Perfiles y percepciones de género en violencia escolar

  1. Velasco Gómez, María José 1
  2. Alvarez-González, Beatriz 2
  1. 1 Instituto de Educación Secundaria: José Luís López Aranguren
  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2015

Volume: 33

Issue: 1

Pages: 211-231

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.33.1.195891 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

This research study analyzes the differences, based on gender, of adolescents in a sample of 1st and 2nd year of Compulsory Secondary Education (ESO). Two types of violence are compared: reactive and instrumental violence (RV-IV). The main objective was to determine the influence of gender bias in tolerance of such violent behavior, according to the gender of the person assaulted. The research sample evaluated consisted of 771 students in 1st-2nd year of ESO from 5 state secondary schools in the Community of Madrid (CAM). The work carried out focused mainly on quantitative analysis on data from the questionnaire “Reactive and Instrumental Violence and its Relationship with the Self-control in Adolescents”. The results show the need to overcome stereotypes and gender biases in school violence, to increase the effectiveness of prevention and response to violence, as well as to improve daily classroom climate.

Bibliographic References

  • Álvarez-González, B., Costa, A.D., Adiós a las diferencias de género. Una nueva perspectiva en la investigación de sexo y género (2012) Educación XXI, 15 (1), pp. 61-86. , http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.15.1.150
  • Andréu, J.M., Propuesta de un modelo integrador de la agresividad impulsiva y premeditada en función de sus bases motivacionales y socio-cognitivas (2009) Psicopatología Clínica, Legal y Forense, 9, pp. 85-98. , http://www.masterforense.com/pdf/2009/2009art5.pdf
  • Avilés, J.M., (1999) CIMEI. Cuestionario Sobre Intimidación y Maltrato Entre Iguales, , Valladolid: Autor
  • Bandura, A., Rivière, A., (1982) Teoría del Aprendizaje Social, , Madrid: Espasa-Calpe
  • Bowie, B.H., Relational aggression, gender and the developmental process (2007) Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 20, pp. 107-115
  • Bugeda, J., (1974) Manual de Técnicas de Investigación Social: Detección y Análisis, , Madrid: Instituto de Estudios Políticos
  • Capafons, A., Silva, F., (1995) Cuestionario de Autocontrol Infantil y Adolescente, , Madrid: Tea
  • Card, N.A., Stucky, B.D., Sawalani, G.M., Little, T.D., Direct and indirect aggression during childhood and adolescence: A meta-analytic review of gender differences, inter-correlations, and relations to maladjustment (2008) Child Development, 79 (5), pp. 1185-1229
  • Cava, M.J., Buelga, S., Musitu, G., Murgui, S., Violencia escolar entre adolescentes y sus implicaciones en el ajuste psicosocial: Un estudio longitudinal (2010) Revista de Psicodidáctica, 15 (1), pp. 21-34. , http://www.uv.es/~lisis/sofia/rev-psicodidac.pdf
  • Cerezo, F., (2002) Bull-S. Test de Evaluación de la Agresividad Entre Escolares, , Madrid/Bizkaia: Albor-Cohs
  • Cerezo, F., Ato, M., Social status, gender, classroom climate and bullying among adolescents pupils (2010) Anales de Psicología, 26 (1), pp. 137-144. , http://hdl.handle.net/10201/14483
  • Chaux, E., Agresión reactiva, agresión instrumental y ciclo de la violencia (2003) Revista de Estudios Sociales, 15, pp. 47-58
  • Crick, N.R., Casas, J.F., Nelson, D.A., Toward a more comprehensive understanding of peer maltreatment: Studies of relational victimization (2002) Current Directions in Psychological Science, 11, pp. 98-101
  • Crick, N.R., Dodge, K.A., Social information processing mechanisms in reactive and proactive aggression (1996) Child Development, 67, pp. 993-1002
  • Crick, N.R., Grotpeter, J.K., Relational aggression, gender, and social psychological adjustment (1995) Child Development, 66 (3), pp. 710-722
  • Defensor del Pueblo-UNICEF, (2000) Informe Sobre Violencia Escolar: El Maltrato Entre Iguales en la Educación Secundaria Obligatoria, , http://www.defensordelpueblo.es/es/Documentacion/Publicaciones/monografico/Documentacion/Estudiovilencia.pdf, Madrid: Publicaciones Oficina del Defensor del Pueblo
  • Defensor del Pueblo-UNICEF, (2007) Violencia Escolar: El Maltrato Entre Iguales en la Educación Secundaria Obligatoria, 1999-2006, , http://www.oei.es/oeivirt/Informeviolencia.pdf, Nuevo estudio y actualización del Informe 2000. Madrid: Publicaciones Oficina del Defensor del Pueblo
  • Díaz-Aguado, M.J., (2006) El Acoso Escolar y la Prevención de la Violencia Desde la Familia, , http://www.madrid.org/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application/pdf&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadervalue1=filename=3-El+acoso+escolar+y+la+prevenci%C3%FCn+de+la+violenciatexto+sin+cubiertas.pdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1181252714992&ssbinary=true, Madrid: Dirección General de la Familia, Consejería de Familia y Asuntos Sociales
  • Estévez, E., Inglés, C., Emler, N., Martínez-Monteagudo, M.C., Torregrosa, M.S., Análisis de la relación entre la victimización y la violencia escolar: El rol de la reputación antisocial (2012) Intervención Psicosocial, 21, pp. 53-65. , http://dx.doi.org/10.5093/in2012v21n1a
  • Estévez, E., Murgui, S., Musitu, G., Psychosocial adjustment in bullies and victims of school violence (2009) European Journal of Psychology of Education, XXIV, 4, pp. 473-483
  • Garaigordobil, M., Oñederra, J.A., (2010) La Violencia Entre Iguales. Revisión Teórica y Estrategias de Intervención, , Madrid: Pirámide
  • Goldstein, S.E., Tisak, M.S., Boxer, P., Preschoolers' normative and prescriptive judgments about relational and overt aggression (2002) Early Education and Development, 13, pp. 23-39
  • Hoff, K.E., Reese-Weber, M., Schneider, W.J., Stagg, J.W., The association between high status positions and aggressive behaviour in early adolescence (2009) Journal of School Psychology, 47, pp. 395-426. , http://dx.doi.org/10.1016/j.jsp.2009.07.003
  • Hubbard, J.A., Dodge, K.A., Cillessen, A.H.N., Coie, J.D., Schwartz, D., The dyadic nature of social information processing in boys? Reactive and proactive aggression (2001) Journal of Personality and Social Psychology, 80, pp. 268-280
  • Hubbard, J.A., Smithmyer, C.M., Ramsden, S.R., Parker, E.H., Flanagan, K.D., Dearing, K.F., Simons, R.F., Observational, physiological, and self-report measures of children's anger: Relations to reactive versus proactive aggression (2003) Child Development, 73, pp. 1101-1118
  • Mateo, V.F., Soriano, M., Godoy, M., Un estudio descriptivo sobre el acoso y violencia escolar en la educación obligatoria (2009) Escritos de Psicología-psychological Writings, 2 (2), pp. 43-51. , http://www.redalyc.org/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=271020567006
  • Moreno, D., Estévez, E., Murgui, S., Musitu, G., Reputación social y violencia relacional en adolescentes: El rol de la soledad, la autoestima y la satisfacción vital (2009) Psicothema, 21, pp. 537-542. , http://156.35.33.98/reunido/index.php/PST/article/view/8817
  • Moreno, D., Neves De Jesús, S., Murgui, S., Martínez, B., Un estudio longitudinal de la reputación social no conformista y la violencia en adolescentes desde la perspectiva de género (2012) PsychologicalIntervention, 21 (1), pp. 67-75
  • Olweus, D., (1998) Conductas de Acoso y Amenaza Entre Escolares, , Madrid: Morata
  • Olweus, D., (2007) Acoso Escolar: Hechos y Medidas de Intervención. Foro para la Convivencia: Encuentro Europeo de la Convivencia, , http://www.educa.madrid.org/binary/20/DAN_OLWEUS.pdf
  • Ortega, R., Del Rey, R., (2003) Cuestionario Sobre Conflictos y Violencia, , http://mvaquero.wanadooadsl.net/cuestionarios/Alum_conflictos(Ortega_DelRio-2003)2p.pdf
  • Ortega, R., Del Rey, R., (2005) Cuestionario Sobre Convivencia Escolar para Alumnos y Alumnas de Secundaria, , http://convivencia.files.wordpress.com/2012/05/alum_profes_nicaraguaortega_delrio-20055p.pdf
  • Ortega, R., Mora-Merchán, J.A., Mora, J., (2000) Cuestionario para el Alumnado de Secundaria Sobre Intimidación y Maltrato, , http://mvaquero.wanadooadsl.net/cuestionarios/Alum_secundaria_maltrato(Ortega_Mora-Merchan_Mora)8p.pdf, Ortega, Mora-Merchán y Mora
  • Pérez Pérez, C., Estrategias para la solución de conflictos en el aula (2001) Revista Española de Pedagogía, 218, pp. 143-156
  • Piñero Ruiz, E., Arense Gonzalo, J.J., López Espín, J.J., Torres Cantero, J.M., Incidencia de la violencia y victimización escolar en estudiantes de educación secundaria obligatoria en la región de Murcia (2014) Revista de Investigación Educativa, 32 (1), pp. 223-241. , http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.1.154251
  • Piñuel, I., Oñate, A., (2006) Test AVE, Acoso y Violencia Escolar, , Madrid: TEA
  • Postigo, S., González, R., Mateu, C., Ferrero, J., Martorell, C., Diferencias conductuales según género en convivencia escolar (2009) Psicothema, 21, pp. 453-458. , http://156.35.33.98/reunido/index.php/PST/article/viewFile/8778/8642
  • Raine, A., Dodge, K., Loeber, R., Gatzke-Kopp, L., Lynam, D., Reynolds, C., Liu, J., The reactive-proactive aggression questionnaire: Differential correlates of reactive and proactive aggression in adolescent boys (2006) Aggressive Behavior, 32, pp. 159-171
  • Ramírez, J.M., Andréu, J.M., Aggression's typologies (2003) International Review of Social Psychology, 16 (3), pp. 125-141. , http://eprints.ucm.es/10001/1/AggTyp-Ramirez.pdf
  • Rebollo Catalán, M.A., Vega Caro, L., García Pérez, R., El profesorado en la aplicación de planes de igualdad: Conflictos y discursos en el cambio educativo (2011) Revista de Investigación Educativa, 29 (2), pp. 311-324. , http://revistas.um.es/rie/article/view/112641/135281
  • Rose, A.L., Swenson, L.P., Waller, E.M., Overt and relational aggression and perceived popularity: Developmental differences in concurrent and prospective relations (2004) Developmental Psychology, 40, pp. 378-387
  • Schwartz, D., Dodge, K.A., Coie, J.D., Hubbard, J.A., Cillessen, A.H.N., Lemerise, E.A., Bateman, H., Social-cognitive and behavioral correlates of aggression and victimization in boy's play groups (1998) Journal of Abnormal Child Psychology, 26, pp. 431-440
  • Serrano, A., Iborra, I., (2005) Violencia Entre Compañeros en la Escuela, , http://213.0.8.18/portal/Educantabria/RECURSOS/Materiales/Biblestinv/Informe_Violencia_entre_compa%C3%B1eros_en_la_escuela.pdf, Madrid: Centro Reina Sofía para el Estudio de la Violencia
  • Underwood, M.K., Galen, B.R., Paquette, J.A., Top ten challenges for understanding gender and aggression in children: Why can't we all just get along? (2002) Social Development, 10, pp. 248-266
  • Velasco Gómez, M.J., Violencia reactiva e instrumental. La impulsividad como aspecto diferenciador (2013) Revista de Educación, 361, pp. 665-685
  • Villarreal-González, M.E., Sánchez-Sosa, J.C., Veiga, F.H., Del Moral-Arroyo, G., Development contexts, psychological distress, social self-esteem and school violence from a gender perspective in Mexican adolescents (2011) Psychosocial Intervention, 20, pp. 171-181. , http://dx.doi.org/10.5093/in2011v20n2a5