Más allá del agua y del fuego. Distopías y referencias intertextuales en Juan Buscamares de Félix Vega
- García-Reyes, David 1
- Fernández Ruiz, Marta 2
-
1
Universidad de Concepción
info
-
2
Universitat Politècnica de Catalunya
info
ISSN: 2014-1130
Year of publication: 2020
Issue Title: Imaginarios sociales en la ciencia ficción latinoamericana reciente: espacio, sujeto-cuerpo y tecnología
Issue: 22
Pages: 29-46
Type: Article
More publications in: Mitologías hoy: Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos.
Abstract
This research addresses the genesis of Felix Vega’s graphic novel Juan Buscamares (1996-2003) and keeps track of some of his creative features. The work, originally published in four volumes, offers a dystopian story with intertextualitiesand elements of the Inca culture, as well as high doses of referentiality characterized by preceding manifestations of popular culture and science fiction. The edition that gathers the four volumes (2017) allows us to investigate how comics present, under Latin American lenses, issues that are linked to the confrontation between authoritarian and hegemonic discourses. A gender-wise review of the graphic novel can lead to a reflection on the representation of gender roles and the female body.
Bibliographic References
- Alonso, María Nieves; Blum, Andrea; Cerda, Kristov; Cid, Juan; Oelker, Dieter; Sánchez Sorondo, Marcelo; Triviños, Gilberto y Villavicencio, Manuel (2005), “Donde nadie ha estado todavía: Utopía, retórica, esperanza”, Atenea, n.º 491, pp. 29-56.
- Altarriba, Antonio (2008), “La historieta, un medio mutante”, Quimera: Revista de literatura, n.º 293, pp. 48-55.
- Barthes, Roland (1997), Mitologías. Schmucler, Héctor (trad.). México D.F: Siglo XXI.
- Ciasullo, Ann M. (2001), “Making her (in) visible: Cultural representations of lesbianism and the lesbian body in the 1990s”, Feminist Studies, vol. 3, n. º 2, pp. 577-608.
- Chavarría Alfaro, Gabriela (2015), “El posthumanismo y los cambios en la identidad humana”, Reflexiones, vol. 94, n.º 1, pp. 97-107.
- García Canclini, Néstor (1990), Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México D.F., Editorial Grijalbo.
- García-Reyes, David (2018), “Del Essex a Melville. Reescritura del mito de la ballena blanca en la novela gráfica Mocha Dick”, Alpha, n.º 47, pp. 91-104. DOI: .
- Genette, Gerard (1989), Palimpsestos. La escritura en segundo grado. Fernández Prieto, Celia (trad.). Madrid, Taurus.
- Gubern, Román. (2005), La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas. Barcelona, Anagrama.
- Han, Byung-Chul. (2014), La agonía del Eros. Gabás, Raúl (trad.). Barcelona, Herder.
- Jackson, Sue; Gilbertson, Tamsyn (2009), “Hot Lesbians: Young People’s Talk About Representations of Lesbianism”, Sexualities, vol 12, n. º 2, pp. 199-224.
- Marzano, Michela (2006), La pornografía o el agotamiento del deseo. Buenos Aires, Manantial.
- Machin, David y MAYR, Andrea (2012), How to do critical discourse analysis: a multimodal introduction. Londres, California / Nueva Delhi y Singapore, Sage.
- Merino, Ana (2003), El cómic hispánico. Madrid, Cátedra.
- Núñez Ladevéze, Luis (1985), “De la utopía clásica a la distopía actual”, Revista de estudios políticos, n.º 44, pp. 47-80.
- Mora, Vicente Luis (2008), “Las distopías como vertiente política de la ciencia ficción”, en Notario, Antonio (ed.), Estética: perspectivas contemporáneas. Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 341- 403.
- Vega, Félix (2017), Juan Buscamares. Santiago de Chile, Editorial Planeta.