Luis Eduardo Aute y la (pos)memoria de la batalla de Manila de la II Guerra Mundial

  1. ORTUÑO CASANOVA, Rocío
Journal:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Year of publication: 2024

Issue: 33

Pages: 223-242

Type: Article

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL33.2024.38823 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Abstract

This article revisits the trilogy of works produced by Luis Eduardo Aute in 2012 about his experience in post-World War II Manila: the short film El niño y el basilisco, the album El niño que miraba el mar and the comic El niño y el basilisco. The works are presented as continuing two traditions, that of cultural production on historical memory in Spain and that of testimonies on World War II in Manila. The singularity of these works as an immersive, transmedia, and elaborated expression of the traumatic experience is highlighted.

Bibliographic References

  • AUTE, L. E. (201 2c). Luis Eduardo Aute en El niño y el Basilisco. Madrid: Demipage.
  • AUTE, L. E. (2016). “Entrevista electrónica respondida por Luis Eduardo Aute”. Revista Filipina. Segunda Etapa. Revista Semestral de Lengua y Literatura Hispanofilipina 3.2, s. p. Disponible en línea: http://revista.carayanpress.com/page16/styled-5/page76/index.html [26/04/2023].
  • AUTE, L. E. (2017). Toda la poesía, M. Munárriz (ed.). Barcelona: Espasa.
  • BECERRA MAYOR, D. (2015). La Guerra Civil como moda literaria. Madrid: Clave Intelectual.
  • BERNECKER, W. L. (2011). “El debate sobre las memorias históricas en la vida política española”. En Escribir para después. La producción literaria y cultural en las posdictaduras de Europa e Hispanoamérica, J. Reinstädler (ed.), 63-96. Madrid / Frankfurt am Main: Iberoamericana / Vervuert.
  • CASTAÑO VILLANUEVA, Á. DEL (2019). Muerte en Manila: la terrible matanza sufrida en el consulado de España durante la ocupación japonesa de Filipinas en la Segunda Guerra Mundial. Madrid: La Esfera de Libros.
  • CAYUELAS PORRAS, S. (2018). Cartas desde Manila. El Ejido: Letrame Grupo Editorial.
  • COLMEIRO, J. (2011). “A Nation of Ghosts?: Haunting, Historical Memory and Forgetting in Post-Franco Spain”. 452o F: Revista de Teoría de La Literatura y Literatura Comparada 4, 17-34. Disponible en línea: https://452f.com/a-nation-of-ghosts/ [26/04/2023].
  • DAUGHTRY, J. M. (2014). “Thanatosonics Ontologies of Acoustic Violence”. Social Text 32.2, 25-51. Disponible en línea: https://doi.org/10.1215/01642472-2419546 [26/04/2023].
  • DAUGHTRY, J. M. (2015). Listening to War: Sound, Music, Trauma, and Survival in Wartime Iraq. New York: Oxford University Press.
  • DE LA PEÑA, W. (2009). “¿Dónde se encuentran las letras Fil-Hispánicas en el canon de los estudios literarios filipinos?”. Perro Berde: Revista Cultural Hispano-Filipina 0, 78-84.
  • DEL RÍO, B. (1952). Estampas de la ocupacion: fragmentos de mi diario de guerra y liberación. Manila: Editorial no identificada.
  • DONOSO, I. (2016). “Luis Eduardo Aute y Filipinas”. Revista Filipina. Segunda Etapa. Revista Semestral de Lengua y Literatura Hispanofilipina 3.2. Disponible en línea: http://revista.carayanpress.com/page16/styled-5/page75/index.html [26/04/2023].
  • GALATAS, M. (2017). Dejé mi corazón en Manila. Madrid: La Esfera de los Libros.
  • GARCÍA MONTERO, L. (2011). Vista cansada. Madrid: Visor.
  • GASQUET, A. (2018). “La narrativa de Benigno del Río”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 88, 315-36.
  • GIL DE BIEDMA, J. (2016). Las personas del verbo. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • GIMÉNEZ, C.; PINILLA, R. Y MARTÍN, A. (2011). Todo 36-39: malos tiempos. Barcelona: Debolsillo.
  • GÜELL, C. (2005). La última de Filipinas. Barcelona: Belacqva.
  • HIRSCH, M. (2021). La generación de la posmemoria: escritura y cultura visual después del Holocausto. Madrid: Carpenoctem.
  • JOAQUIN, N. (1999). Manila, My Manila. Makati City: Bookmark.
  • LACAPRA, D. (1998). “‘Acting-Out’ And ‘Working-Through’ Trauma. Excerpt from interview with Professor Dominick LaCapraSHOAH Resource Center”. Yad Vashem, June. Disponible en línea: https://www.yadvashem.org/odot_pdf/microsoft%20word%20-%203646.pdf [26/04/2023].
  • LACAPRA, D. (2005). Escribir la historia, escribir el trauma. Buenos Aires: Nueva Visión [Colección cultura y sociedad].
  • LACAPRA, D. (2016). La historia y sus límites: humano, animal, violencia, A. García Ruiz (trad.). Barcelona: Bellaterra.
  • LAÍN CORONA, G. (2018). “Sabina ¿no? es poeta”. En Joaquín Sabina o fusilar al rey de los poetas, G. Laín Corona (ed.), 29-88. Madrid: Visor Libros.
  • MEDIANO, L. (2007). Los olvidados de Filipinas. Zaragoza: Onagro.
  • MOYA-ANGELER, J. Y MEDIANO WEIKER, C. (2004). ¡Olvidad Filipinas! Barcelona: Inédita.
  • ORTUÑO CASANOVA, R. (2015). “Manila existe: Filipinas y la recuperación de la memoria histórica en la novela epañola”. Neophilologus 99.3, 433-448.
  • ORTUÑO CASANOVA, R. (2018). “Los sonidos de la II Guerra Mundial en Manila: ruido y autorrepresentación en ‘Nuestros cinco últimos días bajo el yugo nipón’ de María Paz ZamoraMascuñana”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 44.88, 291-314.
  • PASTOR, L. (2009). La Paloma de Picasso [CD]. Flor De Jara Música / Altafonte.
  • REYES, J. G. (1947). Terrorismo y redención: casos concretos de atrocidades cometidas por los japoneses en Filipinas. Manila: Editorial no identificada.
  • ROMÁN, M. (2020). “Luis Eduardo Aute”. En He dicho, 4 de abril. Disponible en línea: https://www.rtve.es/play/videos/he-dicho/he-dicho-luis-eduardoaute/5551848/ [29/05/2023].
  • ROMERA-FIGUEROA, E. (2020). “Voiced Postmemories: Rozalén’s ‘Justo’ as a Case Study of Singing, Performing, and Embodying Mourning in Spain”. Status Quaestionis 18, 203-2020. https://doi.org/10.13133/2239-1983/16843 [26/04/2023].
  • SANTAMARÍA COLMENERO, S. (2018). “Colonizar la memoria. La ideología de la reconciliación y el discurso neocolonial sobre Guinea Ecuatorial”. Journal of Spanish Cultural Studies 19.4, 445-63.
  • SCARRY, E. (1985). The Body in Pain: The Making and Unmaking of the World. New York: Oxford University Press.
  • SIEBURTH, S. (2014). Survival songs: Conchita Piquer’s coplas and Franco’s regime of terror. Toronto: University of Toronto Press.
  • TORRES, D. (2019). “Cartas desde Manila, una novela de Susana Cayuelas”. Sevilla Selecta, 24 de junio. https://www.sevillaselecta.es/cartas-desde-manila-unanovela-de-susana-cayuelas/ [26/04/2023].
  • TRUJILLO, J. R. (2015). “Luis Eduardo Aute. Una Poética de La Libertad y La Subversión”. En Volver al Agua. Poesía Completa, L. E. Aute, 151-186. Madrid: Sial [col. Contrapunto].
  • URRESTI, G, dir. (2019). Aute Retrato [documental]. Altube Filmeak S. L. / Ayuntamiento de Zaragoza / Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA).
  • ZAMORA MASCUÑANA, M. P. (1960). Cuentos cortos, 1919-1923; y Recuerdos de la liberación, 1945. Manila: Editorial no identificada.