Estatuas animadas y autómatas en la literatura juvenil de Carmen Martín gaite y Óscar Esquivias

  1. Sara Núñez de la Fuente
Aldizkaria:
Elos: revista de literatura infantil e xuvenil

ISSN: 2386-7620

Argitalpen urtea: 2015

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 39-61

Mota: Artikulua

DOI: 10.15304/ELOS.2.2533 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Elos: revista de literatura infantil e xuvenil

Laburpena

O motivo literario do autómata foi adquirindo ao longo da historia diferentes enfoques en función das correntes de pensamento de cada época. Nos mitos de creación é frecuente que os deuses insuflen vida a figuras de barro. Non obstante, na Idade Media, o ser humano tamén se revela como portador de vida grazas á fascinación que lle producen as figuras. O século XVIII comeza cunha actitude favorable fronte ao desenvolvemento técnico e en canto á creación de vida artificial pero, coa chegada do Romanticismo, ábrese outra perspectiva. A idea do determinismo humano provoca reflexións sobre a liberdade do autómata, que se presenta como un símil da propia situación, e na literatura transloce unha visión negativa. Por outra banda, no século XX, o motivo xira ao redor dos prexuízos da industrialización e a automatización do ser humano. Na literatura xuvenil de Carmen Martín Gaite e Óscar Esquivias os autómatas presentan características que lembran as correntes dalgúns momentos da historia mais tamén se observan particularidades que os converten en personaxes orixinais, únicos e merecedores dunha análise individual.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alvar, C. “De autómatas y otras maravillas”, en N. Salvador Miguel, S. López-Ríos y E. BorregoGutiérrez, eds. (2004). Fantasía y Literatura en la Edad Media y los Siglos de Oro. PamplonaMadrid-Frankfurt: Universidad de Navarra-Iberoamericana-Vervuert, pp. 29-54.
  • Birkhäuser-Oeri, S. (2010). La llave de oro. Madres y madrastras en los cuentos infantiles. Madrid:Turner.
  • Čapek, K. (1966). RUR: Robots Universales Rossum (C. Vázquez de Parga, Trad.). Madrid: Alianza Editorial.
  • Carroll, L. (2014). Alicia en el País de las Maravillas y Alicia a través del espejo (J. de Ojeda, Trad.).Madrid: Alianza Editorial.
  • Collodi, C. (1994). Las aventuras de Pinocho (J. Golacheca, Trad.). Madrid: Anaya.
  • Esquivias, O. (2008). Étienne el Traidor. Zaragoza: Luis Vives.
  • Frenzel, E. (1980). Diccionario de motivos de la literatura universal (M. Albella Martín, Trad.). Madrid: Gredos.
  • Freud, S. (1919). “Lo siniestro”. Sigmund Freud: Obras Completas, en Freud total 1.0 (versión electrónica), Consultado el 29 de abril de 2015,http://www.ucm.es/data/cont/docs/119-2014-02-23-Freud.LoSiniestro.pdf
  • Gelio, A. (2009). Noches áticas (S. López Moreda, Trad.). Pinto (Madrid): Akal.
  • Hesíodo. (2000). Obras y Fragmentos (A. Pérez Jiménez & A. Martínez Díez, Trad.). Madrid: Gredos.
  • http://automata.cps.unizar.es/Historia/Webs/automatas_en_la_historia.htm, Consultado el 29 de abril de 2015.
  • http://iglesia.net/biblia/libros/genesis.html, Consultado el 29 de abril de 2015.
  • Jung, C. G. (2002). Los arquetipos y lo inconsciente colectivo (C. Gauger, Trad.). Madrid: Trotta.
  • Manguel, A. (2004). Vicios solitarios. Lecturas, relecturas y otras cuestiones éticas. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
  • Martín Gaite, C. (1989). Cuentos completos. Madrid: Alianza Editorial.
  • Martín Gaite, C. (1990). Caperucita en Manhattan. Madrid: Siruela.
  • Martín Gaite, C. (2006). Dos cuentos maravillosos: “El castillo de las tres murallas” y “El pastel del diablo”. Dueñas (Palencia): Junta de Castilla y León. Fundación Jorge Guillén.
  • Ovidio Nasón, P. (1995). Las metamorfosis (C. Álvarez y R. M. Iglesias, Trad.). Fuenlabrada (Madrid): Cátedra.
  • Pedraza, P. (1998). Máquinas de Amar: Secretos del Cuerpo Artificial. Madrid: Valdemar.
  • Rodas, Apolonio de. (1986). Las argonáuticas (M. Brioso,Trad.). Madrid: Cátedra