Exploring the accessibility evaluation of city council websites by computer science students using a service-learning approach

  1. Iniesto, Francisco 1
  2. Rodrigo, Covadonga 1
  1. 1 School of Computer Engineering, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), Spain
Actes:
Proceedings of the XXIV International Conference on Human Computer Interaction

Any de publicació: 2024

Tipus: Aportació congrés

DOI: 10.1145/3657242.3658591 GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Referències bibliogràfiques

  • 10.1109/ACCESS.2020.2981892
  • Juergen Sauer Andreas Sonderegger and Sven Schmutz. 2020. Usability user experience and accessibility: towards an integrative model. 63 10.
  • Helen Petrie and Nigel Bevan N. 2009. The evaluation of accessibility usability and user experience. The universal access handbook  1 1-16.
  • Shashank Kumar, Jeevitha Shree Dv, and Pradipta Biswas. 2021. Comparing ten WCAG tools for accessibility evaluation of websites. 33, 3.
  • Emmanuelle Gutiérrez y Restrepo Carlos Benavidez and Henry Gutiérrez. 2012. The Challenge of Teaching to Create Accessible Learning Objects to Higher Education Lecturers. 14.
  • Kristen Shinohara, Saba Kawas, Amy J. Ko, and Richard E. Ladner. 2018, February. Who teaches accessibility? A survey of US computing faculty. In Proceedings of the 49th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, 197-202.
  • 10.1145/3328778.3366843
  • Sarah Lewthwaite Andrew Coverdale and Angharad Butler-Rees. 2020. Teaching accessibility in computer science and related disciplines: a systematic literature review and narrative synthesis protocol. Social Science Protocols  3 1-11.
  • 10.1145/3058555.3058563
  • Sarah Lewthwaite, and David Sloan. 2016. Exploring pedagogical culture for accessibility in Computing Science. In W4A '16: Proceedings of the 13th International Web for All Conference.
  • Saba Kawas, Laura Vonessen, and Amy J. Ko.  2019, February. Teaching accessibility: A design exploration of faculty professional development at scale. In Proceedings of the 50th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, 983-989.
  • Cynthia Putnam Maria Dahman Emma Rose Jinghui Cheng and Glenn Bradford. 2016. Best practices for teaching accessibility in university classrooms: cultivating awareness understanding and appreciation for diverse users. ACM Transactions on Accessible Computing (TACCESS)  8(4) 1-26.
  • Fernando Alonso, José L. Fuertes, Ángel L. González, and Loïc Martínez. 2010. Using collaborative learning to teach WCAG 2.0. In Computers Helping People with Special Needs: 12th International Conference, ICCHP 2010, Vienna, Austria, July 14-16, 2010. Proceedings 12, 400-403. Springer Berlin Heidelberg.
  • Juan García Gutiérrez and Marta Ruiz Corbella. 2022. La idea de Universidad desde un enfoque humanista. Teoría de la educación  34(2) 159-176.
  • Fran J. García-García Evelyn E. Moctezuma Ramírez and María Teresa Yuren Camarena. 2021. Aprender a aprender en universidades 4.0.: obsolescencia humana y cambio a corto plazo. Teoría de la educación: revista interuniversitaria.
  • Fernando Bárcena Orbe. 1990. Los límites de la filosofía de la educación como saber práctico. In Filosofía de la educación hoy: entorno filosófico y contexto pedagógico (pp. 246-251). UNED-Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Tania Alonso Sáinz and Fernando Gil Cantero. 2019. El papel de la filosofía de la educación en la formación inicial docente. Utopía y praxis Latinoamericana: revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social (87) 27-42.
  • Fernando Gil Cantero. 2003. La filosofía de la educación como teoría ética de la formación humana. Revista española de pedagogía 115-130.
  • Covadonga Rodrigo Francisco Iniesto and Ana Garcia-Serrano. 2024. Applying andragogy for integrating a MOOC into a formal online learning experience in computer engineering. Heliyon  10(1).
  • Hugo López-López Andrea Ollo and Katrin Simón Elorz. 2021. Futuro universitario europeo. Universidad Pública de Navarra.
  • María-Jesús Martínez-Usarralde Daniela Gil-Salom and Doris Macías-Mendoza. 2019. Revisión sistemática de responsabilidad social universitaria y aprendizaje servicio. Análisis para su institucionalización. Revista mexicana de investigación educativa  24(80) 149-172.
  • Ricardo Gaete Quezada. 2021. Influencia supranacional de la UNESCO en la educación superior Latinoamericana en el nuevo Milenio. Spanish Journal of Comparative Education/Revista Española de Educación Comparada  2020 (37).
  • Marta Ruiz-Corbella and Ernesto López-Gómez. 2019. La misión de la universidad en el siglo XXI: comprender su origen para proyectar su futuro. Revista de la educación superior  48(189) 1-19.
  • Juan García Gutiérrez and Francisco Javier Amador Morera. 2023. La Declaración de Canarias sobre Aprendizaje-Servicio en la Educación Superior: un instrumento para el desarrollo de la identidad universitaria. In El Aprendizaje-Servicio universitario ante los retos de la Agenda 2030 590-594. UNED-Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Jaume Trilla Bernet. 2009. El aprendizaje servicio en la pedagogía contemporánea. In Aprendizaje servicio (ApS): educación y compromiso cívico 33-52. Graó
  • Francisco Iniesto and Covadonga Rodrigo. 2024. The use of WCAG and automatic tools by computer science students: a case study evaluating MOOC accessibility. Journal of Universal Computer Science.
  • Wayne K. Hoy, and Curt M. Adams. 2015. Quantitative research in education: A primer. Sage Publications.