La formación del politólogoun análisis de la oferta académica en España
- Barreda, Mikel 1
- Delgado Sotillos, Irene 2
-
1
Universitat Oberta de Catalunya
info
-
2
Universidad Nacional de Educación a Distancia
info
ISSN: 1130-8001, 1988-3129
Year of publication: 2024
Volume: 61
Issue: 1
Type: Article
More publications in: Política y sociedad
Abstract
Within this monograph dedicated to the professional work of political scientists, this article addresses a key issue: academic training. Specifically, the historical development of Political Science in Spain is examined, as well as the current situation of its teaching, providing new empirical evidence. To this end, a content analysis of the information on university degrees in Political Science and their curricula has been carried out. The results of the analysis yield three main conclusions. Firstly, the remarkable transformation of political science education since the implementation of the Bologna Process, particularly in relation to the introduction of a new pedagogical model (student-centered and oriented towards more practical training) and the internationalization of training programs. Secondly, these general changes have, however, taken place at different speeds among Spanish universities (for example, variations with respect to internationalization and internship subjects). Finally, Political Science is experiencing strong competition from new university degrees with a strong Political Science profile.
Bibliographic References
- Alcántara, M. (2017): “La ciencia política en el primer cuarto del siglo XXI”, Revista Boliviana de ciencia política, 1(1), pp. 7-23.
- Altman, D. (2005): “La institucionalización de la ciencia política en Chile y América Latina: una mirada desde el Sur”, Revista de ciencia política, 25(1), pp. 3-15, https://doi.org/10.4067/S0718-090X2005000100001
- ANECA (2005): Libro Blanco Título de Grado de Ciencias Políticas y de la Administración, Sociología y Administración y Gestión Pública. Disponible en: https://www.aneca.es/documents/20123/63950/libroblanco_politicas_def.pdf/450657b0-a47b-c17c-e58d-39491412173f?t=1654601688983 [Consulta: 14 de junio de 2023]
- Barrientos, F. (2022): “El oficio de la politología o la ciencia política como profesión”, De Política, agosto-diciembre, pp. 75-87. Disponible en: http://ojs.uacj.mx/ojs/index.php/depolitica/article/view/171/156 [Consulta: 14 de junio de 2023]
- Bauman, Z. (2017): Tiempos líquidos: vivir en una época de incertidumbre, Barcelona, Tusquets.
- Bevir, M. (2022): A History of Political Science, Cambridge, Cambridge University Press, doi:10.1017/9781009043458
- Comisión Europea (2020): A European Approach to Micro-credentials, Luxemburgo, UE. Disponible en: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/7a939850-6c18-11eb-aeb5-01aa75ed71a1 [Consulta: 17 de junio de 2023]
- De Sousa, L., J. Moses, J. Briggs y M. Bull (2010): “Forty years of European Political Science, European Political Science, 9, pp. 1-10. https://doi.org/10.1057/eps.2010.46
- Deutsch, K. W. (1978): “Major changes in political science 1952-1977", Il Politico 43(2), pp. 193–220. http://www.jstor.org/stable/43208363.
- Fernández-Villaverde, J. (2017): “Los dobles grados: una idea fuera de control”, Blog Nada es Gratis, 4 de septiembre. Disponible en: https://nadaesgratis.es/fernandez-villaverde/los-doble-grados-una-idea-fuera-de-control [Consulta: 14 de junio de 2023]
- Fundación Conocimiento y Desarrollo (2023): Informe CYD 2023. Disponible en: https://www.fundacioncyd.org/publicaciones-cyd/informe-cyd-2023/ [Consulta: 3 de septiembre de 2023].
- Goldsmith, M. y C. Goldsmith (2010): “Teaching Political Science in Europe”, European Political Science, 9, pp. 61-71, https://doi:10.1057/eps.2010.38
- Goodin, R. E. (2011): “The State of the Discipline, the Discipline of the State”, en R. E. Goodin, ed., The Oxford Handbook of Political Science, Nueva York, Oxford University Press, pp. 3-57.
- Jensen, M. R., y J. W. Moses (2021): “The state of political science, 2020”, European Political Science 20(4), pp.14–33, https://doi.org/10.1057/s41304-020-00297-4
- Jerez, M. (1999): Ciencia política, un balance de fin de siglo, Madrid, Centro de Estudios Constitucionales.
- Jerez, M. y J. Luque (2016): “Treinta años de ciencia política en España: expansión, profesionalización y ajuste”, Revista Española de ciencia política 40, pp. 179-215.
- Madrid+d (2021): Informe de buenas prácticas docentes en periodo Covid-19. Disponible en: https://www.madrimasd.org/sites/default/files/informe_de_buenas_practicas_docentes_en_periodo_covid-19.pdf [Consulta: 17 de junio de 2023]
- Meneses, N. (2020): “El largo y exigente camino de los dobles grados universitarios”, El País, edición 12 de agosto.
- Newton, K. y J. M. Vallès (1991): "Introduction: political science in Western Europe, 1960-1990", European Journal of Political Research, 20, pp. 227-238.
- Norris, P. (1997): "Towards a more cosmopolitan political science?", European Journal of Political Research, 31, pp. 17-34. Roiz, J. (1980): Introducción a la ciencia política, Barcelona, Vicens Vives. Sartori, G. (1984): La política. Lógica y método en las ciencias sociales, México, Fondo de Cultura Económica.
- UNESCO (2021): Inteligencia artificial y educación: guía para las personas a cargo de formular políticas, París, UNESCO. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379376 [Consulta: 17 de junio de 2023]
- Vallès, J. M. (1991): “Political Science in Spain, 1960-1990: the unfinished history of its coming of age”, European Journal of Political Research, 20, pp. 431-444.
- Vallès, J. M. (2020): ¿Para qué servimos los politólogos?, Madrid, La Catarata.