Enseñanza activa y trabajoLa editorial Salvatella y la renovación pedagógica a través de la revista Avante. España, 1931-1960
-
1
Universidad Nacional de Educación a Distancia
info
ISSN: 2444-0043
Año de publicación: 2023
Título del ejemplar: Historias de la Educación LGTBQ+
Número: 18
Páginas: 447-482
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Historia y Memoria de la Educación
Resumen
This article is part of a broader investigation that analyzes the concept of work transmitted in Spanish schools during the early Franco regime, mainly through school textbooks for primary education. One of the publish-ers selected for this work is Salvatella, in whose textbooks we observe the way in which the concept of work during the early years of the Franco re-gime is closely linked to the principle of activity and education for life. There are various interpretations about these precepts, ranging from manual ac-tivity understood as educational work, to intellectual activity linked to both vocation and preparation for productive work.Since beginning its activity in 1922, Salvatella has given life to various pro-jects, presenting itself as a publisher linked to the active school. One of these achievements was Avante, a magazine aimed at teachers and published in two different periods: (1) during the II Republic (between 1931 and 1936); and (2) during the Franco dictatorship (between 1942 and 1960). Building on the widespread hypothesis that the Franco regime tried to si-lence anything resembling pedagogical renovation, the following questions should be asked, among others: How could a publisher with such explicit links to the active school continue its activity during the Franco regime? How did the publisher interpret the concepts of activity and education for life? How was this concept related to the notion of work? This article deals with these and other questions related to the history of the publisher and its collaborators between 1931 and 1960
Referencias bibliográficas
- Diego, Carmen y Montserrat González. «Adaptar el saber al régimen político: El libro del trabajo de Adolfo Maíllo». En Pedagogías alternativas y educación en los márgenes a lo largo del siglo XX, coordinado por Andrés Payá Rico, 195-199. Valencia: Universitat de Valencia, 2022.
- Escolano Benito, Agustín. «Libros para la escuela. La primera generación de manuales escolares». En Historia ilustrada del libro escolar en España. Del Antiguo Régimen a la Segunda República, editado por Agustín Escolano Benito, 19-46. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 1997.
- Escolano Benito, Agustín. «La segunda generación de manuales escolares». En Historia ilustrada del libro escolar en España. De la posguerra a la reforma educativa, editado por Agustín Escolano Benito, 19-47. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 1998.
- Escolano Benito, Agustín. «La cultura de la escuela en el sistema educativo liberal». En Historia ilustrada de la escuela en España. Dos siglos de perspectiva histórica, editado por Agustín Escolano Benito, 23-46. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2006.
- González Fernández, Montserrat. «El periplo pedagógico de Antonio J. Onieva en Asturias». En La educación en Asturias. Estudios históricos, editado por A. Terrón Bañuelos y J.A. Álvarez Castrillón, 256-289. Oviedo: Real Instituto de Estudios Asturianos, 2019.
- Maíllo, Adolfo. Nociones de Pedagogía. Madrid: El Magisterio Español, 1935.
- Maíllo, Adolfo. Historia crítica de la Inspección escolar en España. Madrid: Josmar, 1989.
- Mainer Baqué, Juan. Inventores de sueños. Diccionario bioprofesional de pedagogos y didactas de Geografía e Historia hacia 1936. Zaragoza: Institución Fernando el Católico, CSIC, 2009.
- Mainer Baqué, Juan. La forja de un campo profesional. Pedagogía y Didáctica de las Ciencias Sociales en España (1900-1970). Madrid: CSIC, 2009.
- Mainer Baqué, Juan y Julio Mateos. Saber, poder y servicio. Un pedagogo orgánico del Estado: Adolfo Maíllo. Valencia: Tirant lo blanch, 2011.
- Pozo Andrés, Mª del Mar del y Sjaak Braster. «El movimiento de la Escuela Nueva en la España franquista (España, 1936-1976): repudio, reconstrucción y recuerdo». Revista Brasileira de História de Educação 12, no. 3 (septiembre-diciembre, 2012): 15-44.
- Valbuena Canet, Cecilia. «Georg Kerschensteiner y la escuela del trabajo: su introducción en España en el primer tercio del siglo XX a través de la figura de Lorenzo Luzuriaga», Foro de Educación 16, no. 25 (2018): 69-94.
- Valbuena Canet, Cecilia. «La configuración del concepto de trabajo en el falangismo y su vehiculización hacia la escuela de la dictadura. España, 1940-1957». En A investigação em História da Educação. Novos olhares sobre as fontes na era digital, editado por Claudia Pinto Ribeiro et al., 67-81. Porto: CITCEM, 2021.
- Vallés, Isidre. «L’Editorial Salvatella i l’escola activa». L’Avenç 41(septiembre de 1981): 61-64.
- Viñao, Antonio. «Politics, education and pedagogy: ruptures, continuities and discontinuities (Spain 1936-1939)». Paedagogica Historica 51, no. 4 (2015): 405-417.