El acceso del estudiantado a la Universidad Nacional de Guinea Ecuatorialnecesidades previas de orientación

  1. Nso-Mangue, María Lourdes
  2. Malik-Liévano, Beatriz 1
  3. Llanes-Ordóñez, Juan
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revista:
Revista Cátedra

ISSN: 2631-2875

Ano de publicación: 2023

Título do exemplar: Revista Cátedra

Volume: 6

Número: 2

Páxinas: 124-142

Tipo: Artigo

DOI: 10.29166/CATEDRA.V6I2.4004 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista Cátedra

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

The absence of guidance in the Equatoguinean educational system dates back to the Spanish colony. Today, guidance is recognized as a right of all students. The objective of the research of this article is to diagnose the guidance needs of university students in Equatorial Guinea, prior to their access to the university, and thus, to present the results to the educational authorities in case they believe it is convenient to design proposals for the implementation of guidance services in this student population. A quantitative, non-experimental, exploratory-descriptive approach was used through a survey. The study sample is composed of 404 students of the National University of Equatorial Guinea. The instrument for the collection of information is a questionnaire of university orientation needs of the students elaborated for this purpose. The descriptive results show that there is little information regarding the choice of career, as well as a variety of academic problems and dissatisfaction with current studies. This would mean that this group of students presented needs of academic-professional orientation in the choice of their university career, and academic and personal needs during their studies at the university. The results of this research reveal a concern for attending to the needs and difficulties faced by Equatoguinean students throughout their university education.

Referencias bibliográficas

  • Alfonso, I. y Serra, R. (2016). ¿Por qué es necesaria la orientación en la universidad de hoy? Referencia Pedagógica,1, 16-27.
  • Alfonso, I. y Serra, R. (2019). Presupuestos teóricos de la orientación educativa para la formación integral de estudiantes universitarios. CUJAE.
  • Álvarez, J. y Álvarez, M. (2021). Una aproximación a las variables predictoras en la toma de decisiones del alumnado de 4º de la ESO y 2º de bachillerato. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 32(3), 7–22.
  • Álvarez, M. y Bisquerra, R. (2012). Orientación educativa. Modelos, áreas, estrategias y recursos. Wolters Kluwer.
  • Álvarez, M., Figuera, P., y Torrado, M. (2011). La problemática de la transición Bachillerato-Universidad en la Universidad de Barcelona. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 22(1), 15–27.
  • Álvarez-Pérez, P.R. y López-Aguilar, D. (2017). Recursos de orientación para la transición académica y la toma de decisiones del alumnado: el programa “Universitarios por un día”. Revista d’Innovació Docent Universitària, 9, 26-38.
  • Amor, M.I. (2012). La Orientación y tutoría universitaria como elementos de innovación en la Educación Superior: Modelo de acción tutorial. Tesis doctoral inédita. Universidad de Córdoba. Facultad de Ciencias de la Educación, Córdoba.
  • Bomda, J. (2021). Le droit à l'information et à l'orientation scolaires et professionnelles (IOSP) au Cameroun face au défi du jacobinisme hérité de la tutelle française. International Multilingual Journal of Science and Technology (IMJST), 6(1), 2043-2358.
  • Callejo, J., Val, C., Gutiérrez, J., y Viedma, A. (2010). Introducción a las técnicas de investigación social. Centro de Estudios Ramón Areces.
  • Camarero, L. (Coord.), Almazón, A., Arribas, J.M., y Vallejos, A.F. (2010). Estadística para la investigación social. Ibergarceta Publicaciones.
  • Conde-Vélez, S., Delgado-García, M., y Ruiz-Rodríguez, J.A. (2022). Motivaciones para el ingreso en los grados de educación de la Universidad de Huelva. RELIEVE, 28(1), 1-20.
  • Corbetta, G. (2010). Métodos y técnicas de investigación social. McGrawHill.
  • Cortés, A. y Conchado, A. (2012). Los contextos parentales y académicos y los valores laborales en la toma de decisiones en Bachillerato. Estudios sobre Educación, 22, 93- 114.
  • Dutercq, Y., Michaut, C., y Troger, V. (2018). Politiques et dispositifs d’orientation: un bilan international. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01956329/document
  • Estatutos de la Universidad Nacional de Guinea Ecuatorial (UNGE) (1995). https://xdoc.mx/documents/informacion-universidad-nacional-de-guinea-ecuatorial-5e8a406a27d6f
  • Fernández-García, A., Sánchez, M.H., y Laforgue, N. (2019). Análisis del perfil E-mentor/a en el marco de estudio de posgrado a distancia. REOP, 30(3), 26-45.
  • García Llamas, J.L., González, M.A., y Ballesteros, B. (2001). Introducción a la investigación en educación. UNED.
  • García-Félix, E., Conejero, J.A., y Díez, J.L. (2014). La entrada en la Universidad: un reto para la orientación académica. Revista de Docencia Universitaria -REDU-, 12(2), 255-280.
  • García-Ripa, M., Sánchez-García, M., y Risquez, A. (2018). Perfiles motivacionales de elección de estudios en estudiantes universitarios de nuevo ingreso. Universitas Psychologica, 17(3), 1-11.
  • Gil Beltrán, J.M. (2002). El Servicio de Orientación en la universidad. Tendencias Pedagógicas, 7,137-174.
  • Granados, P. y Mudarra, J.M. (2010). Diagnóstico en Educación Social. Sanz y Torres.
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Fundamentos de metodología de la investigación. McGrawHill.
  • Ley General de la Educación de Guinea Ecuatorial (2019). https://www.guineaecuatorialpress.com/noticias/ley_que_modifica_la_ley_sobre_educacion_general
  • Ley General de la Educación de Guinea Ecuatorial (2007). https://education-profiles.org/es/africa-sub-sahariana/guinea-ecuatorial/~inclusion
  • Llanes, J., Quiles-Fernández, E. y Noguera, E. (2017). La tutoría entre iguales: una experiencia del grado de Pedagogía de la Universidad de Barcelona. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 229-244.
  • Llanes, J., Méndez-Ulrich, J.L., y Montané, A. (2021). Motivación y satisfacción académica de los estudiantes de educación: una visión internacional. Educación XX1, 24(1), 45-68.
  • Martín, A., Berrios, B., y Pantoja-Vallejo, A. (2020). Factores y elementos de calidad percibidos por el profesorado participante en el plan de acción tutorial de universidades europeas. Educación XX1, 23(1), 349-371.
  • Morales, P. (2007). La fiabilidad de los test y escalas. Universidad Pontificia Comillas.
  • Morales, P. (2013). El análisis factorial en la construcción e interpretación de test, escalas y cuestionarios. Universidad Pontificia Comillas.
  • Moreno Cámara, S., Palomino, P.A., Frías, A., y Del Pino Casado, R. (2015). En torno al concepto de necesidad. Índex de Enfermería, 24(4), 236-239.
  • Moreno-Yaguana, P.E. (2019). Necesidades de orientación universitaria en los ámbitos personal, académico y profesional en el Ecuador. Tesis doctoral inédita. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Facultad de Educación, Madrid.
  • Pantoja-Vallejo, A., Arazola, C., y Barrios, B. (2021). Percepción del profesorado sobre la orientación personal del alumnado universitario. En G. García, C. Rodríguez, N. Campos y M. Ramos (Coords.), Nuevos escenarios educativos: hacia el Horizonte 2030 (pp. 630-642). Dykinson.
  • Pantoja-Vallejo, A., Molero, D., Molina-Jaen, M.D., y Colmenero-Ruiz, M.J. (2020). Valoración de la practica orientadora y tutorial en la universidad: validación de una escala para el alumnado. Educación XX1, 23(2), 119-143.
  • Pérez-Campanero, M.P. (1991). Cómo detectar las necesidades de intervención socioeducativa. Narcea.
  • Río Sadornil, D. (2005). Diccionario-glosario de metodología de la investigación social. UNED.
  • Rodríguez Álvarez, P. (2015). La orientación académica y profesional en la enseñanza postobligatoria valorada por el alumnado. Tesis doctoral inédita. Universidad de Vigo. Facultad de Ciencias de la Educación, Vigo.
  • Rodríguez Espinar, S. (Coord.) (1993). Teoría y práctica de la orientación educativa. PPU.
  • Romero-Rodríguez, S. y Figuera-Gazo, P. (2016). La orientación en la universidad. En A. Manzanares y C. Sanz (Drs.), Orientación profesional. Fundamentos y estrategias (pp. 163-196). Wolters Kluwer.
  • Ruíz, A. (2009). Método de encuesta: construcción de cuestionarios, pautas y sugerencias. Revista D'Innovació I Recerca En Educació, 2(2), 96-110.
  • Salmerón, H., Ortiz, L., y Rodríguez, S. (2014). Evaluación de necesidades de orientación universitaria del alumnado marroquí que pretende acceder a universidades españolas. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 16(2), 225–256.
  • Sánchez-Escobedo, P., Vales, J., y Galván, L. (2005). Necesidades de orientación en estudiantes de licenciatura: diferencias regionales. REMO, 2, 4-12.
  • Sánchez Herrera, S., Vicente de Castro, F., Gil Ignacio, N., y Gómez Acuña, M. (2005). La identificación de necesidad de la orientación en el contexto universitario extremeño. International Journal of Developmental and Educational Psychologye, 1(1), 525-539.
  • Sánchez, M.F. (1999). Necesidades y servicios de orientación universitaria en la Comunidad de Madrid. UNED.
  • Santana, L. y García, L. (2009). Dificultades en el proceso de toma de decisiones académico-profesionales: el reto de repensar la orientación en bachillerato. Revista de Educación, 350, 323-350.
  • Torrado, M. (2004). Estudios de encuesta. En R. Bisquerra (Ed.), Metodología de la investigación educativa (pp. 231-257). La Muralla.
  • Vieira, M.J. y Vidal, J. (2006). Tendencias de la Educación Superior Europea e implicaciones para la Orientación Universitaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 17(1), 75-97.
  • Villafañe, S., Irizarry, A.A., Carol, Y. y Vázquez, R. A. (2011). Necesidades académicas, personales, sociales y vocacionales de estudiantes internacionales e intercambio en la Universidad de Puerto Rico, recinto de Río Piedras. Revista Electrónica Educare, 2, 185-204.