los sMOOC. Estudio de caso en el Proyecto Europeo ECO. Revista Mediterránea de Comunicación, 7(2), 21. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.2.2
  • Candel Mora, M. Á., y Tamarit Vallès, I. (2014). La argumentación en el discurso de las redes sociales: La actualidad según Twitter. En J. Goes, J.-M. Mangiante, F. Olmo, & C. Pineira-Tresmontant (Eds.), Le langage manipulateur (pp. 211-225). Artois Presses Université. https://doi.org/10.4000/books.apu.14038
  • Castelló-Martínez, A. (2017). El papel de las Tecnologías de la Relación, Información y Comunicación (TRIC) y el factor r-elacional en la educomunicación. Revista Mediterránea de Comunicación, 8(2), 303. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.10752
  • Castillo Cuadra, R. A. A. (2020). El Pensamiento Crítico como competencia básica: Una propuesta de nuevos estándares pedagógicos. IXTLI: Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación, 7(14), 127-148.
  • Cheng, L., Fang, G., Zhang, X., Lv, Y., & Liu, L. (2022). Impact of social media use on critical thinking ability of university students. Library Hi Tech. https://doi.org/10.1108/LHT-11-2021-0393
  • Cobo, C. F. (2018). Políticas de alfabetización mediática: El papel de la UNESCO y la Comisión Europea. La educación mediática en España: artículos seleccionados, 203-214.
  • Conole, G. (2016). MOOCs as disruptive technologies: Strategies for enhancing the learner experience and quality of MOOCs. Revista de Educación a Distancia (RED), 50. https://doi.org/10.6018/red/50/2
  • Frau-Meigs, D. (2019). Information Disorders: Risks and Opportunities for Digital Media and Information Literacy? Media Studies, 10(19).
  • Frau-Meigs, D., & Bossu, A. (2017). Towards E-presence at Distance as a Way to Reach and Share E-quality: The Case of the ECO sMOOCs. In C. Delgado Kloos, P. Jermann, M. Pérez-Sanagustín, D. T. Seaton, & S. White (Eds.), Digital Education: Out to the World and Back to the Campus (pp. 38-47). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-59044-8_5
  • Gil-Quintana, J., Camarero-Cano, L., Cantillo-Valero, C., & Osuna-Acedo, S. (2016). SMOOC and gamification–A proposed ubiquitous learning. International Symposium on Emerging Technologies for Education, 507-513.
  • Gil-Quintana, J., & Osuna-Acedo, S. (2020). Citizenship Training through sMOOCs: A Participative and Intercreative Learning. Sustainability, 12(20), 8301. https://doi.org/10.3390/su12208301
  • Golob, T., Makarovič, M., & Rek, M. (2021). Meta-reflexivity for resilience against disinformation. Comunicar, 29(66), 107-118. https://doi.org/10.3916/C66-2021-09
  • González Ramírez, Y. J. (2020). La argumentación en redes sociales, breve mirada a la influencia de los comentarios y réplicas en el contexto digital. Sociología y tecnociencia, 10(2), 12-25.
  • Gozálvez-Pérez, V., & Contreras-Pulido, P. (2014). Empowering media citizenship through educommunication. Comunicar, 21(42), 129-136. https://doi.org/10.3916/C42-2014-12
  • Gozálvez-Pérez, V., Valero-Moya, A., y González-Martín, M.-R. (2021). El pensamiento crítico en las redes sociales. Una propuesta teórica para la educación cívica en entornos digitales. Estudios sobre Educación, 42, 35-54. https://doi.org/10.15581/004.42.002
  • Hamari, J. (2017). Do badges increase user activity? A field experiment on the effects of gamification. Computers in Human Behavior, 71, 469-478. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.036
  • Hamari, J., Shernoff, D. J., Rowe, E., Coller, B., Asbell-Clarke, J., & Edwards, T. (2016). Challenging games help students learn: An empirical study on engagement, flow and immersion in game-based learning. Computers in Human Behavior, 54, 170-179. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.07.045
  • Hergueta-Covacho, E., Marta-Lazo, C., y Gabelas-Barroso, J. A. (2016). Educación Mediática e InteRmetodología Relacional aplicada a los MOOC. Revista Mediterránea de Comunicación, 7(2), 47-58. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.2.4
  • Humprecht, E., Esser, F., & Van Aelst, P. (2020). Resilience to Online Disinformation: A Framework for Cross-National Comparative Research. The International Journal of Press/Politics, 25(3), 493-516. https://doi.org/10.1177/1940161219900126
  • Jackson, S. (2019). How a critical thinker uses the web. In A. Blair (ed.), Studies in Critical Thinking (pp. 269-297). University of Windsor.
  • López-Meri, A., y Casero-Ripollés, A. (2017). Las estrategias de los periodistas para la construcción de marca personal en Twitter: Posicionamiento, curación de contenidos, personalización y especialización. Revista Mediterránea de Comunicación, 8(1), 59. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.1.5
  • Machete, P., & Turpin, M. (2020). The Use of Critical Thinking to Identify Fake News: A Systematic Literature Review. In M. Hattingh, M. Matthee, H. Smuts, I. Pappas, Y. K. Dwivedi, & M. Mäntymäki (Eds.), Responsible Design, Implementation and Use of Information and Communication Technology (pp. 235-246). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-45002-1_20
  • Martínez Pérez, J. (2016). El empoderamiento del alumnado desde el modelo sMOOC. Revista Mediterránea de Comunicación, 7(2), 69-79. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.2.6
  • Morancho, V. I., y Rodríguez Mantilla, J. M.(2020). Pensamiento Crítico: Conceptualización y relevancia en el seno de la educación superior. Revista de la educación superior, 49(194), 9-25.
  • Nazar, S., & Bustam, M. (2020). Artificial intelligence and new level of fake news. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 879(1).
  • Nygren, T., Guath, M., Axelsson, C.-A. W., & Frau-Meigs, D. (2021). Combatting Visual Fake News with a Professional Fact-Checking Tool in Education in France, Romania, Spain and Sweden. Information, 12(5), 201. https://doi.org/10.3390/info12050201
  • Osuna-Acedo, S. (2019). Calidad informativa en la era de la digitalización: Fundamentos profesionales vs. infopolución. Revista Mediterránea de Comunicación, 10(2), 275. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.14504
  • Osuna-Acedo, S., y Escaño-González, C. (2016). MOOC: Transitando caminos educomunicativos hacia el conocimiento democratizado, abierto y común. Revista Mediterránea de Comunicación, 7(2), 3-6. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.2.20
  • Osuna-Acedo, S., Frau-Meigs, D., Camarero-Cano, L., Bossu, A., Pedrosa, R., & Jansen, D. (2017). Intercreativity and Interculturality in the Virtual Learning Environments of the ECO MOOC Project. In M. Jemni, Kinshuk, & M. K. Khribi (Eds.), Open Education: From OERs to MOOCs (pp. 161-187). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-52925-6_9
  • Thaiposri, P., & Wannapiroon, P. (2015). Enhancing Students’ Critical Thinking Skills through Teaching and Learning by Inquiry-based Learning Activities Using Social Network and Cloud Computing. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 2137-2144. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.013
  • Turel, O., & Osatuyi, B. (2021). Biased Credibility and Sharing of Fake News on Social Media: Considering Peer Context and Self-Objectivity State. Journal of Management Information Systems, 38(4), 931-958. https://doi.org/10.1080/07421222.2021.1990614
  • Vega-Reñón, L. (2003). Si de argumentar se trata. Editorial Montesinos.
  • Vizcaíno-Alcantud, P. (2023). La alfabetización mediática e informacional en las facultades de comunicación en España [Reseña]. Revista Mediterránea de Comunicación, 14(1), 347-348. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23951
  • Yamba-Yugsi, M., y Luján-Mora, S. (2017). Cursos MOOC: Factores que disminuyen el abandono en los participantes. Enfoque UTE, 8(1), 1-15. https://doi.org/10.29019/enfoqueute.v8n1.124
  • Zou’bi, R. A.-. (2021). The impact of media and information literacy on acquiring the critical thinking skill by the educational faculty’s students. Thinking Skills and Creativity, 39, 100782. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100782