MANUEL TOMAS
VALDES FERNANDEZ
Personal Docente, Investigador o Tco.
Publicacións (25) Publicacións de MANUEL TOMAS VALDES FERNANDEZ
2024
-
Are Younger Students More Likely to Drop Out? Spanish Evidence on the Moderator Role of Gender and Social Origin
European Journal of Education
-
Intensity of educational expansion: a key factor in explaining educational inequality across regions and cohorts in Spain
European Sociological Review, pp. 1-16
-
Month of Birth and Cognitive Effort: A Laboratory Study of the Relative Age Effect among Fifth Graders
Social Forces, Vol. 103, Núm. 1, pp. 153-172
-
The academic advantage of having university-educated parents decreases with the proportion of university-educated parents in a society: evidence from Spain
International Studies in Sociology of Education, Vol. 33, Núm. 1, pp. 43-67
-
The effect of the age at school entry on educational attainment and field of study: an analysis using the Spanish census
Higher Education, Vol. 87, Núm. 4, pp. 1061-1083
-
The effect of the month of birth on academic achievement: heterogeneity by social origin and gender
European Societies, Vol. 26, Núm. 4, pp. 1094-1120
2023
-
Desigualdades educativas
Desigualdades sociales (UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia), pp. 19-48
-
Looking at the future from the periphery of the system: low-ability grouping and educational expectations
Educational Review, Vol. 75, Núm. 5, pp. 952-975
-
School-Entry Cut-off Date and Birth Timing: No Evidence of Shifting in Spain
Population, Vol. 78, Núm. 2, pp. 281 to 296
-
Understanding the stickiness in high-SES students’ educational expectations: The role of private schools
Rationality and Society, Vol. 35, Núm. 1, pp. 110-136
2022
-
Horizontal inequality in the transition to upper secondary education in Spain
Papers: revista de sociología, Vol. 107, Núm. 2
-
Unequal expectations? Testing decisional mechanisms for secondary effects of social origin
Social Science Research, Vol. 105
-
¿Reproducción o movilidad cultural? Un estudio a partir de distintas dimensiones del capital cultural
RES. Revista Española de Sociología, Vol. 31, Núm. 3
2021
-
Sticky educational expectations: A cross-country comparison
Research in Social Stratification and Mobility, Vol. 75
-
The Evolution of Educational Expectations in Spain (2003-2018): An Analysis of Social Inequality Using PISA
RISE, Vol. 10, Núm. 1, pp. 82-113
2020
-
Algunas reflexiones sobre la situación del grado en Sociología en España
RES. Revista Española de Sociología, Vol. 29, Núm. 2, pp. 411-418
-
Efectos primarios y secundarios del origen social en la transición a la educación posobligatoria en España
REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, Núm. 171, pp. 125-144
-
La Evaluación Comprensiva de Programas Educativos: ¿Un Nuevo Paradigma Teórico?
Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, Vol. 13, Núm. 2, pp. 85-105
-
Principales procedimientos metodológicos para el análisis de la composición de la desigualdad educativa
Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales, Núm. 48, pp. 115-145
-
¿Qué hace una escuela como tú en un siglo como éste?
res.
REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, Núm. 172, pp. 167-171