Más allá del agua y del fuego. Distopías y referencias intertextuales en Juan Buscamares de Félix Vega

  1. García-Reyes, David 1
  2. Fernández Ruiz, Marta 2
  1. 1 Universidad de Concepción
    info

    Universidad de Concepción

    Concepción, Chile

    ROR https://ror.org/0460jpj73

  2. 2 Universitat Politècnica de Catalunya
    info

    Universitat Politècnica de Catalunya

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/03mb6wj31

Journal:
Mitologías hoy: Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos.

ISSN: 2014-1130

Year of publication: 2020

Issue Title: Imaginarios sociales en la ciencia ficción latinoamericana reciente: espacio, sujeto-cuerpo y tecnología

Issue: 22

Pages: 29-46

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/MITOLOGIAS.744 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

More publications in: Mitologías hoy: Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos.

Sustainable development goals

Abstract

This research addresses the genesis of Felix Vega’s graphic novel Juan Buscamares (1996-2003) and keeps track of some of his creative features. The work, originally published in four volumes, offers a dystopian story with intertextualitiesand elements of the Inca culture, as well as high doses of referentiality characterized by preceding manifestations of popular culture and science fiction. The edition that gathers the four volumes (2017) allows us to investigate how comics present, under Latin American lenses, issues that are linked to the confrontation between authoritarian and hegemonic discourses. A gender-wise review of the graphic novel can lead to a reflection on the representation of gender roles and the female body.

Bibliographic References

  • Alonso, María Nieves; Blum, Andrea; Cerda, Kristov; Cid, Juan; Oelker, Dieter; Sánchez Sorondo, Marcelo; Triviños, Gilberto y Villavicencio, Manuel (2005), “Donde nadie ha estado todavía: Utopía, retórica, esperanza”, Atenea, n.º 491, pp. 29-56.
  • Altarriba, Antonio (2008), “La historieta, un medio mutante”, Quimera: Revista de literatura, n.º 293, pp. 48-55.
  • Barthes, Roland (1997), Mitologías. Schmucler, Héctor (trad.). México D.F: Siglo XXI.
  • Ciasullo, Ann M. (2001), “Making her (in) visible: Cultural representations of lesbianism and the lesbian body in the 1990s”, Feminist Studies, vol. 3, n. º 2, pp. 577-608.
  • Chavarría Alfaro, Gabriela (2015), “El posthumanismo y los cambios en la identidad humana”, Reflexiones, vol. 94, n.º 1, pp. 97-107.
  • García Canclini, Néstor (1990), Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México D.F., Editorial Grijalbo.
  • García-Reyes, David (2018), “Del Essex a Melville. Reescritura del mito de la ballena blanca en la novela gráfica Mocha Dick”, Alpha, n.º 47, pp. 91-104. DOI: .
  • Genette, Gerard (1989), Palimpsestos. La escritura en segundo grado. Fernández Prieto, Celia (trad.). Madrid, Taurus.
  • Gubern, Román. (2005), La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas. Barcelona, Anagrama.
  • Han, Byung-Chul. (2014), La agonía del Eros. Gabás, Raúl (trad.). Barcelona, Herder.
  • Jackson, Sue; Gilbertson, Tamsyn (2009), “Hot Lesbians: Young People’s Talk About Representations of Lesbianism”, Sexualities, vol 12, n. º 2, pp. 199-224.
  • Marzano, Michela (2006), La pornografía o el agotamiento del deseo. Buenos Aires, Manantial.
  • Machin, David y MAYR, Andrea (2012), How to do critical discourse analysis: a multimodal introduction. Londres, California / Nueva Delhi y Singapore, Sage.
  • Merino, Ana (2003), El cómic hispánico. Madrid, Cátedra.
  • Núñez Ladevéze, Luis (1985), “De la utopía clásica a la distopía actual”, Revista de estudios políticos, n.º 44, pp. 47-80.
  • Mora, Vicente Luis (2008), “Las distopías como vertiente política de la ciencia ficción”, en Notario, Antonio (ed.), Estética: perspectivas contemporáneas. Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 341- 403.
  • Vega, Félix (2017), Juan Buscamares. Santiago de Chile, Editorial Planeta.