Estatuas animadas y autómatas en la literatura juvenil de Carmen Martín gaite y Óscar Esquivias

  1. Sara Núñez de la Fuente
Journal:
Elos: revista de literatura infantil e xuvenil

ISSN: 2386-7620

Year of publication: 2015

Issue: 2

Pages: 39-61

Type: Article

DOI: 10.15304/ELOS.2.2533 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Elos: revista de literatura infantil e xuvenil

Abstract

The motif of the automaton has shown different characteristics throughout history depending on currents of thought. In the creation myths, gods frequently give life to clay figures. However, in the Middle Ages, humans also give life to sculptures for the fascination that they feel when they contemplate them. At the beginning of the18th century, there was a good opinion about technical developments and artificial life but this perspective changed in the Romantic period. The idea of human determinism produced reflections about automatons' freedom because humans saw themselves as puppets and literature showed a negative vision about this theme. On the other hand, in the 20th century, the motif is centred in the disadvantages of the industrialization and the human robotization. In Carmen Martín Gaite and Óscar Esquivias's literature for Young adults, automatons present characteristics that evoke the past but they also have unique and genuine particularities and, for this reason, they are worthy of individual study. :

Bibliographic References

  • Alvar, C. “De autómatas y otras maravillas”, en N. Salvador Miguel, S. López-Ríos y E. BorregoGutiérrez, eds. (2004). Fantasía y Literatura en la Edad Media y los Siglos de Oro. PamplonaMadrid-Frankfurt: Universidad de Navarra-Iberoamericana-Vervuert, pp. 29-54.
  • Birkhäuser-Oeri, S. (2010). La llave de oro. Madres y madrastras en los cuentos infantiles. Madrid:Turner.
  • Čapek, K. (1966). RUR: Robots Universales Rossum (C. Vázquez de Parga, Trad.). Madrid: Alianza Editorial.
  • Carroll, L. (2014). Alicia en el País de las Maravillas y Alicia a través del espejo (J. de Ojeda, Trad.).Madrid: Alianza Editorial.
  • Collodi, C. (1994). Las aventuras de Pinocho (J. Golacheca, Trad.). Madrid: Anaya.
  • Esquivias, O. (2008). Étienne el Traidor. Zaragoza: Luis Vives.
  • Frenzel, E. (1980). Diccionario de motivos de la literatura universal (M. Albella Martín, Trad.). Madrid: Gredos.
  • Freud, S. (1919). “Lo siniestro”. Sigmund Freud: Obras Completas, en Freud total 1.0 (versión electrónica), Consultado el 29 de abril de 2015,http://www.ucm.es/data/cont/docs/119-2014-02-23-Freud.LoSiniestro.pdf
  • Gelio, A. (2009). Noches áticas (S. López Moreda, Trad.). Pinto (Madrid): Akal.
  • Hesíodo. (2000). Obras y Fragmentos (A. Pérez Jiménez & A. Martínez Díez, Trad.). Madrid: Gredos.
  • http://automata.cps.unizar.es/Historia/Webs/automatas_en_la_historia.htm, Consultado el 29 de abril de 2015.
  • http://iglesia.net/biblia/libros/genesis.html, Consultado el 29 de abril de 2015.
  • Jung, C. G. (2002). Los arquetipos y lo inconsciente colectivo (C. Gauger, Trad.). Madrid: Trotta.
  • Manguel, A. (2004). Vicios solitarios. Lecturas, relecturas y otras cuestiones éticas. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
  • Martín Gaite, C. (1989). Cuentos completos. Madrid: Alianza Editorial.
  • Martín Gaite, C. (1990). Caperucita en Manhattan. Madrid: Siruela.
  • Martín Gaite, C. (2006). Dos cuentos maravillosos: “El castillo de las tres murallas” y “El pastel del diablo”. Dueñas (Palencia): Junta de Castilla y León. Fundación Jorge Guillén.
  • Ovidio Nasón, P. (1995). Las metamorfosis (C. Álvarez y R. M. Iglesias, Trad.). Fuenlabrada (Madrid): Cátedra.
  • Pedraza, P. (1998). Máquinas de Amar: Secretos del Cuerpo Artificial. Madrid: Valdemar.
  • Rodas, Apolonio de. (1986). Las argonáuticas (M. Brioso,Trad.). Madrid: Cátedra