A vueltas con la universalización del derecho a la educación superiorEl caso de la docencia semipresencial en la educación a distancia: profesores tutores en la UNED

  1. Alguacil González-Aurioles, Jorge 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Estudios de Deusto: revista de Derecho Público

ISSN: 0423-4847

Year of publication: 2023

Volume: 71

Issue: 1

Pages: 83-103

Type: Article

DOI: 10.18543/ED.2789 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Estudios de Deusto: revista de Derecho Público

Sustainable development goals

Abstract

Blended learning education, which from the very first begining was part of UNED´s offer, seeks to fulfill the right to Higher Education throughout Spain. The effective achievement of this right depends on the better or worse regulation of this way of transmission of knowledge. Therefore, it is studied the way in which this University is organized, particularly the regulation of the figure of the Teacher-Tutor, a specific teacher of this University, key to ensure this teaching model. Historical problems derived from the regulation of this figure increases after Spain entrance to the European Space for Higher Education, as this process revalues the tutorial function even more. Certain conclusions can be drawn from the possible partial and general solutions to the problem. Received: 08.02.2023Accepted:13.06.2023

Bibliographic References

  • García AretIo, L. (2017). «Educación a distancia y virtual: calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil», Revista Iberoamericana de Educación a Distancia RIED, vol. 20, n.º 2.
  • Hesse, K. (2001). «Significado de los derechos fundamentales», Benda, E; Maihofer, W; Vogel, H; Hesse, K; Heyde, W, Manual de Derecho constitucional. Madrid. Barcelona. Marcial Pons.
  • AlguacIl gonzález-aurIoles, J. (2022). «Libertad de cátedra y organización territorial y docente de la UNED», Revista General de Derecho Constitucional n.º 37, 2022.
  • Olmos lezaún, A. (1998). «Vida y milagros de los Centros Asociados», A Distancia. UNED, vol. 16, n.º 1.
  • BancIella suárez, M.ª J. (1988). «El Profesor Tutor a lo largo de los 25 años de la UNED», A Distancia. UNED, vol. 16, n.º 1.
  • Linde panIagua, E. (2010). El proceso de Bolonia: un sueño convertido en pesadilla, Madrid: Thomson Cívitas.
  • Salazar benítez, O. (2010). «El cómo sin olvidar el qué (luces y sombras de una experiencia de renovación pedagógica en Derecho constitucional)», Revista General de Derecho constitucional n.º 10.
  • Tiana ferrer, A. (1988). «¿Qué podemos esperar de la UNED? Una mirada desde el exterior», A Distancia. UNED, vol. 16, n.º 1.