Más allá del agua y del fuego. Distopías y referencias intertextuales en Juan Buscamares de Félix Vega
- García-Reyes, David 1
- Fernández Ruiz, Marta 2
-
1
Universidad de Concepción
info
-
2
Universitat Politècnica de Catalunya
info
ISSN: 2014-1130
Année de publication: 2020
Titre de la publication: Imaginarios sociales en la ciencia ficción latinoamericana reciente: espacio, sujeto-cuerpo y tecnología
Número: 22
Pages: 29-46
Type: Article
D'autres publications dans: Mitologías hoy: Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos.
Résumé
La present investigació aborda la gènesi de la novel·la gràfica Juan Buscamares (1996-2003) de Félix Vega i rastreja algunes de les seves matrius creatives. L’obra, publicada originalment en quatre volums, ofereix un relat distòpic amb intertextualitats i elements de la cultura incaica, acompanyats d’una enorme referencialitat caracteritzada per manifestacions precedents de la cultura popular i la ciència-ficció. El volum integral (2017) permet indagar sobre com al còmic es presenten, en clau llatinoamericana, qüestions vinculades a la confrontació entre discursos autoritaris i hegemònics. També brinda la possibilitat de reflexionar sobre la presentació dels rols de gènere i del cos femení.
Références bibliographiques
- Alonso, María Nieves; Blum, Andrea; Cerda, Kristov; Cid, Juan; Oelker, Dieter; Sánchez Sorondo, Marcelo; Triviños, Gilberto y Villavicencio, Manuel (2005), “Donde nadie ha estado todavía: Utopía, retórica, esperanza”, Atenea, n.º 491, pp. 29-56.
- Altarriba, Antonio (2008), “La historieta, un medio mutante”, Quimera: Revista de literatura, n.º 293, pp. 48-55.
- Barthes, Roland (1997), Mitologías. Schmucler, Héctor (trad.). México D.F: Siglo XXI.
- Ciasullo, Ann M. (2001), “Making her (in) visible: Cultural representations of lesbianism and the lesbian body in the 1990s”, Feminist Studies, vol. 3, n. º 2, pp. 577-608.
- Chavarría Alfaro, Gabriela (2015), “El posthumanismo y los cambios en la identidad humana”, Reflexiones, vol. 94, n.º 1, pp. 97-107.
- García Canclini, Néstor (1990), Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México D.F., Editorial Grijalbo.
- García-Reyes, David (2018), “Del Essex a Melville. Reescritura del mito de la ballena blanca en la novela gráfica Mocha Dick”, Alpha, n.º 47, pp. 91-104. DOI: .
- Genette, Gerard (1989), Palimpsestos. La escritura en segundo grado. Fernández Prieto, Celia (trad.). Madrid, Taurus.
- Gubern, Román. (2005), La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas. Barcelona, Anagrama.
- Han, Byung-Chul. (2014), La agonía del Eros. Gabás, Raúl (trad.). Barcelona, Herder.
- Jackson, Sue; Gilbertson, Tamsyn (2009), “Hot Lesbians: Young People’s Talk About Representations of Lesbianism”, Sexualities, vol 12, n. º 2, pp. 199-224.
- Marzano, Michela (2006), La pornografía o el agotamiento del deseo. Buenos Aires, Manantial.
- Machin, David y MAYR, Andrea (2012), How to do critical discourse analysis: a multimodal introduction. Londres, California / Nueva Delhi y Singapore, Sage.
- Merino, Ana (2003), El cómic hispánico. Madrid, Cátedra.
- Núñez Ladevéze, Luis (1985), “De la utopía clásica a la distopía actual”, Revista de estudios políticos, n.º 44, pp. 47-80.
- Mora, Vicente Luis (2008), “Las distopías como vertiente política de la ciencia ficción”, en Notario, Antonio (ed.), Estética: perspectivas contemporáneas. Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 341- 403.
- Vega, Félix (2017), Juan Buscamares. Santiago de Chile, Editorial Planeta.